2022-01-15, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja, er enig.

Det er litt rart, synes jeg, at GM når han må lyve, må smøre så innmari tjukt på.

Det går jo ikke an å tro på sånt.

Dette med de angivelige afghanske tenåringene som hadde funnet en pistol på isen, og viste den frem til TH. Jeg bare rister på hodet.

Han har sikkert jugd hele livet uten å ha blitt konfrontert med løgnene.
Citera
2022-01-15, 02:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Ja, sånn kan det også ha foregått. Jeg forholder meg også til historien som om den er sann, ellers hadde TEH vært siktet/tiltalt forlengst. Når det ikke har skjedd, så er det nok grunn til å tro at historien er sann.
Det at badet ikke var ferdig tørket opp, kan være pga at han ikke hadde tatt av panelet for å rengjøre under badekaret, så politiet fant nok mye spor under der.
Det er ikke så veldig rart egentlig at det tok lang til å rydde opp på badet. Glasskår sprer seg jo over hele gulvet, og man må være forsiktig, sammen med vann, blir det enda verre. Det å vri en fille full av glasskår og vann vil jeg ikke anbefale. Men noen ganger må man, og da er det best å ta tiden til hjelp, noe små glasskår gjenstår, selv etter du har krøpet rundt på alle 4 og plukket de største og farligste. Kan jo ikke støvsuge når det ligger vann på gulvet. 1,5 time går fort, særlig hvis man skal finne hvite glasskår, som ligger i vann på hvitt flisegulv. Uansett farge så tar det lang tid!

Ikke sikkert AEH så hva som hadde skjedd på badet engang, når hun pusset tennene osv før hun la seg. Gulvet kan ha vært tilsynelatende tørt og fritt for glasskår, bortsett fra under badekaret. Hvis samme lysbryter er til samtlige lamper på badet, så fikk hun jo lys nok til å stelle seg, om det fantes en lampe ved speilet over vasken. Slik det er i de fleste hjem. Det hender ganske ofte at en lyspære har gått, ikke alltid jeg ser opp på taklampen, selv om jeg registrerer at en av lyskildene ikke virker.

Vaskebøtten ble nok brukt til glasskårene og kastet i søppelet ved utkjørselen når TEH dro hjem. Evt kan TEH bare tømt glasskårene i søppelet, og satt vaskebøtta i garasjen, samtidig som han la ifra seg husnøkkelen der. Da vil det i såfall være spor av glasskår i vaskebøtta.

Hvor ble det av filla og bøtta?
Citera
2022-01-15, 02:47
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann

ju mer framgång desto färre människor har sakt mot honom och hans vilda berättelser och denna vilda kidnappningshistoria för att dölja mordet är bara fantasi konstruerad i en sjuk manns fantasi...
Ja det är alldeles för få människor som har sagt till honom när han inte har haft rätt är klart...
Citera
2022-01-15, 03:09
Avslutad
Citat:
Har skrevet om vaskebøtta i innlegget. I garasjen eller ute i søppeletspannet ved utkjørselen (står i siste avsnitt). Filla måtte kastes, etter den var full i glasskår. Hadde jeg gjort, vil ikke ha glasskår i vaskemaskinen.
Citera
2022-01-15, 04:02
Medlem
Citat:
Har skrevet om vaskebøtta i innlegget. I garasjen eller ute i søppeletspannet ved utkjørselen (står i siste avsnitt). Filla måtte kastes, etter den var full i glasskår. Hadde jeg gjort, vil ikke ha glasskår i vaskemaskinen.
ok. Da hadde gm med egen vaskebøtte og klær til aeh. Noen hadde vasket etter drapet. Th hadde ikke vaskebøtte så kan vel ikke være han.
Citera
2022-01-15, 05:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
ok. Da hadde gm med egen vaskebøtte og klær til aeh. Noen hadde vasket etter drapet. Th hadde ikke vaskebøtte så kan vel ikke være han.
Gjerningspersonen(e) trenger ikke hatt klær med seg. Tror ikke noen her hjemme kunne sett inni klesskapet mitt og sagt at jeg må ha gått ut av huset naken.

Så tilbake til bøtta..

Du tenker på inni stuen der teppekantene var opprettet?

TH har forklart at hunden kanskje hadde tipset på gulvet, og at AEH hadde vasket. Trenger ikke bøtte for å gjøre det. Man trenger ikke vaske hele gulvet av den grunn, så det rekker med en vaskefille med såpe og vann.

Tenker du på "spor etter blodvask"?

Det kan ha blitt gjort på et tidligere tidspunkt. Flere år før faktisk.

Jeg tror det fantes mer vaskeutstyr i huset enn vi har fått oppgitt.

Som jeg har nevnt tidligere, så har jeg også fliser i hele 1. etasjen. Dersom jeg hadde vasket på "gamlemåten", med langkost og gulvfille, ville det blitt umulig å få det rent, for man kommer ikke til fugene da. Jeg tror derfor at det fantes moppestativ (i dokumentaren ble moppestativ nevn) og mopper til å vaske gulv i 1. etasje, da bruker man ikke bøtte.
Det har tidligere blitt opplyst at TH hadde ansvar for å vaske kjelleretasjen, og at det ble oppbevart en vaskebøtte på et toalett nede i kjelleren. Det er nærliggende å tro at langkosten også sto i samme rom, og at dette var det utstyret TH benyttet.

Når TEH skulle tørke/vaske gulvet i 2. etasje, ville vaskebøtte og langkost fungert best, i tilfelle det var nal på langkosten.

Når vi får alle opplysningene tror jeg kabalen går opp. Tiden vil vise forhåpentligvis!
Citera
2022-01-15, 08:40
Medlem
Citat:
Gjerningspersonen(e) trenger ikke hatt klær med seg. Tror ikke noen her hjemme kunne sett inni klesskapet mitt og sagt at jeg må ha gått ut av huset naken.

Så tilbake til bøtta..

Du tenker på inni stuen der teppekantene var opprettet?

TH har forklart at hunden kanskje hadde tipset på gulvet, og at AEH hadde vasket. Trenger ikke bøtte for å gjøre det. Man trenger ikke vaske hele gulvet av den grunn, så det rekker med en vaskefille med såpe og vann.

Tenker du på "spor etter blodvask"?

Det kan ha blitt gjort på et tidligere tidspunkt. Flere år før faktisk.

Jeg tror det fantes mer vaskeutstyr i huset enn vi har fått oppgitt.

Som jeg har nevnt tidligere, så har jeg også fliser i hele 1. etasjen. Dersom jeg hadde vasket på "gamlemåten", med langkost og gulvfille, ville det blitt umulig å få det rent, for man kommer ikke til fugene da. Jeg tror derfor at det fantes moppestativ (i dokumentaren ble moppestativ nevn) og mopper til å vaske gulv i 1. etasje, da bruker man ikke bøtte.
Det har tidligere blitt opplyst at TH hadde ansvar for å vaske kjelleretasjen, og at det ble oppbevart en vaskebøtte på et toalett nede i kjelleren. Det er nærliggende å tro at langkosten også sto i samme rom, og at dette var det utstyret TH benyttet.

Når TEH skulle tørke/vaske gulvet i 2. etasje, ville vaskebøtte og langkost fungert best, i tilfelle det var nal på langkosten.

Når vi får alle opplysningene tror jeg kabalen går opp. Tiden vil vise forhåpentligvis!
Leste et sted at husets eneste vaskebøtte var sporløst borte vekk.
Citera
2022-01-15, 09:01
Medlem
Citat:

TH har nok noen ganger tatt til en hvit løgn.

Å ta på seg en hvit, fjærlett løgn fra tid til annen kan absolutt være en del av det vi i dag så populært kaller sosial kompetanse.
Citera
2022-01-15, 09:04
Medlem
Citat:

Sannsynligvis på søppelplassen.
Citera
2022-01-15, 12:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Kan være for å ikke bli gjort arveløs og inkriminere egen far så han får 21 år. Slet med å forklare seg om innholdet i samtalen. Tydelig usikker. Hvis tehs blod er funnet på badet stiller det seg annerledes. Da kan badehistorien være sann. Hvis aeh tappet i badekaret ca kl 9.15 etter samtale med teh og ble angrepet 9.30 kan det gi mening. Blodspor fra teh endrer dette bildet. Tror egentlig ikke på teh som drapsmann i et kryptoplott. Han kunne teoretisk sett tenkes å delta i et fargoopplegg med tb & co for å skvise penger av th til rus, fest og morro, men ikke som kidnapper i bolig. Da som tilrettelegger. Han burde også vite at th ikke ville betalt.

En interessant ting med badekarhistorien er at ingen her i tråden kan si med sikkerhet hvordan den ble fortalt.
Kommer den kun fra TH, eller både fra TH og TEH? Hvem fortalte den først? Hvis TH fortalte den
først, hvordan fortalte han den? Og hvis TEH siden bekreftet historien i avhør, hvordan fortalte
han den? Man burde f.eks. forvente at TEH fortalte en mer korrekt og mer detaljert versjon enn
sin far.

Når ble kvelden før forsvinningen et sentralt avhørstema? Det virker for meg nesten som om det blir
presentert to parallelle narrativer. I det ene er TEH, valpen og badekaret sentralt.

I det andre drar AE og TH på middag og teater, kommer hjem, sitter og slapper av en stund før
de sier god natt og legger seg - som om ingenting har hendt. Legg merke til at valpen ikke er nevnt.

Så, bare for å gjøre ting enda mer forvirrende, har vi historien om alarmselgeren.
Gjengitt i VG her. Artikkelen er ikke korrigert med tanke på tidsangivelse.
Hvis det skulle vise seg at alarmselgeren var på døra en annen kveld enn 30. oktober, har VG hatt
rikelig med tid og anledning til å korrigere dette. Det er ikke blitt gjort.
"Alarmselgeren fra selskapet Verisure var en av de siste som så den 68 år gamle kvinnen, får VG opplyst."
Jeg begynner å lure på hva som egentlig skjedde "kvelden før".
Flere brukere tidligere i tråden hadde lest en nyhetsartikkel 9. eller 10. januar 2019
om at det hadde vært rapportert "husbråk" i S4 kvelden før AE forsvant.
Artikkelen forsvant veldig raskt.
Senast redigerad av Svartediket 2022-01-15 kl. 12:09.
Citera
2022-01-15, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
En interessant ting med badekarhistorien er at ingen her i tråden kan si med sikkerhet hvordan den ble fortalt.
Kommer den kun fra TH, eller både fra TH og TEH? Hvem fortalte den først? Hvis TH fortalte den
først, hvordan fortalte han den? Og hvis TEH siden bekreftet historien i avhør, hvordan fortalte
han den? Man burde f.eks. forvente at TEH fortalte en mer korrekt og mer detaljert versjon enn
sin far.

Når ble kvelden før forsvinningen et sentralt avhørstema? Det virker for meg nesten som om det blir
presentert to parallelle narrativer. I det ene er TEH, valpen og badekaret sentralt.

I det andre drar AE og TH på middag og teater, kommer hjem, sitter og slapper av en stund før
de sier god natt og legger seg - som om ingenting har hendt. Legg merke til at valpen ikke er nevnt.

Så, bare for å gjøre ting enda mer forvirrende, har vi historien om alarmselgeren.
Gjengitt i VG her. Artikkelen er ikke korrigert med tanke på tidsangivelse.
Hvis det skulle vise seg at alarmselgeren var på døra en annen kveld enn 30. oktober, har VG hatt
rikelig med tid og anledning til å korrigere dette. Det er ikke blitt gjort.
"Alarmselgeren fra selskapet Verisure var en av de siste som så den 68 år gamle kvinnen, får VG opplyst."
Jeg begynner å lure på hva som egentlig skjedde "kvelden før".
Flere brukere tidligere i tråden hadde lest en nyhetsartikkel 9. eller 10. januar 2019
om at det hadde vært rapportert "husbråk" i S4 kvelden før AE forsvant.
Artikkelen forsvant veldig raskt.

Begge disse versjonene av kvelden før kan ikke være sanne. Dersom alarmselgeren snakker usant om tidspunktet for hjemmebesøket, enten tidligere samme dag, eller en tidligere dag. Men hvorfor skulle alarmselgeren bevisst lyve om tidspunktet. Fordi politiet ba han om det?

Jeg mener å huske at alarmselgeren ble intervjuet i VG, med fotografi, men uten navn. Jeg finner ikke igjen artikkelen.

Politiet har hele tiden snakket om en mediestrategi. Jeg ser at jeg selv foreslo at teaterbesøket ble holdt hemmelig for å slippe hundrevis av tips om observasjoner av AE og TH fra Oslo sentrum. At politiet ønsket at publikum først og fremst skulle tipse om observasjoner i S4 og nærområdet rundt.

Det eneste intervjuet med venneparet om middag og teater ble offentliggjort 8. mai 2020, sist oppdatert 9. mai 2020. Og TH ble løslatt fra varetekt 8. mai 2020.

Artikkelen du viser til er offentliggjort 18. januar 2019. Ni dager etter at saken ble offentliggjort.

Jeg vet ikke hvordan vi skal finne ut hva som er sant om kvelden før.
Citera
2022-01-15, 15:13
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Begge disse versjonene av kvelden før kan ikke være sanne. Dersom alarmselgeren snakker usant om tidspunktet for hjemmebesøket, enten tidligere samme dag, eller en tidligere dag. Men hvorfor skulle alarmselgeren bevisst lyve om tidspunktet. Fordi politiet ba han om det?

Jeg mener å huske at alarmselgeren ble intervjuet i VG, med fotografi, men uten navn. Jeg finner ikke igjen artikkelen.

Politiet har hele tiden snakket om en mediestrategi. Jeg ser at jeg selv foreslo at teaterbesøket ble holdt hemmelig for å slippe hundrevis av tips om observasjoner av AE og TH fra Oslo sentrum. At politiet ønsket at publikum først og fremst skulle tipse om observasjoner i S4 og nærområdet rundt.

Det eneste intervjuet med venneparet om middag og teater ble offentliggjort 8. mai 2020, sist oppdatert 9. mai 2020. Og TH ble løslatt fra varetekt 8. mai 2020.

Artikkelen du viser til er offentliggjort 18. januar 2019. Ni dager etter at saken ble offentliggjort.

Jeg vet ikke hvordan vi skal finne ut hva som er sant om kvelden før.

Om alarmselgeren skriver VG følgende:
"Ved 20-tiden kvelden i forveien ringte alarmselgeren på døren i Sloraveien 4. Det skal ha vært Anne-Elisabeth Hagen som åpnet. Alarmselgeren oppsøkte flere kunder i det aktuelle nabolaget i Lørenskog denne kvelden."
Det er to ting jeg legger merke til. Det "skal ha vært" AE som åpnet. Hvis ikke det var AE
som åpnet, hvem var det da? De hadde en samtale som varte i 10 minutter, og det skal
ha blitt avtalt videre kontakt dem imellom.

Det andre er at alarmselgeren oppsøkte flere kunder samme kveld. Så det er en rimelig enkel
oppgave å verifisere datoen for besøket, vil jeg tro.

I boka står det at politiet kontaktet Verisure om kvelden den dagen AE forsvant.
De forhørte seg om alarmsystemet i huset, og svaret var at det ikke hadde vært
aktivert på et snaut år. Boka nevner ikke et ord om at det skal ha vært noen
selger på døra i det hele tatt.

Så, det bekreftes i VG at det har vært en alarmselger på døra, angivelig samme kveld
som teaterbesøket, og angivelig var det AE som åpnet og snakket med selgeren.
Selgeren har, ifølge VG, forklart alt dette i avhør hos politiet.
Men så blir denne episoden "glemt", og selgeren blir på et vis "usynlig".

Senere dukker teaterhistorien opp, perfekt gjenfortalt av TH som til og med
kan gjengi deler av samtalen han hadde med sin tidligere forretningspartner.
TH snakket visst mye denne kvelden. AE ikke så veldig mye, tydeligvis.

Jeg noterer meg at dette venneparet forteller mye og relativt detaljert om foranledningen til
teaterkvelden, om "gjengjeldelsen", om forretningsforbindelsen mellom ham og TH.
Men om AE sies bare at de snakket om "alt og ingenting, barn og barnebarn".
Det er en kortfattet oppsummering, må jeg si. AE snakket visst til vanlig veldig mye
om Tassen, men han ble tydeligvis ikke nevnt med et ord den kvelden.

AE kan ikke ha vært to steder samtidig. Hvem var i teateret, og hvem snakket med alarmselgeren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in