2022-01-15, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perioden
Nej men även om de hade gjort det hade de inte haft skuggan av en chans att följa dem. Utomjordisk teknologi. Sticker iväg snabbare än en avlöning precis när de känner för det.
Tic-tac.

Utom-nordisk snarare....

En helikopter flyger lätt ikapp en konventionell drönare.
Citera
2022-01-15, 14:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Och när var våran helikopter/drönare först upp i luften?

Hittar tyvärr ingen uppgift om det.
Första polispatrullen var på plats 20:51, men när helikoptern och polisens drönare anlände vet jag inte.
Citera
2022-01-15, 14:40
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och du pratar i nattmössan (som vanligt). Nu ska vi nog inte i detta läge diskutera olika möjliga sätt att attackera ett KKV, men du är helt ute och simmar i bassängen. Faktum är att det finns bra många alternativ utanför reaktorhallarna att ha roligt med. Skalskyddet på vissa verksamheter är ett enda stort skämt.

Att skalskyddet troligen är ett skämt i vård fredsskadade land är jag säker på. "Tänkte inte på det" "Såg det inte komma" osv.

Men det räcker INTE med en explosion på utsidan av en KKV för att det ska haverera på ett sätt som släpper ut radioaktivitet. Det handlade om.

Att man ganska enkelt kan få verket att stängas är däremot korrekt och illa nog.
Citera
2022-01-15, 14:41
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag påstår nog att det gör man inte

Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Den var uppe i 50min, det är verifierat.

Hur man tappar den med helikopter är för mig en jävla gåta. Öppen terräng och vatten, 100% klart väder.

Det var mörkt. Ganska logiskt att det nog är rätt omöjligt att föja den med helikopter. Lär väl inte haft belysningen tänd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Nä, precis. Det låter inte sannolikt om de hade den på kornet. Men det är förmodligen en klok strategi att lägga locket på om vad de känner till.

Nu man hade velat vara en fluga på väggen på polisens ledningscentral. Ser framför mig att nån högre chef som sällan är där kommer in i rummet och avslutar efterföljandet "utan anledning".

Citat:
Ursprungligen postat av norrlandskille88
Om det berörda kraftverket skulle slås ut, skulle det påverka elförsörjningen på Gotland? Någon som vet?

Vore ju intressant veta med tanke på allt som händer just nu om det har ett samband.

Om syftet nånsin blir att släcka Gotland är det betydligt enklare att genomföra antingen via cyberattack eller spränga några stamnätsledningar alternativt vitala ställverk.

Detta tyckte jag också var intressant:
Citat:
Förundersökningarna leds av respektive polisregion men samordnas av polisens nationella operativa avdelning, Noa.
Det är alltså bekräftat att polisen utgår från att det var en koordinerad gärning.
Citera
Medlem
Arkiaters avatar
Varför finns det ingen beredskap för att skjuta ned drönare som flyger över svenska kärnkraftverk?
Citera
2022-01-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Den var uppe i 50min, det är verifierat.

Var har du fått det ifrån?

Enligt media (SVT som refererar till Polisen) observerades den under 79 minuter. Lägg där till att den bör varit uppe åtminstone en tid innan den upptäcktes - och eventuellt efter att den försvann.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-dronare-flog-over-forsmark-polisen-utreder-brott
Citera
2022-01-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Det var mörkt. Ganska logiskt att det nog är rätt omöjligt att föja den med helikopter. Lär väl inte haft belysningen tänd.

Polisens helikoptrar har värmekameror. Ryssen ska fan jobbat flitigt i labben om de utvecklat en drönare som inte spiller värme
Citera
2022-01-15, 14:43
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos

Du verkar inte ha en susning om vad en polishelikopter är utrustad med.
Som sagt dom sitter inte med kikare
Citera
2022-01-15, 14:43
Medlem
JoelA7s avatar
Försvarsmakten har nu placerat soldater i Oskarshamn. Samband med drönaren vid kärnkraftverket i Oskarshamn?
Citera
2022-01-15, 14:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Utom-nordisk snarare....

En helikopter flyger lätt ikapp en konventionell drönare.
Tänkte du att det var en vanlig drönare?
Citera
2022-01-15, 14:45
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Var har du fått det ifrån?

Enligt media (SVT som refererar till Polisen) observerades den under 79 minuter. Lägg där till att den bör varit uppe åtminstone en tid innan den upptäcktes - och eventuellt efter att den försvann.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/stor-dronare-flog-over-forsmark-polisen-utreder-brott

Menar minst 50minuter.
Det som är verifierat från larm och patrull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in