2022-01-13, 14:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Lilla Sverige?
Storleksmässigt så är Sverige ganska stort.
Tror nog att lille Putin är bra sugen på att ta hela Norden om tillfälle ges.

I din paranoida fantasi kanske. Hade Putin velat ta över Sverige hade han redan gjort det vid det här laget. Inte så att vi har något försvar att tala om.
2022-01-13, 14:51
Medlem
shevitas avatar
Dubbelkollade våra satsningar inom försvaret och har nu sett att man redan satt planer i dagens budget kring långdistansrobotar.

Alltså det jag skrev preci om att man måste också ha förmågan att attackera mål på rysk mark, inte bara på hemmaplan.

Citat:
"Flygvapnet kommer att ha 80–100 stridsflygplan i framtiden, både av den äldre Gripenmodellen C/D och 60 av den nya modellen E.

Ytterligare jaktrobotar och nya sensorer ska anskaffas. Plan ska också kunna utrustas med långdistansrobotar för markmål. Sådana långdistansvapen ger möjlighet att slå till mot baser i Ryssland."
2022-01-13, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Ryssland skiter i lilla Sverige. Den här rysskräcken som svenskar har är skrattretande.

Det finns all anledning att vara på sin vakt nu. Putin har visat sig vara högst opålitlig och oförutsägbar, så att ignorera det spända dagsläget och avfärda det som skrattretande är otroligt naivt och korkat.
2022-01-13, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FitnessAndWorkout
Vad innebär detta avtal med Frankrike?

Samarbeten betyder ingenting. Det är avtal som är viktiga.

Finland har vi avtal med att attack på ett av länderna är en attack på båda. Men kommer fransosen och hjälper oss ? Det är ju nå.

Frågan är om Storbritannien kommer och hjälper eller ej.

Samarbete ger inga garantier, det ser vi nu med Ukraina. Avtal är det som ger garantier.

Finland har vi avtal med ok?

Fransosen?

Britten?

Någon fler?

Du jag vet inte hur samarbeter med Frankrike ser ut alls faktiskt men det slöts nåt avtal ganska nyligen det vet jag. Kanske bara är underättelse eller övningar ihop jag vet inte?

Det är ju inte som med Finland att en attack på nåt land betyder en attack på båda, varken med Uk eller fra.
2022-01-13, 15:02
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
EU har ju en klausul för att hjälpa varandra vid angrepp, varav många är med i Nato. Och vi stridsövar ju mkt och har nära samarbete med Nato, om man därtill lägger det faktum att vår granne Norge, dit vi har en lång och svårförsvarad gräns mot, är med i Nato så är jag ganska säker på att vi skulle få Nato-hjälp iaf om en invasion av fastlandet var stundande. Det har nog ganska försvarstaktiska förklaringar med eftersom att ett övertagande av Sverige skulle göra Norge väldigt sårbart.

USA har många ekonomiska intressen i Sverige också. Många stora datacenters för Google, Facebook, Amazon osv. Så om amerikanarna inte vill komma för skull så kommer de för sin n egen.
2022-01-13, 15:04
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Bara jag som tycker att militären gör sig till åtlöje när de visar upp en överviktad kvinna med en dalmatin som ska "patrullera" där hunden liksom går framför henne och hon måste gå på andra sidan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militar-upptrappning-patruller-i-hamnar-och-pa-visby-flygplats

Det Försvaret gör är hemligt. Det du får se är noga utvalt.
2022-01-13, 15:05
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dghfr
Det finns all anledning att vara på sin vakt nu. Putin har visat sig vara högst opålitlig och oförutsägbar, så att ignorera det spända dagsläget och avfärda det som skrattretande är otroligt naivt och korkat.

Det väller in islamister över Sveriges gränser med hjälp av Sveriges sosseregering. Jag är betydligt mer orolig för dem. Putin skulle kunna ta över Sverige på en timme om han hade velat, men han har inte gjort det än. Det tyder på att det inte finns någon som helst anledning att vara orolig.
2022-01-13, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Verkar vara utvalt material ja, så att Ryssen verkligen kommer över å härjar. Motståndet ser imponerande ut. Men dem letar kanske mest efter folk som inte bör vara på dessa platserna.

STOPP VISA VACCINBEVISET ANNARS
2022-01-13, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam

Ja, det är väl klart men att se media spela in en överviktad kvinna med en dalmatin inger inte precis någon styrka direkt
2022-01-13, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
I din paranoida fantasi kanske. Hade Putin velat ta över Sverige hade han redan gjort det vid det här laget. Inte så att vi har något försvar att tala om.

Nog är han sugen på Sverige allt, för rent strategiskt så är det stora fördelar med att kontrollera hela den skandinaviska kustlinjen. Men då måste han även ta sig an Norge och Nato, vilket han är mycket väl medveten om, och det är nog en av anledningen till att det ännu inte har inträffat.
2022-01-13, 15:12
Avstängd
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Skillnad på att säga att man skulle kriga, och verkligen göra det när det är dags.

Jag är rätt säker på att sannolikheten är rätt så hög på den ryska sidan att de menar det de säger, medan kanske 1/5 av de som sa Ja i Sverige menar det. Resten skulle fly, gömma sig eller kapitulera.

Och hur stark är stridsmoralen i den värnpliktiga delen av den ryska armén? Nära noll skulle jag säga. Tror du att unga killar vill skjuta sitt brödrafolk i Ukraina eller angripa EU-länder som Finland eller Sverige??!?
2022-01-13, 15:14
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itibixi
Bara jag som tycker att militären gör sig till åtlöje när de visar upp en överviktad kvinna med en dalmatin som ska "patrullera" där hunden liksom går framför henne och hon måste gå på andra sidan

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/militar-upptrappning-patruller-i-hamnar-och-pa-visby-flygplats
I jämförelse med ryssarnas Kavkazskaja Outjarka så ser det ju amatörmässigt ut hela temat likväl som all övrig svensk propaganda i landet lite lagom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in