Citat:
Ursprungligen postat av
Tejprulle55
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??
Informationen jag läst finns här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon
Är ingen expert alls, men jag kan tänka mig att det är en del av Rysslands livskraft att jobba på detta sättet. Ryssland har ju i stort sätt endast naturresurser och sin militär. Ingen export att tala om, i alla fall inte till väst.
Sedan är det klart att om man någon gång vill använda sin militär offensivt, vilket de har gjort (Krim etc) i närtid så vill man nog provocera med jämna mellanrum. Så att länder i närheten förväntar sig att man bara provocerar, så att man får ett försprång den gången det är på allvar.
Men som sagt, det är nog Rysslands strategi som militär stormakt att vara en provokatör och skrämma sin omvärld, både för att visa de ryska medborgarna att de är en stark nation samt att kunna konkurrera mot EU och USA på något plan. De kan ju inte konkurrera med handel och ekonomisk tillväxt etc.