2022-01-15, 16:02
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
OM detta nu verkligen skett koordinerat på flera platser och med riktigt avancerade (och därmed svindyra) drönare så är det inte alls omöjligt att det Putin som vill retas lite.

Hur våra KKV fungerar är ingen hemlighet så det kan inte vara för att samla information man gör en sån här sak.

Jo, om man vill samla information kring Sveriges förmåga att hantera drönare kring skyddsobjekt.
Citera
2022-01-15, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Okej, vi säger så. Vi sätter punkt för den diskussionen då ett mer uttömmande svar på ditt virrvarr kräver en djupgående diskussion om saker som inte är lämpligt att nämna i denna tråden.
Felet du gör är att du tror att all kärnteknisk verksamhet är skyddat i reaktorhallen, vilket är ödesdigert felaktigt.
Jag har bakgrund, erfarenhet och insikt inom branschen, och är mycket medveten om vad man får, och bör, skriva och inte.

Vi är dessutom många inom branschen som i decennier pekat på, låt oss säga, enormt svaga punkter inom energisystemet ur en säkerhetssynpunkt, som aldrig har åtgärdats. Dessa rör dock ej dessa anläggningar.

Jag förstår att du tror dig ha kunskap inom detta område. Det är dock tydligt att du, likt de flesta här, inte har det.
Att du väljer att angripa mig med härskartekniker och försöker mästra mig gör enbart detta mer tydligt.

Som du säger, vi sätter punkt där.
Citera
2022-01-15, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Jag svarade på inlägg rörande kameraövervakning.

Klart det var en väktare som larmade men hur upptäckte han det?

Det stod någonstans att han hörde drönarljud.
Citera
2022-01-15, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Vad vinner ett försvarsnedläggarparti på att trumma upp rysskräck?
Inte trumma upp rysskräck, trumma upp folks tvivel på kärnkraft.
(Och anlagda skogsbränder för att trumma upp det påstådda klimathotet.)
Citera
2022-01-15, 16:08
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Det stod någonstans att han hörde drönarljud.

Det var vakten på Ringhals som bara hörde
Citera
2022-01-15, 16:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jo, om man vill samla information kring Sveriges förmåga att hantera drönare kring skyddsobjekt.

Och vad ska man ha för nytta av sådan information? Sälja den till Greenpeace-aktivister?
Citera
2022-01-15, 16:16
Medlem
itsallalies avatar
Skrattade när jag hörde om detta.

Avarn vakterna stod väl och beundrade det hela, några poliser i närheten som finns för beredskap vid någon händelse finns ju inte, sedvanliga patrullen som rullar på området är de som förväntas ta första smällen - starkt tänkt där men säkert helt i linje med rådande upplägg.

Föresten, ingen som reagerade på att det var ordningsvakter som nämndes och inte skyddsvakter..? Jo för att man för några antal år sen skulle spara pengar (av olika skäl).

Som vanligt ett enda stort skämt detta, jag vet av fd kollegor på ett av nu berörda objekt att drönar frågan har varit uppe, men att det inte skett något mer gällande detta.
Citera
2022-01-15, 16:25
Medlem
Boeing P-8 Poseidon har patrullerat området utanför Kaliningrad senaste veckan den landade nyss på Glasgow Prestwick Airport

https://mobile.twitter.com/BloodyPolitics/status/1482012575441293313

https://pbs.twimg.com/media/FJErQagWYAE2V9P?format=jpg&name=medium

Citat:
The P-8 operates in the anti-submarine warfare (ASW), anti-surface warfare (ASUW), and shipping interdiction roles. It is armed with torpedoes, Harpoon anti-ship missiles, and other weapons, can drop and monitor sonobuoys, and can operate in conjunction with other assets, including the Northrop Grumman MQ-4C Triton maritime surveillance unmanned aerial vehicle (UAV).

https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_P-8_Poseidon

https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_Grumman_MQ-4C_Triton
Citera
2022-01-15, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Enligt polisen så försvann de som flög över Forsmark ut över vattnet och vidare mot Gräsö.

Jo det läste jag, men jag tänkte mer på var de kom ifrån, iväg ut över vattnet kan ju vara för att sänka den, men om den även kom från vattnet vet vi ju inte.
Citera
2022-01-15, 16:27
Medlem
Larasofts avatar
Kan drönarna vara självförstörande kort efter utfört uppdrag?
Citera
2022-01-15, 16:27
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Och vad ska man ha för nytta av sådan information? Sälja den till Greenpeace-aktivister?

Militärt är det naturligtvis av intresse.
Personligen tror jag dock att det var någon som ville visa hur sårbar vår viktiga infrastruktur är.
Som ett hot, en varning eller för att skapa oro.

Drönare med den kapacitet som vi pratar om här är inget som privatpersoner har tillgång till.
Citera
2022-01-15, 16:29
Medlem
Soterns avatar
Drönaren har nog flugits ut till havs och dränkt sig själv. Bästa sättet av komma undan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in