2022-01-15, 14:05
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwampDogg

Jag gissar att svenska kärnkraftverk har en hel del kameraövervakning. Borde ju finnas övervakningsfilm på drönaren tillgänglig.

Forsmark är minst sagt väl utrustade med övervakning numera.
Citera
2022-01-15, 14:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Forsmark är minst sagt väl utrustade med övervakning numera.
Finns radar som kan se hot från luften? Här var det en väktare som larmade.
Citera
2022-01-15, 14:09
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Finns radar som kan se hot från luften? Här var det en väktare som larmade.

Jag svarade på inlägg rörande kameraövervakning.

Klart det var en väktare som larmade men hur upptäckte han det?
Citera
2022-01-15, 14:11
Medlem
Det behövs en suddig bild som pricken över iet.

Som vid den massiva ubåtsjakten på en civil plastbåt 2014.
Citera
2022-01-15, 14:12
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
skulle krävas en minst sagt krallig drönare för att komma utifrån. ingen i hultqvists harem här har lyckats förklara hur operationen skulle gått till. satt spetsnaz i gummibåtar (oupptäckta) utanför våra kuster och rattade dessa ganska stora drönare med mycket bra batterikapacitet (också oupptäckta) över våra kärnkraftverk och tillbaka? kanske sen ner i en (också oupptäckt) rysk ubåt?

är det inte mer sannolikt att, om det nu var främmande makt, att denna nyttjade någon av de miljontals rotlösa främlingar som redan ockuperat svensk mark, för detta till synes planlösa hyss?
Säkerligen en av de många gröna män som redan existerar i Sverige. Känns som Sverige har bra koll på kusterna och övervakningskapscitet.
Citera
2022-01-15, 14:13
Medlem
VoktorDodkas avatar
Dom verkar ju inte ha försökt vara diskreta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-fastnar-det-mystiska-skenet-pa-film
Citera
2022-01-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Det är väl den officiella förklaringen. De kanske vet mer om den här drönaren än de vill ska komma ut?

Om polisens helikopter väl har fått syn på drönaren och varit efter den så låter det riktigt konstigt att den lyckas komma undan. En drönare har förvisso vissa fördelar mot en helikopter när det kommer ditt maneuvering och snabba svängar, men om helikoptern kör med värmekamera och på något högre höjd ser jag inte hur man lyckas tappa den..
Citera
2022-01-15, 14:16
Medlem
Låt mig gissa att polisen nu får in hundratals rapporter om mystiska ljussken och drönare och rörelser i vattnet och skuggfigurer i skogen med mera...

Det är så masshysteri funkar.
Citera
2022-01-15, 14:18
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Dom verkar ju inte ha försökt vara diskreta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/har-fastnar-det-mystiska-skenet-pa-film

Verkligen inte.
Tidsspannet är det samma som Forsmark.
Nog för att en provokation måste synas men en flygande discokula känns osannolikt.
Citera
2022-01-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstruktion
Om polisens helikopter väl har fått syn på drönaren och varit efter den så låter det riktigt konstigt att den lyckas komma undan. En drönare har förvisso vissa fördelar mot en helikopter när det kommer ditt maneuvering och snabba svängar, men om helikoptern kör med värmekamera och på något högre höjd ser jag inte hur man lyckas tappa den..

Självklart vill ryssen att de skulle ses. Det är en obligatorisk delni hans stridsplaner (maskirovka) dvs vilseledning. Han ville de skulle ses i kanske två syften: att skrämmas eller rättare sagt visa vad han skulle kunna göra samt kanske också rikta vår uppmärksamhet dit medan han dolt påverkar ngt annat.
Om han verkligen vill ngt tex vi stänger av FRA under hans invasion av Ukraina så kommer det som ett krav. Det kravet kommer aldrig komma i offentlighetens ljus.
Citera
2022-01-15, 14:22
Medlem
Stenballes avatar
Enligt polisen så befann sig drönaren vid Oskarshamn på platsen i över två timmar, dessutom i stark vind.
Vad jag förstår så finns det ingen kommersiell drönare på marknaden som har så lång flygtid.
Knappast någon batteridriven drönare som någon organisation skickat dit.
Vi pratar alltså om en väldigt dyr drönare, och en sådan lär vara spårbar om den störtar/skjuts ner.
Om den inte är militär...

Drönaren stannade dessutom kvar på platsen långt efter att den upptäckts, trots den uppenbarliga risken för att drönaren skulle förloras.

Den var inte heller där för att spionera på själva anläggningen.
Man skickar inte in en drönare i mörker och dåligt väder för att ta bilder som man mycket lättare kan få med flygspaning.

Jag ser två troliga förklaringar.
Antingen så var drönaren där för att undersöka hur försvaret mot drönare fungerar på ett svenskt kärnkraftverk, eller så var syftet att skapa oro/otrygghet, ett hot och en markering.
Citera
2022-01-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/polisen-droenare-floeg-oever-kaernkraftverk.XqJrvAMnK

Ryssar som vill ha mer mark?

Tycker den där röda börjar bli allt mer läskig, för att inte tala om allt hat mot svenska myndigheter och media man ser på forum som Flashback. Så var det inte förr.
Varför tror du det finns ett hat då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in