2022-01-16, 00:59
Medlem
Medusa12s avatar
Jag är väldigt sugen på att köpa ett par skor av en kille på Facebook Marketplace men han bor såpass långt bort att han måste posta dom. Jag är orolig att jag kommer swisha pengarna för skorna och han inte kommer skicka dom eller att han kommer skicka dom men det är ett par fake/ kopior. Om någon av dessa två scenarion skulle ske kan jag då kontakta polisen och på något sätt få tillbaka mina pengar? hur skulle ni göra om ni var i min situation? behöver jag fixa bild på hans id tex?

//Medusa12
Citera
2022-01-16, 01:04
Medlem
Om det du får inte matchar annonsen eller det han sagt så kan du polisanmäla. Skulle det dock vara ett par skor för mindre än 1000:- är det nog inte värt.

Be personen skicka med spårbar frakt och så en bild på paketet med postetiketten på när han är vid ombudet innan du swishar. Då vet han ditt namn (om du inte skulle swisha) och du vet hans (om han inte skulle skicka). Med spårbart får du även en bekräftelse på mailen när personen lämnat in paketet samt när du kan hämta ut det.
Citera
2022-01-16, 01:09
Medlem
KarlFarbmans avatar
Kan ni inte använda typ PayPal eller nån sån betallösning? Det har ju funkat fint tidigare.
Citera
2022-01-16, 01:10
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iammichelemorrone
Om det du får inte matchar annonsen eller det han sagt så kan du polisanmäla. Skulle det dock vara ett par skor för mindre än 1000:- är det nog inte värt.

Be personen skicka med spårbar frakt och så en bild på paketet med postetiketten på när han är vid ombudet innan du swishar. Då vet han ditt namn (om du inte skulle swisha) och du vet hans (om han inte skulle skicka). Med spårbart får du även en bekräftelse på mailen när personen lämnat in paketet samt när du kan hämta ut det.

Okej, om han skulle lura mig och jag har hans namn och bild på konversationen och bevis på att jag har swishat honom så kan jag polisanmäla?
Citera
2022-01-16, 01:11
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlFarbman
Kan ni inte använda typ PayPal eller nån sån betallösning? Det har ju funkat fint tidigare.

Varför skulle PayPal vara en fördel att använda?
Citera
2022-01-16, 01:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Medusa12
Okej, om han skulle lura mig och jag har hans namn och bild på konversationen och bevis på att jag har swishat honom så kan jag polisanmäla?

Du kan polisanmäla men inget kommer att ske.
Polisen idag har inte tillräckligt med resurser att utreda såna brott.
Så ofta läggs det ner
Citera
2022-01-16, 01:15
Medlem
KarlFarbmans avatar
Citat:

Googla paypals skydd för köpare och säljare.
Senast redigerad av KarlFarbman 2022-01-16 kl. 01:23.
Citera
2022-01-16, 01:17
Medlem
Medusa12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Du kan polisanmäla men inget kommer att ske.
Polisen idag har inte tillräckligt med resurser att utreda såna brott.
Så ofta läggs det ner

Aha, men kanske kronofogden?
Citera
2022-01-16, 01:25
Medlem
Citat:
Aha, men kanske kronofogden?

De utreder inget, i synnerhet inte brott. Tvistig fordran hanteras ej.
Skulle en situation uppstå där ts och säljaren har olika åsikter så blir en sådan tvistig.
Citera
2022-01-16, 01:42
Medlem
Citat:

Givetvis kan (och ska) du polisanmäla om du blir utsatt för bedrägeri, men det smarta valet är att inte sätta dig i den sitsen från första början. Ytterst liten chans att polisen kan gå vidare med din anmälan.
Min bror var blåögd i ett köp före jul. Säljaren och han hade haft bra kontakt och pris, bilder och annons verkade vara rimligt. Han hade skärmbilder på allt samt personens fulla kontaktuppgifter, men anmälningen lades ner. Kanske även är nämnvärt att säljaren fanns med på Lexbaxe för tidigare domar.

Gå via en mellanhand eller använd annan metod än Swish. Dumt att ta risken.
Citera
2022-01-16, 02:55
Medlem
Onanikrems avatar
Paypal is the name of the game. Är det inte mer än 10 - 15 mil ifrån där du bor kan du ju alltid åka dit och slå sönder honom om du inte får dina skor. har du bekräftat namn och adress så kan du åka dit på natten och slå dig in och ta det som är ditt. Har varit med om något sådant tillfälle, dock betydligt mer pengar än skor och det betalades fort som satan kan jag säga när man har muskler med sig. Jag var en av musklerna.
Citera
2022-01-16, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Paypal is the name of the game. Är det inte mer än 10 - 15 mil ifrån där du bor kan du ju alltid åka dit och slå sönder honom om du inte får dina skor. har du bekräftat namn och adress så kan du åka dit på natten och slå dig in och ta det som är ditt. Har varit med om något sådant tillfälle, dock betydligt mer pengar än skor och det betalades fort som satan kan jag säga när man har muskler med sig. Jag var en av musklerna.

Tyvarr ar det nog som sa att ovanstaende ar vad som galler om man vill fa upprattelse nar man blivit blast.
Har man inte det valdskapital som kravs for att overtyga blasaren att gora ratt for sig dar och da,ja da far du ta det som en laxa for livet.

Polis kan du glomma for saker som detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in