2022-01-12, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Jag kan lika bra säga att Netflix är en värdelös tjänst om det inte finns något att titta på där som jag gillar. Vad har det för betydelse för marknaden att jag inte gillar det Netflix visar? Ingen betydelse alls.

Exakt det kan du göra, då har netflix inget värde för dig personligen. Men du kan inte få mig att tro att en datakod du inte kan göra något alls med har något värde för dig när den sitter i din dator. Allt du kan göra med den är sälja den till någon som tror att han ska sälja den dyrare.
2022-01-12, 08:47
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
en fråga, hur mycket snittade bitcoin i ökning denna tid förra året? För det är ju typ 0 % ökning från då till nu, väl?
Från i måndags till idag, så snittar Bitcoin +4% om dagen

Men varför titta på en utvald period och inte på helheten?? Från 2010 så är snittet 150% per år, vilket är det relevanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
Men det är rätt att basera sina investeringar på vad som har gått upp mest, under längst tid, då är man nog säkrast
Hittar du något annat som snittat över säg 50% uppgång per år över längre tid?
2022-01-12, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Bara rent allmänt, t ex att Trump skulle vinna och Brexit.
Jag tjänade en bra slant på det, nu spelar jag enbart när jag är bra säker på att vinna.
Om BTC fixeras i värde eller knyts till något verkligt som inte kan försvinna vid en kollaps och inte som nu att spionprogram minar BTC åt ryska maffian.
Bara det att många kriminella affärer görs upp i BTC kommer göra att länder/stater kommer stoppa BTC som vi känner till det idag, typ vilda västern.

Jag tjänade också en bra slant på att Trump skulle vinna valet 2016.
Jag köpte Bitcoin för min vinst, har gått upp 5 770% sedan dess.

Rätt bra för något som är "hittepå".
2022-01-12, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Flera spekulativa bubblor har växt i åratals, bitcoin som allmän bubbla är dock sen 2016-2017 då allmänheten visste om det, inte 12 år.

OK så de 869 259% som Bitcoin gjorde mellan starten och 2016 var då alltså inte en bubbla. Tack för klargörandet!

Och när har det gått så lång tid att du överger tanken på en bubbla, 5 år till? 10 år?
2022-01-12, 10:45
Medlem
Citat:
Exakt det kan du göra, då har netflix inget värde för dig personligen. Men du kan inte få mig att tro att en datakod du inte kan göra något alls med har något värde för dig när den sitter i din dator. Allt du kan göra med den är sälja den till någon som tror att han ska sälja den dyrare.

Men du, boomer, du har ju fått tidigare i tråden massor av användningsområden. Men du fortsätter att upprepa att det är en datakod du inte kan göra något alls med.
2022-01-12, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
OK så de 869 259% som Bitcoin gjorde mellan starten och 2016 var då alltså inte en bubbla. Tack för klargörandet!

Och när har det gått så lång tid att du överger tanken på en bubbla, 5 år till? 10 år?

Det var en bubbla såklart, men bitcoin var inte allmän kännedom än. Hur många år spelar inte roll, dagens börsbubbla i tillväxtföretag har vuxit sedan 2009.
2022-01-12, 11:02
Medlem
Citat:
Men du, boomer, du har ju fått tidigare i tråden massor av användningsområden. Men du fortsätter att upprepa att det är en datakod du inte kan göra något alls med.

Vad för användningsområde? Hur hjälper bitcoin mig själv specifikt?
2022-01-12, 11:06
Medlem
Citat:

Du kan föra över pengar till din afghanske pojkvän som bor i en grotta och inte har ett bankkonto.

Kan du förklara för mig nu hur Nexflix hjälper mig specifikt?
2022-01-12, 11:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Bitcoin digitaliserar "värde" för första gången.
Tidigare har man behövt gräva upp guld ur marken och spenderat massa energi för att smälta det till önskad form. Sedan spenderat massa resurser i form av säkerhet och transporter för att hantera guldet.
Eller så har placerat sitt värde i fastigheter, en otroligt olikvid marknad där det tar flera månader att genomföra en köp affär och lika länge för att sälja.
Eller så har man köpt aktier/fonder på en marknad som bara är öppen 8 timmar 5 dagar i veckan, och betalat stora summor till mäklaravgifter och förvaltningsavgifter, och så är man helt beroende av att företaget man investerat i gör rätt beslut och inte går Nokia/Kodak/Xerox/IBM döden helt plötsligt.

Bitcoin är genom sin digitala form totalt överlägsen all annan store of value på samma sätt som digitala Spotify är överlägsen fysiska CD branchen med alla transporter, distributörer, butiker, anställda med mycket mer. Eller Netflix, eller Google eller Apple eller Amazon osv osv osv...
Bitcoin är först ut att fylla ett enormt hål kring store of value. Det finns ingen second best av samma anledning som det inte finns second best internet.

Sen kan det vara svårt för dig att relatera till detta, då du inte har detta behov. Men du får fundera lite utanför din egen sfär och förstå att det finns ett enormt behov av store of value.
https://www.visualcapitalist.com/all-of-the-worlds-wealth-in-one-visualization/
2022-01-12, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bitcoin digitaliserar "värde" för första gången.
Tidigare har man behövt gräva upp guld ur marken och spenderat massa energi för att smälta det till önskad form. Sedan spenderat massa resurser i form av säkerhet och transporter för att hantera guldet.
Eller så har placerat sitt värde i fastigheter, en otroligt olikvid marknad där det tar flera månader att genomföra en köp affär och lika länge för att sälja.
Eller så har man köpt aktier/fonder på en marknad som bara är öppen 8 timmar 5 dagar i veckan, och betalat stora summor till mäklaravgifter och förvaltningsavgifter, och så är man helt beroende av att företaget man investerat i gör rätt beslut och inte går Nokia/Kodak/Xerox/IBM döden helt plötsligt.

Bitcoin är genom sin digitala form totalt överlägsen all annan store of value på samma sätt som digitala Spotify är överlägsen fysiska CD branchen med alla transporter, distributörer, butiker, anställda med mycket mer. Eller Netflix, eller Google eller Apple eller Amazon osv osv osv...
Bitcoin är först ut att fylla ett enormt hål kring store of value. Det finns ingen second best av samma anledning som det inte finns second best internet.

Sen kan det vara svårt för dig att relatera till detta, då du inte har detta behov. Men du får fundera lite utanför din egen sfär och förstå att det finns ett enormt behov av store of value.
https://www.visualcapitalist.com/all-of-the-worlds-wealth-in-one-visualization/

HAHA jag frågar vad är bitcoins värde, då säger du att bitcoin digitaliserar värde.. men vad är värdet den digitaliserar???
2022-01-12, 11:41
Medlem
Citat:
HAHA jag frågar vad är bitcoins värde, då säger du att bitcoin digitaliserar värde.. men vad är värdet den digitaliserar???

Det är ju givetvis ett förtroendebaserat värde, precis som fiat har ett förtroendebaserat värde. Men Bitcoin råkar också vara världens säkraste och största nätverk.
2022-01-12, 11:44
Medlem
Citat:
Det är ju givetvis ett förtroendebaserat värde, precis som fiat har ett förtroendebaserat värde. Men Bitcoin råkar också vara världens säkraste och största nätverk.

Fiat har inte ett förtroende baserat värde endast. Om du inte samlar på dig fiat till att betala skatt och sjukhus fakturor så hamnar du i fängelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in