2022-01-14, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Ska bli intressant att se hur pass bra de svenska åkarna acklimatiserar sig när första tävlingen körs om lite drygt 3 veckor. Fick alldeles nyss höra från en kompis som just nu befinner sig på hög höjd och tränar. För honom har det tagit 2 veckor innan han började känna igen sin kropp igen.
Det är ju individuellt det där hur pass lång tid det tar.
Jag hoppas verkligen att man från Svenskt håll planerat detta noga nu så att samtliga får den tid de behöver.
Både skidskyttarna och längdåkarna har ju varit på flera höjdläger bla för att lära sig så mycket som möjligt hur det påverkar varje individ.

Förhoppningsvis har dom lärt sig (hela) läxan.
Citera
2022-01-14, 17:09
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Både skidskyttarna och längdåkarna har ju varit på flera höjdläger bla för att lära sig så mycket som möjligt hur det påverkar varje individ.

Förhoppningsvis har dom lärt sig (hela) läxan.
Jo, fast flera åkare har missat olika läger samt att flera blev ju sjuka under ett. Så tyvärr har man nog lärt sig mindre än tänkt.
Citera
2022-01-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jo, fast flera åkare har missat olika läger samt att flera blev ju sjuka under ett. Så tyvärr har man nog lärt sig mindre än tänkt.
Ja, missar man hela eller delar av ett sådant läger så går ju en del erfarenhet bort, så är det.

Samtidigt så har många aktiva varit på höjd tidigare och har den erfarenheten.

Sen kan det vara så, på individnivå, att man tycker sig ha hittat rätt i hur dom ska ladda inför höjd och då väljer att, som i Frida och Majas fall, lägga den tiden på intensiv träning på hemmaplan.

Jag är ganska säker på att det kommer att finnas någon eller några som har svårare att prestera nära max på höjden.
Citera
2022-01-14, 17:25
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ja, missar man hela eller delar av ett sådant läger så går ju en del erfarenhet bort, så är det.

Samtidigt så har många aktiva varit på höjd tidigare och har den erfarenheten.

Sen kan det vara så, på individnivå, att man tycker sig ha hittat rätt i hur dom ska ladda inför höjd och då väljer att, som i Frida och Majas fall, lägga den tiden på intensiv träning på hemmaplan.

Jag är ganska säker på att det kommer att finnas någon eller några som har svårare att prestera nära max på höjden.
Jag är helt klart mest nervös över Jonna, dels för att hon har haft problem tidigare - och för att hon utan tvekan är den åkare jag gillar mest
Citera
2022-01-14, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Jag är helt klart mest nervös över Jonna, dels för att hon har haft problem tidigare - och för att hon utan tvekan är den åkare jag gillar mest
Ja, Jonna var väl en som drabbades av höjden i fjolårets Tds.
Då kom man ju direkt från lågland, nu får dom ju några veckor på sig att bli acklimatiserade.
Vi får hoppas på det bästa!
Citera
2022-01-14, 20:01
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Aha så det kan fyllas på alltså. Kvotplatser är inte min starka sida. Då lär ju minst en av reserverna komma in.

Några stycken gissningsvis. Först till kvarn är dessa i nuläget.

Herrar
USA 5 -> 6
Tjeckien 5 -> 6
GBR 3 --> 4
Canada 3 --> 4
Polen 3 --> 4
Estland 3 --> 4

Lite stafettlagsuttagning på de fyra sistnämnda om nu GBR "går för det".
Citera
2022-01-14, 21:19
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Apropå OS-trupper, när var senaste gången en svensk herrtrupp i OS helt saknade individuella mästerskapsmedaljer inför mästerskapet? Har det ens hänt innan?
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Så ska vi gissa på Vinter-OS 1948 då när det inte anordnats något mästerskap sen 1941.

Tur vi har Calles tre stafettmedaljer iallafall så truppen inte är helt utan erfarenhet att vara på pallen.
På herrsidan? Jag tror Niklas Jonsson inte var med i Lahtis 2001 så kanske då?
Citera
2022-01-14, 21:34
Medlem
Lahtis 2001 var grejer det,Bland annat innebar det ett sänke för en snubbe jag hade som dåtida förebild...gamla Harri Kirvesniemi.Frugan hans..Marja Lisa..rensade väl bordet rent redan 1984 i Sarajevo.Tillsammans med Marjo Matikainen så bildade de ett formidabelt finskt skidpar..eller threesome.

De svarade nog aldrig när Karlo Kangasniemi ringde.

Simo Häyhä på det..en odopad man.
Senast redigerad av Lookalike 2022-01-14 kl. 21:36.
Citera
2022-01-14, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
På herrsidan? Jag tror Niklas Jonsson inte var med i Lahtis 2001 så kanske då?

Jag tror Jonsson var med i truppen skulle åkt 30 km men kom aldrig till start
Citera
2022-01-14, 22:15
Medlem
FNLSs avatar
Svt har uppgraderat Lindström till dubbel världsmästare och även gett henne tiondeplatsen i oberstdorf masstart
Citera
2022-01-14, 22:30
Medlem
vackertsvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Svt har uppgraderat Lindström till dubbel världsmästare och även gett henne tiondeplatsen i oberstdorf masstart

Lindström?
Citera
2022-01-14, 22:49
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Några stycken gissningsvis. Först till kvarn är dessa i nuläget.

Herrar
USA 5 -> 6
Tjeckien 5 -> 6
GBR 3 --> 4
Canada 3 --> 4
Polen 3 --> 4
Estland 3 --> 4

Lite stafettlagsuttagning på de fyra sistnämnda om nu GBR "går för det".
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in