2022-01-03, 21:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Det finns en användare här i tråden som får mig att tro att CL är rätt man.

Samtidigt går det inte att bortse från "mannen med pilotglasögon". Om jag måste droppa någon av "mannen med pilotglasögon" och PU, blir det faktiskt PU.

Jag håller fortfarande fast vid "Hanna" och att hon hörde minst två upprörda mansröster. Peter Thyléns prat om en "studsande röst" är bara patetiskt.

Så, "mannen med pilotglasögon" tillsammans med vem/vilka? Dock tror jag inte att "mannen med pilotglasögon" var den som hade ihjäl Helena.

Någon med bil fanns med från början och/eller kom in i bilden strax före "attacken".
Citera
2022-01-04, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
+1 på detta inlägg också.
Jag är till fullo benägen att helt hålla med i allt det du skriver.

Det känns helt osannolikt att det är ett random överfall. HA råkade ut för något som troligen hade sina orsaker i osämja, kärlek/svartsjuka eller liknande.

Jag känner personligen inga mördare (vad jag vet) men jag känner såna personer som kan ta extremt illa vid sig av t.ex. svartsjuka och känner en extrem känsla av orätt om någon ’stöter’ på, eller ’tar över’ en gammal eller obesvarad kärlek. Sånt händer, vet ni.

HA’s liv och relationer innan försvinnandet är troligen en stor bit av pusslet. Men som någon redan har nämnt så är det ganska tyst på den fronten. Det är inte lätt att få info eller klarhet i hur Helens var, eller vilka relationer hon hade, och med vilka.

Varför skulle detta vara omöjligt att det var en oplanerat överfall ? Av de våldsbrott mot kvinnor ute ( inte i hemmet nu ) så är det nästan alltid en okänd gärningsman och en gärning som är ett vansinnesdåd , impulsivt eller en fantasi som de förverkligar . Skulle kunna rada upp hur många impuls överfall på kvinnor som skett under 20 år som helst . I gångtunnlar , motions spår , förföljd från krogen mördad , våldtagen . Sedan så sker det mord där personerna är nära vänner som det som hände nyligen där tjejen blev ihjälslagen av din kill kompis i husbilen . Personligen så tror jag att Helena kände personen och detta var inte planerat utan ett bråk som slutade illa . Eller så har en helt okänd person sett Helena gåendes själv och sett sin chans . Det finns alldeles för mycket idioter i samhället och de fanns även -92 även fast våldet mot kvinnor med dödlig utgång har kraftigt ökat fram till nu . Lisa Holm är ju ett bra exempel på vansinnesdåd utfört en ljus sommarkväll .
Citera
2022-01-05, 12:24
Medlem
Har inte trott att CL haft något med mordet att göra har ändrat mig,han är nog inte helt oskyldig,men att en annan person dödade henne,har hela tiden haft pilot som gärningsman, hon hade oturen att gå ifrån precipen att inte hoppa in i okända bilar, dröjde nog inte länge förrän det börjades kladda i baksätet,hon fick nog sa ifrån, jag förstår inte hur man kan leva med sig själv efter att ha gjort nåt sånt här.
Citera
2022-01-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Varför skulle detta vara omöjligt att det var en oplanerat överfall ? Av de våldsbrott mot kvinnor ute ( inte i hemmet nu ) så är det nästan alltid en okänd gärningsman och en gärning som är ett vansinnesdåd , impulsivt eller en fantasi som de förverkligar . Skulle kunna rada upp hur många impuls överfall på kvinnor som skett under 20 år som helst . I gångtunnlar , motions spår , förföljd från krogen mördad , våldtagen .
Ja, det händer, men överfallsvåldtäkter är väldigt sällsynt ska man ha klart för sig. Överfallsmord på kvinnor är ännu mera sällsynt. Räkna antalet mord på kvinnor jämfört med mord på män, så redan där är fallen i minoritet. Men det händer, det är korrekt och lägger man ihop antalet över 50 år så blir det ett antal. Per år dock väldigt få. Och det är därför det blir så stor uppmärksamhet.

Citat:
fast våldet mot kvinnor med dödlig utgång har kraftigt ökat fram till nu

Det där skulle jag vilja se några siffror på. En snabbgoogling ger: "Sedan början av 2000-talet har dödligt våld mot kvinnor i nära relationer minskat med närmare 20 procent" Men om du har andra siffror så tar jag gärna del av dem. Tror att du har det eftersom du uttalat dig så säkert.
Citera
2022-01-06, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Har inte trott att CL haft något med mordet att göra har ändrat mig,han är nog inte helt oskyldig,men att en annan person dödade henne,har hela tiden haft pilot som gärningsman, hon hade oturen att gå ifrån precipen att inte hoppa in i okända bilar, dröjde nog inte länge förrän det börjades kladda i baksätet,hon fick nog sa ifrån, jag förstår inte hur man kan leva med sig själv efter att ha gjort nåt sånt här.

Håller inte alls med, ang att hon skulle åkt med någon hon inte kände frivilligt.
Pga att:
Helena hade inte långt hem.
Det var varmt o skönt o ljust ute.
Hon ville promenera enl samtalet med UA.
Mkt folk i rörelse överallt.
Helena var inte kraftigt berusad.. snarare mer nykter.
Var hon desperat behov av skjuts så skulle hon bett BW som hon talat med utanför stadt. Till honom sade hon att hun skulle promenera.
Så om Helena ändrat sej så vore det nog troligast pga att hon blev erbjuden av någon hon kände och fick tillfälle att umgås/prata med i samband med skjutsen, inte för att hon hade behov av att bli körd hem.
Det är min uppfattning, samt att jag tror hon klev in i en bil i ganska direkt anslutning till stadt. Och ja, jag bortser från brovittnet och hundtanten, Har haft den här uppfattningen sedan jag började posta här. Men självklart har jag fel. CL övermannade henne och............... 🤔
Citera
2022-01-06, 03:33
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Håller inte alls med, ang att hon skulle åkt med någon hon inte kände frivilligt.
Pga att:
Helena hade inte långt hem.
Det var varmt o skönt o ljust ute.
Hon ville promenera enl samtalet med UA.
Mkt folk i rörelse överallt.
Helena var inte kraftigt berusad.. snarare mer nykter.
Var hon desperat behov av skjuts så skulle hon bett BW som hon talat med utanför stadt. Till honom sade hon att hun skulle promenera.
Så om Helena ändrat sej så vore det nog troligast pga att hon blev erbjuden av någon hon kände och fick tillfälle att umgås/prata med i samband med skjutsen, inte för att hon hade behov av att bli körd hem.
Det är min uppfattning, samt att jag tror hon klev in i en bil i ganska direkt anslutning till stadt. Och ja, jag bortser från brovittnet och hundtanten, Har haft den här uppfattningen sedan jag började posta här. Men självklart har jag fel. CL övermannade henne och............... 🤔
Jag måste fråga var du läst att hon ville gå hem? Det måste jag ha missat.
Citera
2022-01-06, 06:39
Medlem
Ja hon åkte nog bil, det var nog i bilen det började jag är tydlig med att jag inte tror CL mördade henne,
men jag tror han körde bilen, där har jag ändrat mig,,
Håll med om att man kan komma undan med att jag var så full att jag minns ingenting, jag är inte sån som skulle göra nåt sånt.otroligt!
Citera
2022-01-06, 20:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZOrro18790
Ja hon åkte nog bil, det var nog i bilen det började jag är tydlig med att jag inte tror CL mördade henne,
men jag tror han körde bilen, där har jag ändrat mig,,
Håll med om att man kan komma undan med att jag var så full att jag minns ingenting, jag är inte sån som skulle göra nåt sånt.otroligt!

Men skulle pilot åt det hållet?
P.U däremot bodde i Bråten, likt C.L, alltså åt samma håll som H.A hem.
Finns några fler som också skulle åka hem åt det hållet.
Men pilot, skulle väl inte ditåt, eller?
Blev hon skjutsad dit så var det inte planerat, de var ju alldeles i närheten av hennes hem, dit skulle han/de aldrig ha skjutsat henne om bilföraren hade våldtäkt/mord i sinnet.
Senast redigerad av rubin22 2022-01-06 kl. 21:00.
Citera
2022-01-06, 21:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men skulle pilot åt det hållet?
P.U däremot bodde i Bråten, likt C.L, alltså åt samma håll som H.A hem.
Finns några fler som också skulle åka hem åt det hållet.
Men pilot, skulle väl inte ditåt, eller?
Blev hon skjutsad dit så var det inte planerat, de var ju alldeles i närheten av hennes hem, dit skulle han/de aldrig ha skjutsat henne om bilföraren hade våldtäkt/mord i sinnet.

"Mannen med pilotglasögon" (som jag är övertygad om existerar) var inte bilburen den natten - vilket också polisen har gått ut med offentligt.

CL, däremot, ska ha kört omkring med bil den där natten.

Dock: Någon av systrarna Andersson sa i samband med radiodokumentären 2017 - då "mannen med pilotglasögon" kom till allmänhetens kännedom - att "han kändes rätt" och att typ "allt föll på plats". En av systrarna sa också på frågan om varför han skulle ha gått med Helena mot hennes hem att "han skulle kanske gå till sin syster" (eller om det var "till en av sina systrar"). Och vad vi vet i tråden ska den som har pekats ut som just "mannen med pilotglasögon" ha haft en syster (eller systrar) boende på Lockerud.
Citera
2022-01-06, 22:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
"Mannen med pilotglasögon" (som jag är övertygad om existerar) var inte bilburen den natten - vilket också polisen har gått ut med offentligt.

Dock: Någon av systrarna Andersson sa i samband med radiodokumentären 2017 - då "mannen med pilotglasögon" kom till allmänhetens kännedom - att "han kändes rätt" och att typ "allt föll på plats". En av systrarna sa också på frågan om varför han skulle ha gått med Helena mot hennes hem att "han skulle kanske gå till sin syster" (eller om det var "till en av sina systrar"). Och vad vi vet i tråden ska den som har pekats ut som just "mannen med pilotglasögon" ha haft en syster (eller systrar) boende på Lockerud.
Jo jag vet att han inte kunde köra bil den natten, men jag menar att om han åkt med C.L för att komma hem, var det inte åt hans håll.
Men som du skriver bodde en av hans systrar i Lockerud.
Citera
2022-01-06, 22:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jo jag vet att han inte kunde köra bil den natten, men jag menar att om han åkt med C.L för att komma hem, var det inte åt hans håll.
Men som du skriver bodde en av hans systrar i Lockerud.

Han kan väl ha åkt med CL för det? Bara ströga runt i största allmänhet? Men för att den här varianten ska vara möjlig, måste CL och "mannen med pilotglasögon" ha känt varandra - plus att "mannen med pilotglasögon" med blixtens hastighet måste ha lyckats hitta CL som chaufför vid typ torget. Var något av det så? Hittills verkar ingenting tyda på det.

I övrigt tror jag fortfarande att "mannen med pilotglasögon" faktiskt gick med Helena mot hennes hem, i vart fall inledningsvis - och under förevändningen att han "skulle till sin syster". När Helena pratade med Ulrika sa Helena att hon snart skulle gå hem, varpå Ulrika uppmanade Helena att ta en taxi i stället (fastän de aldrig gjorde det annars). Detta "bevisar" att Helena hade för avsikt att just promenera hem, och det tror jag att hon också gjorde - eller att hon i vart fall började att göra.
Senast redigerad av Ugglan. 2022-01-06 kl. 23:45.
Citera
2022-01-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Som jag sagt förr!!! CL och Pilot är gärningsmännen!!! Pilot går med HA och CL kommer körande och på något sätt blir inblandat i mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in