2009-05-29, 16:44
Bannlyst
Hur många har mördats i Stockholms parker och hur många var och när? Är det i så fall några fall som är ouppklarade? Finns det någon som vet?
Citera
2009-05-29, 17:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kristina Bäckman.

Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Hur många har mördats i Stockholms parker och hur många var och när? Är det i så fall några fall som är ouppklarade? Finns det någon som vet?

Känner till ett på rak arm.

Den finska medborgaren Kristina Bäckman, 27 år, hittades den 31 juli 1982 i Humlegården. Hon var strypt och våldtagen.

Kroppen hade då legat ca ett dygn nära den hårt trafikerade Karlavägen.

På kvällen den 30 juli hade hon besökt nattklubben King Creole på Kungsgatan. En väninna till offret uppgav att hon där hade umgåtts med en okänd man.

Kristina Bäckman skulle inte ha varit prostutierad.

Polisens grupp för olösta mordfall trodde att de skulle haft goda chanser att lösa detta fall om inte bevismaterialet hade blivit kastat.
Citera
2009-05-31, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Polisens grupp för olösta mordfall trodde att de skulle haft goda chanser att lösa detta fall om inte bevismaterialet hade blivit kastat.
Sanslöst j........ klopare
Citera
2009-05-31, 12:03
Medlem
Soterns avatar
I Berzelii park var där ett mord på 1970-talet har jag för mig. Är dock inte alldeles säker på när det var.
Citera
2009-06-02, 14:11
Medlem
Monkeyspanks avatar
Detta kanske mer räknas som dödsmisshandel än mord, men i Högalidsparken i Stockholm blev en fotbollssupporter/huligan ihjälslagen för ett gäng år sedan.
Har inte hört något om att det blivit uppklarat. Nån FB:are som vet?
Citera
2009-06-02, 14:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeyspank
Detta kanske mer räknas som dödsmisshandel än mord, men i Högalidsparken i Stockholm blev en fotbollssupporter/huligan ihjälslagen för ett gäng år sedan.
Har inte hört något om att det blivit uppklarat. Nån FB:are som vet?

Nej det skall inte ha blivit uppklarat.
Citera
2020-03-17, 11:04
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Den finska medborgaren Kristina Bäckman, 27 år, hittades den 31 juli 1982 i Humlegården. Hon var strypt och våldtagen.

På kvällen den 30 juli hade hon besökt nattklubben King Creole på Kungsgatan. En väninna till offret uppgav att hon där hade umgåtts med en okänd man.

Det där skulle jag vilja läsa lite mer om... utredningsläget var att en man åtalades men friades senare.

Vem var den åtalade, var det någon hon kände?
Citera
2020-03-17, 11:19
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
I mordet på Kristina Bäckman sommaren 1982 i Humlegården finns det en del saker publicerade i det så kallade Dacosta-arkivet.

https://dacostarkivet.wordpress.com/tag/kristina-backman/
Citera
2020-03-17, 17:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sommarmordet 1982.

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
I mordet på Kristina Bäckman sommaren 1982 i Humlegården finns det en del saker publicerade i det så kallade Dacosta-arkivet.

https://dacostarkivet.wordpress.com/tag/kristina-backman/

Tack för länken.

När jag läste artikeln så kände jag igen det skrivna och fotona. Mycket länge sedan jag läste detta.
Citera
2021-01-12, 09:33
Medlem
Faustik-Funks avatar
Jag kom att tänka på det här mordet i Humlegården. (FB) 25-årig man sköts till döds i Humlegården - DNA fällde gärningsmannen (1999)
Barnmordet på Berit Glesing i Tengdahlsparken/Vitabergsparken 1963. https://skarn.se/berit-glesing/
Sedan så var det ju ett knivmord i Kungsträdgården förra året.
Citera
2021-01-12, 15:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flickmorden sommaren 1963.

Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Jag kom att tänka på det här mordet i Humlegården. (FB) 25-årig man sköts till döds i Humlegården - DNA fällde gärningsmannen (1999)
Barnmordet på Berit Glesing i Tengdahlsparken/Vitabergsparken 1963. https://skarn.se/berit-glesing/
Sedan så var det ju ett knivmord i Kungsträdgården förra året.

Det vidriga flickmordet på Berit Glesing minns jag faktiskt som det skulle ha skett alldeles nyligen.

Minns dessa stora rubriker på löpsedlar och på första sidorna i media. Alla mina kamrater och alla föräldrar blev chockade över det grova och fruktansvärda våldet. När väl den synnerligen farlige John Ingvar Löfgren blev gripen så tyckte alla att detta var mycket glädjande. När väl detta monster avled så var han definitivt inte sörjd och saknad av någon.
Citera
2022-01-10, 21:19
Medlem
Citat:

19550504-2308

Bäckman, Kristiina Astrid

Forv 23, VIII
145 51 Norsborg

Död 31/7 1982.

Kyrkobokförd (1983) i Botkyrka, Botkyrka kn (Stockholms län, Södermanland). Mantalsskriven (1983) på samma ort.

Född 4/5 1955 i Finland.

Ogift kvinna.
--------------
Födelseförsamling i källan:
Fi

Källor:
RTB 82 / SPAR 90
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera