Citat:
Ursprungligen postat av
Bengt-Erik
Det här med flera minuter tror jag tillkommer i något medialt sammanhang flera år efter mordet. Men det är ändå konstigt. Varför ändrar han isåfall sin uppgift på det viset?
Edit: i denna intervju säger I.M att gärningsmannen stod och väntade i 5 minuter innan mordet.
https://youtu.be/H95SyTig_Cg
Första förhöret med
Inge Morelius . Den sker när han ringer in på lördagsförmiddagen 0920. Här finns inga uppgifter om GM ska ha väntat vid Dekorima. .
” Morelius uppger att han satt i sin bil på Tunnelgatan strax efter korsningen med Olofsgatan. Hans fästmö hade gått till posten och han satt och väntade på henne.
Han ser två personer komma gående på trottoaren på Sveavägen östra del i riktning mot Sergels torg.
Han ser sedan en man komma upp bredvid dessa båda personer bakifrån.
Strax efter hörde han två skott gå av och såg hur det blixtrade till och en människa föll omkull.
Den man som kommit ifatt de andra två sprang sedan Tunnelgatan österut.
Han hörde sedan hur kvinnan skrek och en taxi svängde upp framför dem.
Beträffande mannen uppger Morelius att han ej såg mannens ansikte, men att han var iklädd en mörk rock, längre än jacka, mörk mössa och att han var längre än de andra två personerna.
Genom hans sätt att röra sig fick Morelius en känsla av att mannen var 30-40 år.
Beträffande tidpunkten uppger Morelius att på fästmöns kvitto från posten står det 23:18 ”
Uppgifterna att Gärningsmannen står och väntar i Dekorimahörnan kommer fram i förhöret den 14mars.
”
F: Vi skall återgå här precis, den här mannen nu som skulle vara gärningsman, vad har du för uppfattning om från vilket håll, var kom han ifrån?
M: Han stod på Sveavägen. Han stod vid kåken hörnan Sveavägen & Tunnelgatan. Han kom inte från Sveavägen, utan jag uppfattade honom som att han stod där.
Jag är inte helt säker på den uppgiften, men jag uppfattade det att han kom, han stod där redan när jag satt i bilen, och när paret kom så gick han ut från väggen och gick upp bakom.
Jag uppfattade som att han stod, nu efteråt så uppfattar jag det som att han måste ha stått och väntat.”
Det första problemet med IM vittnesmål är att han hörs ordentligt först 14e mars,Två veckor efter MOP och en tid när tidningar och etermedia översvämmades olika uppgifter om MOP- Närmast omöjligt att inte påverkas av alla uppgifter som ständigt sköljde över alla medborgare i Sverige.
Det summariska sammandraget från IMs inringning till polisen första mars är minst sagt tunt.
När jag analyserar IM vittnesmål,närmare bestämt hur länge han befann sig på Tunnelgatan, kommer jag fram till att IM är på platsen i mellan 2,5 till tre minuter. Däremot har det inte gått att klarlägga när IM ser GM första gången. Den styvmoderliga behandling han vittnesmål fick hos PU är en jättemiss från deras sida.
Granskningskommissionen gör följande kommentar:
”
Själv väntade Inge M alltså på Helena L, som i samma veva tog ut pengar i bankomaten på Tunnelgatans andra sida, sett från Inge M:s position. Bankomatuttaget är av bankens dator registrerat till 23.18.15 – 23.18.56″
I förhöret 860302 anger
Helena Lähde att hon slagit in sin kod och de 700kronor hon ska ta ut när hon hör de två skotten. Inknappningen sker under ovanstående tidsperiod och visar att bankomatklockan gick tre minuter fel, +-20 sekunder, jämfört med fröken Ur.
Före HL har hennes väninna
Susanne Larsson gjort två uttag som dateras till 2317, i verkligheten 2320. SL och hennes kille
Sven-Åke Rolfart är tillbaka i IM:s bil när de hör smällarna. Då SL börjar sitt uttag 2320 realtid, 2317 enligt bankomaten, så visar vittnesmålen att HL och SL borde kommit ur bilen 2319.
HL berättar i förhöret att en man precis avslutat ett uttag när hon och kamraterna steg ur bilen. Enligt GMP:s rekonstruktion heter den mannen
Glenn Malmström. GMP REK anger tiden för hans uttag till 2318. Min konklusion blir att IM inte är på plats mer än två och en halv minut ,absolut max tre min, före MOP. Även om detta inte löser MOP så är det ändå intressant att något så när kunna tidsbestämma hur länge IM och hans kamrater är på plats i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan.