2022-01-14, 14:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Grundproblemet är enklare. Politiskt måste man bestämma sig; antingen går vi med i NATO eller så är vi Neutrala, på riktigt.

Men Neutralitet (på riktigt) fordrar en riktigt kraftig och resurssatt Försvarsmakt.
Det skall kosta ordentligt i tid och resurser att attackera det neutrala landet, såpass att det inte är en hållbar aktion, oavsett hur stort landets territorium eller naturresurser hyser.

Vi kan lugnt säga att, där är vi inte i dag. Inte nära på långa vägar.
Ja precis, och det hade så klart varit skitnice för NATO om sverige hade en rejäl försvarsmakt som de kunde räkna med.

Som det är nu är vi inte neutrala eller alliansfria, eftersom vi inte kan vara det (och det gäller åt båda håll så att säga). Vi åker ju snålskjuts på NATO eftersom att de inte kan tillåta att Ryssland intar strategiska delar av Sverige, exempelvis i det hypotetiska scenariot att det blir regelrätt krig kring i baltikum.
2022-01-14, 14:14
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkur
Grundproblemet är enklare. Politiskt måste man bestämma sig; antingen går vi med i NATO eller så är vi Neutrala, på riktigt.

Men Neutralitet (på riktigt) fordrar en riktigt kraftig och resurssatt Försvarsmakt.
Det skall kosta ordentligt i tid och resurser att attackera det neutrala landet, såpass att det inte är en hållbar aktion, oavsett hur stort landets territorium eller naturresurser hyser.

Vi kan lugnt säga att, där är vi inte i dag. Inte nära på långa vägar.

Det där stämmer inte. Bara par dagar sedan sade Stoltenberg att både Sverige och Finland redan nu kvalificerar sig för ett Nato-medlemskap då vi både har tekniken, rustningen och resurserna till det.

Det är således möjligt för Sverige att ansöka om ett fast-track medlemskap som skulle behandlas och förmodligen godkännas på väldigt kort sikt.
2022-01-14, 14:17
Medlem
Jag kommer bygga en bunker som jag kan fly till. Ge mig ett vapen så kommer jag göra min plikt och döda minst en ryss. Men eftersom vi har en regering som hatar sin befolkning så vet jag inte om jag vill riskera mitt liv mer en så.
2022-01-14, 14:24
Moderator
HelgeBuks avatar
Rubrik ändrad. Tidigare: "Ryssland invaderar Östersjön... VARFÖR?" /Mod
2022-01-14, 14:35
Medlem
dannbaggens avatar
Ganska otroliga bilder från Visbys hamn, som man inte trodde man skulle få se....

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/eae242b6-f634-4a9b-b309-632d931016e0?fit=crop&format=auto&h=467&q=50&w=700 &8ed4650f

https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/a6da516a-89ea-466b-ab6f-4a7efbbe3416?fit=crop&format=auto&h=467&q=50&w=700 &e87c784c

Vi måste stå upp mot att Ryssen sprider sitt unkna bakåtsträvande samhälle till oss rika här i väst. Vill vi ha medellivslängd 60 år, kvinnan vid spisen, mannen super vodka direkt ur flaskan. En galen diktator som styr och oliktänkande kastas i arbetsläger. Detta är Ryssland idag.
2022-01-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Det där stämmer inte. Bara par dagar sedan sade Stoltenberg att både Sverige och Finland redan nu kvalificerar sig för ett Nato-medlemskap då vi både har tekniken, rustningen och resurserna till det.

Det är således möjligt för Sverige att ansöka om ett fast-track medlemskap som skulle behandlas och förmodligen godkännas på väldigt kort sikt.
Fast Sveriges roll i teaterpjäsen är ju - och har varit i årtionden - att visa att NATOs gränser är fluffiga, dvs att även länder som inte är medlemmar kan vara i praktiken delar av alliansen i händelse av krig, och att man inte riktigt säkert skall veta vilka som är med och vilka inte. Hela charaden med "neutralitet" var ju hela tiden ett exempel på västlig maskirovka.
2022-01-14, 14:48
Medlem
Mindbusinesss avatar
Lämplig läsning i ämnet är scenariot Operation Gudrun.
https://corporalfrisk.com/2016/08/26/aar-operation-gudrun/
2022-01-14, 14:52
Medlem
Gillar att ingen (av de ca 20 sidor jag skumläst) har koll på att ryssarna flyttade två av sina Ropucha (av 4 normalt sett, så en halvering) till svarta havet i april i fjol och de verkar fortfarande hålla till där vad jag kan läsa mig till. Så den här flytten är för att återfå den normala kapaciteten för östersjöflottan plus Ivan Gren. Minimal förändring egentligen.
2022-01-14, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita

Du missuppfattade helt det jag skrev.
2022-01-14, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Du länkar som en full ryss. Båda länkarna döda och det har gått drygt 10 minuter.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47GdyG/hojd-beredskap-pa-gotland--stridsfordon-i-visby-hamn

Citat:
Stridsfordonen körde i marschfart längs med hela hamnen innan de stannade en kortare stund vid en vändplan. Därefter körde de samma väg tillbaka.

Lugn, bara lugn. Stridsvagnarna är tankade med fossilfritt bränsle och givetvis har man beaktat jämställdhetsaspekter vid urvalet av besättning.
2022-01-14, 14:55
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ACoEF
Gillar att ingen (av de ca 20 sidor jag skumläst) har koll på att ryssarna flyttade två av sina Ropucha (av 4 normalt sett, så en halvering) till svarta havet i april i fjol och de verkar fortfarande hålla till där vad jag kan läsa mig till. Så den här flytten är för att återfå den normala kapaciteten för östersjöflottan plus Ivan Gren. Minimal förändring egentligen.

De kom tillbaka till Kaliningrad på juldagen.
2022-01-14, 14:58
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Svårt att förstå vad du menar, vi har bättre ekonomi nu än vi någonsin har haft.

Men om vi hade stängt vårt land, ställt kninnorna vid spisen och supit vodka som du vill, då hade vi ju varit som ryssen istället.
Synd att vi inte satsade mer på försvaret då när vi har så jävla bra ekonomi.

ÖB gick ju precis ut med att vi har brist på ammunition.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in