2022-01-10, 11:49
Medlem
Troians avatar
Har det framkommit någon uppgift på om läraren är man eller kvinna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Att det enligt din uppgift var motivet för 10-15 år sedan innebär inte att det är motivet nu.

Ser inget direkt konkret som tyder på hedersrelaterat. Tvärtom brukar hedersrelaterat våld ske inom hemmets fyra väggar.

Men visst kan det vara kul att göra gissningar. Jag gissar att det kommer regna på midsommarafton.

Jag tog bara ett exempel, samtidigt så jobbar jag i skolvärden och vet att det är även är väldigt vanligt med hederskultur utanför hemmets fyra väggar. Flickor med utländsk härkomst är med eller blir utnyttjad av någon kille och sen kommer hennes bror och ska läxa upp denna kille. Ja väldigt kul, jag hoppas du har fel om midsommar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har inte gissat på något. Och första gången jag i tråden ens nämner ordet ”raggare” är i detta inlägg.

Och vad har raggare med denna tråd att göra som handlar om en knivskärning i en skola 2022?
Citera
2022-01-10, 11:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Raggare är väl precis tvärtom mot incel. Super, knullar och agerar ut, men oftast inte så "farlig", det var bara förfärade äldre som tyckte det. "Incel" är betdligt farligare, ofta med begynnande psykossjukdom eller allvarlig personlighetsstörning.
"Incel" betyder bara att man inte får knulla. Hela "incel"-begreppet är från början bara en trollning från 4chan.

Här på Flashback har det ersatt "Raggare" som standardgissning i kriminaltrådar, där det egentligen enbart betyder att man hoppas att det inte är en blatte som är gärningsman.

Hur det är i detta fall vet vi inte, men det där med högtalaren känns inte direkt som ett gängse blatte-brott.
Att gärningsmannen inte högg första bästa i korridoren, utan sökte sig till ett visst klassrum, tyder på att det finns ett personligt motiv.
Citera
2022-01-10, 11:54
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levatillmax
Jag tog bara ett exempel, samtidigt så jobbar jag i skolvärden och vet att det är även är väldigt vanligt med hederskultur utanför hemmets fyra väggar. Flickor med utländsk härkomst är med eller blir utnyttjad av någon kille och sen kommer hennes bror och ska läxa upp denna kille. Ja väldigt kul, jag hoppas du har fel om midsommar

Givetvis existerar hederskultur utanför hemmet. Den existerar kanske till och med framför allt där - det är ju så att säga utanför hemmet som eventuella brott mot hederskulturen oftast sker.

Däremot hedersvåld skulle jag säga främst inträffar hemma. Särskilt om BO är ung och sannolikt inte flyttat hemifrån.

Men fortsätt du gissa.
Citera
2022-01-10, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GROKNAK.Ankbonden
Är incel det nyaste modeordet på Flashback? I den åldern är väl väldigt kraftig majoritet fortfarande oskulder? Tycker inte begreppet är applicerbart på så unga pojkar.
De är blivande incels. Fantiserar mycket om sex i kombination med våld. Många så introverta och annorlunda så att de aldrig får ligga pga det. Tänk Linköingsmannen som knivade två personer och sedan satt 14 år framför datorn, isolerad. Kanske ett annat ord skulle beskriva dem bättre.
Citera
2022-01-10, 11:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och vad har raggare med denna tråd att göra som handlar om en knivskärning i en skola 2022?

?

Inte vet jag. Jag har inte tagit upp ”raggare”, bortsett från att jag bemötte dig när du felaktigt påstod att jag gissat att GM är raggare.
Citera
2022-01-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Fan det är endel som vill knivhugga sina lärare.. Alltså är man så jävla skoltrött så man vill mörda läraren eller handlar det bara om att man vill hugga ner en som försöker bestämma? Fattar inte.

Kan vara så enkelt som att läraren ifråga har sålt eller köpt knark som inte betalats

En tidigare händelse med förnedringsinslag som nu hämnats

Ta tillbaka hedern inför kompisarna

Mycket möjligt med släktband BO och GM emellan

Relationsdrama -inslag
Citera
2022-01-10, 11:59
Medlem
magpests avatar
Uppenbart en person med klent psyke som varit i farten. Någon som anser att dennes "rättigheter" på något sätt blivit kränkta. Typ, antivaxxare eller incel som fått en psykos av allt förtryck den blivit utsatt för...
Citera
2022-01-10, 11:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Det där med högtalaren tyder väl på att det inte var någon gängse brottsling, utan snarare ett psykfall?
Citera
2022-01-10, 12:01
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det där med högtalaren tyder väl på att det inte var någon gängse brottsling, utan snarare ett psykfall?
Är det någon större skillnad? Alla våldsbrottslingar är psykfall.
Citera
2022-01-10, 12:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Är det någon större skillnad? Alla våldsbrottslingar är psykfall.
Nja, i många fall kan våldet vara rationellt, om man sätter sig in i brottslingens värld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in