2022-01-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Ok. Har nu läst på lite och lyssnat på diverse intervjuer med Melander. Det verkar som du har rätt. Melander tycks ha drivit spåret Engström stenhårt.

Men då kan man ju undra vad Petersson är för en vek människa som lät det gå så långt helt utan bevisning…

Det är spännande. Vilken desinformation och vilka ultimatum finns i bakgrunden.

Jag är inte främmande för att det till och med kan finnasbdödshot med.

Se hur han agerar på Presskonferensen. Det är en stukad man.

Melander har under hela sin tid i PU aktivt kämpat mot all utredning kring kollegor (både poliser och KJ)

UTAN Melander och med resurser till utredning av det riktiga spåret hade vi vetat idag.

De desperata substanslösa utfallen visar att det inte är långt under ytan.

Börja med att publicera spanarnas och säpogubbarnas vapeninnehav. Då kommer alla att förstå.
Citera
2022-01-11, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vad han säger och sanningen är inte samma sak. Melande spred uppgifterna om att det var Engström man skulle peka ut i kustjägarkretsar trots sekretessen.

Melander har pressat vittnen att ändra sig och peka ut Engström med mycket grova metoder och när de vägrat har han kastat ut påståenden om att vittnet ljuger.

PETERSON var inte alls insatt i utredningen när han började. Melander har hela tiden emot att gräva kring wt där man fann substans. Dag lät andra ta hand om det men när dag försvann fick dessa bara kort presentera det för Peterson. Därefter försvann de ur utredningen.

Nya krafter togs in och Melander satte in Peterson och dem i delar av materialet. Fokuset hamnade där snart istället på Skandiamannen. Ett egentligen debilt spår som helt och hållet hänger i luften men som också drevs publikt. Vapensamlaren mm. Melander rapporterade till Pererson att man hade goda förhoppningar om påtagliga bevis (vapensamlarems vapen) men när det kom till den utsatta dagen fanns ingenting. Inga vapen.. Inga vittnesmål och Inga heliga kopplingar till sb.

PETERSON satt i saxen?

Det syns i avslutet.

Melander gjorde länge motstånd mot de inom PU som ville utreda wt. När Dag kommit så långt att han krävde extraordinära resurser att leda det spåret åkte han bort Melander var kvar och de som investerat i wt spår som leder mot ett väldigt tydligt håll var nu i hans våld.

Med dem borta fanns en spindel i nätet kvar. Den som tror att den helt opåläste Peterson kontrollerade Melander är mer än lovligt naiv.

Melander styrde fokus bort från wt och konspiration ich grep ett halmstrå. Melander har varit spindeln i nätet hela tiden. Ni skulle bara veta.

Det förvånar mig inte ett dugg att allt är korrupt men varför svamlar HM om att Sydafrikaspåret är intressant fortfarande precis efter presskonferensen?
Det är ju ett sånt jäkla magplask precis efter att de har deklarerat att de inte kommer runt SE.
Citera
2022-01-11, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Det förvånar mig inte ett dugg att allt är korrupt men varför svamlar HM om att Sydafrikaspåret är intressant fortfarande precis efter presskonferensen?
Det är ju ett sånt jäkla magplask precis efter att de har deklarerat att de inte kommer runt SE.

Själv har jag tidigare tolkat det som ett sätt för Melander att ta avstånd från Peterssons beslut om att lägga ned utredningen.

Men det tycks ju som att Melander själv har drivit Engström ganska hårt. Så jag vet fan inte längre. Men mycket förvirrat är det.
Citera
2022-01-11, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Själv har jag tidigare tolkat det som ett sätt för Melander att ta avstånd från Peterssons beslut om att lägga ned utredningen.

Men det tycks ju som att Melander själv har drivit Engström ganska hårt. Så jag vet fan inte längre. Men mycket förvirrat är det.

Ja det har jag också tolkat det som men det verkar ju inte vara så. Oavsett så är det ett magplask att uttala sig så efter presskonferensen.
Citera
2022-01-11, 11:46
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Det är spännande. Vilken desinformation och vilka ultimatum finns i bakgrunden.

Jag är inte främmande för att det till och med kan finnasbdödshot med.

Se hur han agerar på Presskonferensen. Det är en stukad man.

Melander har under hela sin tid i PU aktivt kämpat mot all utredning kring kollegor (både poliser och KJ)

UTAN Melander och med resurser till utredning av det riktiga spåret hade vi vetat idag.

De desperata substanslösa utfallen visar att det inte är långt under ytan.

Börja med att publicera spanarnas och säpogubbarnas vapeninnehav. Då kommer alla att förstå.

Och hur skall det åstadkommas menar du?. Skall Melander kidnappas och utsättas för waterboarding . Problemet är ju att MOP processuellt är kört i botten. Utredarens idéer om internationell utredning mm torde vara naiv
Citera
2022-01-11, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow

Den förklaringen är enkel. Det var han som läckte den falska informationen till vissa om Sydafrikaspår kort före upplösningen.

Han skyddar sin rygg lite där alltså.

Och låter Peterson bli utskämd och att han framstår som att Engström är hans spår.

Men så var det ju inte. MELANDER ÄR GIFTSPINDELN!
Citera
2022-01-11, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Och hur skall det åstadkommas menar du?. Skall Melander kidnappas och utsättas för waterboarding . Problemet är ju att MOP processuellt är kört i botten. Utredarens idéer om internationell utredning mm torde vara naiv

TA UPP OCH PUBLICERA UT UPPGIFTERNA OM WT GRUPPEN.

publicera ut vapeninnehaven....

Alla kommer att begripa då vad man gömt undan.
Citera
2022-01-11, 12:18
Medlem
Någon som känner till Hans Melanders karriär och bakgrund?
Hur ser den ut i stora drag?

Citerar en kommentar från Dag Andersson

"Jag trodde att det skulle vara mer konkreta saker, det som redovisades var inga nyheter. Lite besviken är jag allt, jag hoppades att det skulle komma någon sorts teknisk bevisning, säger Dag Andersson, tidigare spaningsledare för Palmegruppen."

https://polistidningen.se/2020/06/polistraumat-lever-vidare-trots-utpekad-palmemordare/
Senast redigerad av Sumer 2022-01-11 kl. 12:20.
Citera
2022-01-11, 12:23
Medlem
Citat:
Den förklaringen är enkel. Det var han som läckte den falska informationen till vissa om Sydafrikaspår kort före upplösningen.

Han skyddar sin rygg lite där alltså.

Och låter Peterson bli utskämd och att han framstår som att Engström är hans spår.

Men så var det ju inte. MELANDER ÄR GIFTSPINDELN!

Det är sanslöst. Det förklarar KP:s beteende i så fall, både under och efter PK. Han uttalar sig ju inte om nåt. Han får helt enkelt inte uttala sig som du menar.
Citera
2022-01-11, 12:44
Medlem
Alltså de här knarkspanarna som spanade mot Sigge, har de ens alibi? Finns det någon annan än de själva som kan bekräfta deras aktiviteter?

Margareta E satt i bil på Luntmakargatan kl 17-22. Har någon sett henne?

Birger H var i övervakningslokalen mittemot Sigges lägenhet. Har någon sett honom? Hur stora var lokalerna? Kunde han se ut mot Grand?

Björn T var ensam i TK-rummet (trots att rutinen var att man alltid skulle vara minst två personer). Har någon sett honom?

Jörgen S åkte runt i bil (I timmar) för att lokalisera Sigge (trots att Sigge var på Oxen vilket borde varit första stället att kolla på). Har någon sett honom?

Kl 22.30 möts de på roteln. Kan någon på roteln bekräfta det?

Det ansågs dessutom som tjänstefel och resursslöseri att ens sätta sig och spana mot en lägenhet när allt tyder på att lägenhetsinnehavaren inte är hemma. Så varför gjorde de det i så fall?
Citera
2022-01-11, 13:21
Medlem
nisseberras avatar
Jag gick runt på mordplatsen i fredags. Testade att springa runt skandiahuset på östra sidan för att se om det är rimligt att GM korsade Sveavägen efter OP och sprang runt huset. Det känns väldigt långsökt. Hur visste han att de gick långsamt? Hur visste han att de inte hade livvakter? Hade ingen av alla utanför Bohemia/hötorgets nedgång sett en man komma springande med andan i halsen? Jag tror man kan stryka den hypotesen.
Citera
2022-01-11, 13:38
Medlem
p.norths avatar
Det finns 2 st till som var med dessa som inte är namngivna som jag har förstått.
Dom bilar man användes av var bla en röd Opel och vit Audi 80.
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Alltså de här knarkspanarna som spanade mot Sigge, har de ens alibi? Finns det någon annan än de själva som kan bekräfta deras aktiviteter?

Margareta E satt i bil på Luntmakargatan kl 17-22. Har någon sett henne?

Birger H var i övervakningslokalen mittemot Sigges lägenhet. Har någon sett honom? Hur stora var lokalerna? Kunde han se ut mot Grand?

Björn T var ensam i TK-rummet (trots att rutinen var att man alltid skulle vara minst två personer). Har någon sett honom?

Jörgen S åkte runt i bil (I timmar) för att lokalisera Sigge (trots att Sigge var på Oxen vilket borde varit första stället att kolla på). Har någon sett honom?

Kl 22.30 möts de på roteln. Kan någon på roteln bekräfta det?

Det ansågs dessutom som tjänstefel och resursslöseri att ens sätta sig och spana mot en lägenhet när allt tyder på att lägenhetsinnehavaren inte är hemma. Så varför gjorde de det i så fall?
Senast redigerad av p.north 2022-01-11 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in