2022-01-13, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Varför är folk så otåliga nuförtiden egentligen ???

Den riktiga vintern brukar normalt sett komma i slutet av januari och i februari.
Inte i december eller början av året alltså.

Vi kan även titta tillbaka på den senaste riktiga isvintern i mitten av 80-talet, och där ser vi samma sak.
Isen lade sig vid flera tillfällen under vintern, men den bröts upp och smälte undan efter varje djupfrys.

Den sista gången var i februari, och då frös hela rasket till is.

Det som krävs är ihållande nordliga vindar.
Det är det som får isen att breda ut sig och ligga kvar.

Som förra vintern.
Då var det väl en ca två veckor av nordanvindar, och isen frös till närmare och närmare södra Östersjön för varje natt som gick.
Trots att jetströmmen hela tiden tornade upp sig riktigt hotande i väster, så klarade den aldrig att bryta genom det skandinaviska istäcket, som låg som en filt över hela Norden, som en mur i väster faktiskt.

Så det kan mycket väl bli is och vinter till midvintern även detta året.
Och varför inte, enligt statistik och folkminne så brukar isvintrarna komma tre åt gången.
Förra året var en, och om det blir en ny i denna vintern så blir det nummer två.
Nästa vinter tredje gången gillt.

Ja precis vintern brukar oftast komma igång på riktigt i slutet av januari och februari. BerraSWE dödförklarade denna vinter först i november, sen i mitten av december, och nu i mitten av januari. Så fort det blir några plusgrader är det slut, våren är kommen.
Citera
2022-01-13, 21:12
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Försöker du sätta världsrekord i antal gånger det går att utropa att vintern är över?

Berra-Svensk har nog faktiskt rätt denna gång. Idag var det 10C i Hudik! Men lägg ner.
Nä den riktiga vintern är över nu. Det blir varannandags med regn, slask och snö. Fjällen klarar sig men södra Sverige får en skånsk vinter.

Jag tycker att Berra kan starta upp sommartråden nu, jag har mina onda aningar om värmen...

/SS
Citera
2022-01-13, 22:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Berra-Svensk har nog faktiskt rätt denna gång. Idag var det 10C i Hudik! Men lägg ner.
Nä den riktiga vintern är över nu. Det blir varannandags med regn, slask och snö. Fjällen klarar sig men södra Sverige får en skånsk vinter.

Jag tycker att Berra kan starta upp sommartråden nu, jag har mina onda aningar om värmen...

/SS

Det ser ut att bli metrologisk vår nu en vecka framåt efter Norrlandskusten, dock kan detta ske tidigast den 15e Februari men temperaturmässigt kommer det vara vår.
Så i Februari kanske man kan starta en vår tråd :-)
Citera
2022-01-14, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Det ser ut att bli metrologisk vår nu en vecka framåt efter Norrlandskusten, dock kan detta ske tidigast den 15e Februari men temperaturmässigt kommer det vara vår.
Så i Februari kanske man kan starta en vår tråd :-)
För att det ska klassas som meteorologisk vår måste dygnsmedeltemperaturen överstiga 0 grader 7 dagar i sträck. Längs södra Norrlandskusten kommer detta brytas redan imorgon (lördag) och endast någon enstaka dag ser ut att ligga över 0 i medeltemperatur de kommande två veckorna.
Citera
2022-01-14, 09:11
Bannlyst
Mälardalen. Kall november och december. Vit jul och tjock (tycker jag, tror jag) mälaris. En fin vinter. Nu lite varmare och en blåsig dag. Tror och hoppas på mer snö återigen.
Citera
2022-01-14, 09:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Mälardalen. Kall november och december. Vit jul och tjock (tycker jag, tror jag) mälaris. En fin vinter. Nu lite varmare och en blåsig dag. Tror och hoppas på mer snö återigen.

Den här Januari månaden kommer bli väldigt mild, precis i linje med klimatförändringarna.
Citera
2022-01-14, 09:42
Bannlyst
Citat:
Den här Januari månaden kommer bli väldigt mild, precis i linje med klimatförändringarna.

Jaha det tror du. Fast

1. Kimatförändringar är inga konstigheter med.
2. Påståendet om klimatförändringar har inte med tråden att göra.
3. Svara på detta du. Jag läser inte det helvetet.
Citera
2022-01-14, 18:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk

/SS

Vi har gansks många år fått snorkall vår p.g.a ssw som skjuter ned polarvirveln

Så fågelkvittret kan tystna
Citera
2022-01-14, 20:29
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Inget säger mot att våren blir kall dvs mars o april, ett inbrott med kalluft kan även komma i februari med smällkalla dagar. Jag kollade vädret för Stockholm på SMHI och det är marsväder till lönedax. I princip är januari över då. Ett väderskifte till en riktig sportlovsvecka som Berra-svensk drömmer om regnar bort fast saker kan hända i slutet av månaden.

Sen ska jag inte klaga, december var faktiskt hyffsad med snö och minusgrader. Man kan inte kräva krigsvintrar varje år.

/SS
Senast redigerad av SlagenSvensk 2022-01-14 kl. 20:34.
Citera
2022-01-14, 21:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 448

Det finns ju en risk för detta i år också om det blir en mild Januari och början på Februari.
För något år sedan kom det typ 4dm snö i Mars, tror det var 2020, då var det en snöfattig Januari och Februari.
Men så länge det är sydvästvindar kommer det vara detta upp och ner väder med blaskväder. Frågan är hur länge det håller i sig, kan lika gärna vara resten av vintern som 2 veckor framåt.

Vintern har dock tagit en rejäl paus och det känns som det är Mars/Aprilväder ute med blåst, regn och hårda vindar en vecka framåt.

Det är ganska ovanligt att det blåser så här mycket i Januari och i flera dagar, påminner mer om vår/höst.

Kan som sagt bli ett rejält bakslag senare i våren istället, denna paus är förmodligen inte av godo om man vill ha en tidig vår.

Om det blir plusgrader 2 dagar till har vi haft metrologisk vår här efter Norrlandskusten.

Kollar man väderleken kommer det vara plusgrader fram till Onsdag, så då är det 8 dagar med vår.
Senast redigerad av BerraSWE 2022-01-14 kl. 21:15.
Citera
2022-01-14, 21:21
Medlem
448s avatar
Citat:
Det finns ju en risk för detta i år också om det blir en mild Januari och början på Februari.
För något år sedan kom det typ 4dm snö i Mars, tror det var 2020, då var det en snöfattig Januari och Februari.
Men så länge det är sydvästvindar kommer det vara detta upp och ner väder med blaskväder. Frågan är hur länge det håller i sig, kan lika gärna vara resten av vintern som 2 veckor framåt.

Vintern har dock tagit en rejäl paus och det känns som det är Mars/Aprilväder ute med blåst, regn och hårda vindar en vecka framåt.

Det är ganska ovanligt att det blåser så här mycket i Januari och i flera dagar, påminner mer om vår/höst.

Kan som sagt bli ett rejält bakslag senare i våren istället, denna paus är förmodligen inte av godo om man vill ha en tidig vår.

Om det blir plusgrader 2 dagar till har vi haft metrologisk vår här efter Norrlandskusten.

Kollar man väderleken kommer det vara plusgrader fram till Onsdag, så då är det 8 dagar med vår.

Håll koll på Judah Cohens PV blogg
Citera
2022-01-15, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen

Har du redan glömt att November var varmare än normalt i Mälardalen, eller vet du bara inte vart Mälardalen ligger?

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.177889.1640766549!/image/tmp_med2111_2111.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/tmp_med2111_2111.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in