2022-01-10, 16:29
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att något är skrivet "som ögonvittnesskildringar" innebär inte automatiskt att de faktiskt är det.
Och nej, evangelierna är inte ens skrivna "som ögonvittnesskildringar". Det kan ju vem som helst förstå eftersom författaren omöjligen kan ha varit ögonvittne till allt som berättas.
Däremot så innehåller evangelierna vissa delar som är skrivna "som ögonvittnesskildringar".
Ordet "ögonvittnesskildring" förtjänar också ett verk som på det stora hela och till sitt tema är det. Det kan ju vem som helst förstå att evangelierna är skrivna som ögonvittnesskildringar. Lukas följde dock inte med Jesus utan skrev "sitt" evangelium efter att ha intervjuat ögonvittnen. Det är detta som är plausibelt, även om man inte vore kristen (och därmed gudomligt övertygad). Allt snack som du sprider runt är humbug (bibelkritik). Bibelkritiken är din livsluft eller rättare sagt dina ateistiska, fulgula giftgaser. Det är därför jag kallar dig Bible Basher.
Senast redigerad av Calovius 2022-01-10 kl. 16:36.
Citera
2022-01-10, 18:11
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Ordet "ögonvittnesskildring" förtjänar också ett verk som på det stora hela och till sitt tema är det. Det kan ju vem som helst förstå att evangelierna är skrivna som ögonvittnesskildringar. Lukas följde dock inte med Jesus utan skrev "sitt" evangelium efter att ha intervjuat ögonvittnen. Det är detta som är plausibelt, även om man inte vore kristen (och därmed gudomligt övertygad). Allt snack som du sprider runt är humbug (bibelkritik). Bibelkritiken är din livsluft eller rättare sagt dina ateistiska, fulgula giftgaser. Det är därför jag kallar dig Bible Basher.

De flesta forskare verkar vara överens om att evangelierna inte skrevs av de traditionellt föreslagna personerna.

Dessutom säger de att det finns motsättningar inom nya testamentet, där de olika författarnas teologiska uppfattningar inte stämmer överens. Lägg till det att forskarna menar att det är uppenbart att texterna har redigerats. Markus slutade ju ursprungligen med 16:8.

Några sådana saker skulle förstås inte förekomma i en "sann" gudsbok, såvida inte just den guden medvetet vill förvilla. Nej, den troliga förklaringen till varför det är som det är, är att det är en bok skriven av vanliga människor.

Ändå pratar du som att du utgår från att det är guds ord och att den är "sann". Det är något bara en troende kan göra.
Citera
2022-01-10, 18:42
Medlem
Fleshbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De flesta forskare verkar vara överens om att evangelierna inte skrevs av de traditionellt föreslagna personerna.

Dessutom säger de att det finns motsättningar inom nya testamentet, där de olika författarnas teologiska uppfattningar inte stämmer överens. Lägg till det att forskarna menar att det är uppenbart att texterna har redigerats. Markus slutade ju ursprungligen med 16:8.

Några sådana saker skulle förstås inte förekomma i en "sann" gudsbok, såvida inte just den guden medvetet vill förvilla. Nej, den troliga förklaringen till varför det är som det är, är att det är en bok skriven av vanliga människor.

Ändå pratar du som att du utgår från att det är guds ord och att den är "sann". Det är något bara en troende kan göra.

Prioritet
Summasummarum. Bibeln står för bekännelsen av tron I Guds Son Jesus Kristus som är det viktigaste, ty utan tron härom faller just tron. Sedan om någon finner det intressant att intrigmaka och ifrågasätta Bibeln så är det inte den troendes förlust.

"Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader,
skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;
och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son,
född av Fadern före all tid,
Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud,
född och icke skapad, av samma väsen som Fadern,
på honom genom vilken allting är skapat;
som för oss människor och för vår salighets skull
har stigit ned från himmelen och tagit mandom
genom den helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa;
som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus,
lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått,
efter skrifterna, och stigit upp till himmelen
och sitter på Faderns högra sida;
därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda,
på vilkens rike icke skall varda någon ände;
och på den helige Ande, Herren och livgivaren,
som utgår av Fadern och Sonen,
på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras
och som har talat genom profeterna;
och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka.
Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse,
och förväntar de dödas uppståndelse
och den tillkommande världens liv.
Amen."
Citera
2022-01-10, 18:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

De flesta forskare är även överens om att att en skribent tillskriver sin lärare en text inte öht betyder att texten är omarbetad.
Förutom detta finns öht inga bevis för påståenden att evangelierna inte skulle vara skrivna av dem texterna historiskt tillskrivits. 98% av argumenten utgår helt enkelt från att Gud inte finns. Ett exempel är argumentet att Petrus martyrskap måste ha föregått Johannesevangeliet eftersom martyrskapet nåmns där, men forskningen vimlar av dylika felslut.
Citera
2022-01-10, 20:22
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Bäring i detta sammanhang förstår jag som det att det har betydelse för, eller är relevant för,...

Att du drar upp nutid och dåtid är inget argument eftersom det finns många exempel på muslimer som självmordsbombat för att de varit helt övertygade om att deras tro är sanning. Har det betydelse för (bäring på) mer än bara att de själva är övertygade?

Tydligen enligt dig.
1. Ja, relevant för bedömningen av historicitet.
2, Det man har sett har man sett. Det man inte har sett har man inte sett, även om man hoppas få se det.
3. Till 1. och 2. Den kristna tron är en gudagiven visshet, det kristna hoppet en gudagiven förväntan, så 1. och 2. ska inte blandas ihop med med kristen tro och kristet hopp, som står på en orubblig grund.
Citera
2022-01-10, 20:25
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:

Du kan inte ämnet, och då förlitar du dig på människors tyckanden. Markusslutet gör varken till eller från.
Det är synd om dig, men du förtjänar också klander.
Läs Bibeln istället. Annars är det kört för dig.
Citera
2022-01-10, 20:38
Medlem
Citat:
De är skrivna som ögonvittnesskildringar.
Paulus hänvisar i 1 Kor till 500 vittnen till Kristi uppståndelse och påpekar att de flesta är vid liv (d.v.s. kan intervjuas om vad de sett).
Men vad lärd du är som besitter vetandet att Paulus inte skrev några evangelier. Likt en svårt halt sköldpadda rusar du mot nya insikter.
Här är texten i sitt sammanhang (1 Kor 15:1-11):
Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag predikade för er, som ni tog emot och står fasta i, och genom vilket ni blir frälsta. Jag vill påminna er om orden som jag förkunnade, om ni nu håller fast vid dem. Annars var det förgäves att ni kom till tro. Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några är insomnade. Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla apostlarna. Allra sist visade han sig också för mig, som är såsom ett ofullgånget foster. Ty jag är den ringaste av apostlarna. Jag är inte värd att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling. Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förgäves, utan jag har arbetat mer än de alla, fast inte jag själv, utan Guds nåd som varit med mig. Vare sig det gäller mig eller de andra, så förkunnar vi detta, och det är detta ni har kommit till tro på.

Hur kunde Paulus känna till detta om han inte var med vid tillfället? Således är det andrahandsuppgifter. Icke en ögonvittnesskildring.
Citera
2022-01-10, 20:42
Medlem
Citat:
Att man står fast vid sin tro trots att det kostar en livet har visst bäring för frågan om trovärdighet.
Fult av dig att försöka låtsas bort detta.
Men det är klart, att du försöker gömma bort elementära insikter är viktigt för att du ska kunna driva din egen lilla "religion".
Du inbjuder andra att bli lika crazy som du är själv.

Visst. Jag kan hysa en viss förståelse för muslimer som tror att de får 72 jungfrur att knulla efter att de sprängt sig själv i luften. Men de vet väl inte bättre. Och fr a bevisar det inte att påståendet om de 72 oskulderna är sant.
Citera
2022-01-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Jag är speciellt imponerad av att arken rymde alla djur i världen från alla kontinenter och att de inte åt upp varandra eller att de hade tillräckligt mycket mat till lejonen.

Fr a så är det egendomligt vad som hände när de kom ut ur arken. Om ett rovdjur åt upp ett bytesdjur så utrotades en hel art. Om rovdjuret inte hittade ett bytesdjur så svalt det ihjäl, och en art var utrotad. Gubben Noak och Moses kunde nog inte mycket om ekologi och näringskedjor.

Men , vi har en kul grej i bibeln: 1 Mos 8: 8Och Noa gick ut ur arken tillsammans med sina söner och sin hustru och sina sonhustrur. 19Alla fyrfotadjur och kräldjur och fåglar, allt som myllrar på jorden, gick ut ur arken, den ena arten efter den andra.

20Noa byggde ett altare åt Herren. Han tog fyrfotadjur och fåglar av alla rena arter och offrade dem som brännoffer på altaret. 21Och Herren kände den blidkande lukten, och han sade till sig själv: ”Aldrig mer skall min förbannelse drabba marken för människans skull, för att hon alltifrån ungdomen har ett ont uppsåt. Jag skall aldrig mer förgöra allt levande, så som jag nu har gjort.

Här ser vi två intressanta fakta: Pro primo; Gubben Noak eldade upp ett antal djur som han räddat.
Pro sekundo: Gud verkar gilla doften av grillat kött.
Senast redigerad av ujhs 2022-01-10 kl. 20:56.
Citera
2022-01-10, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshbags
Att begå ett ynkligt muslimskt fegis självmord är inte att stå upp för sin tro likt de Kristna martyrerna.

Vilken är skillnaden med avseende på tron?
Citera
2022-01-10, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nu ändrar du plötsligt retorik och vill ta en teologisk diskussion. Antagligen i förhoppning om att splittra kyrkan.

För det första har du fel (Paulus predikar samma evangelium och samma regler som de andra apostlarna+ Jesus).

För det andra påverkar inte Paulus teologi hans trovärdighet i frågan om Jesu uppståndelse.

Paulus bevittnade inte Jesu påstådda uppståndelse. Dessutom betonar han att han INTE hade haft kontakt med de andra apostlarna.
Gal1: 15Men han som utsåg mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nåd beslöt 16att uppenbara sin son för mig, för att jag skulle förkunna evangeliet om honom för hedningarna. Då frågade jag inte någon av kött och blod till råds, 17inte heller for jag upp till Jerusalem, till dem som var apostlar före mig. I stället begav jag mig till Arabien, och därifrån vände jag tillbaka till Damaskus.

18Först tre år senare for jag upp till Jerusalem för att få tala med Kefas, och jag stannade fjorton dagar hos honom. 19Någon annan av apostlarna såg jag inte, bara Herrens bror Jakob. 20Vad jag skriver är sant, det tar jag Gud till vittne på.
Citera
2022-01-10, 21:11
Medlem
Citat:

Dessutom säger de att det finns motsättningar inom nya testamentet, där de olika författarnas teologiska uppfattningar inte stämmer överens.
Ge exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in