2022-01-05, 18:05
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag tittade på priserna på rostade kaffebönor i butiken häromdagen och noterade till viss förvåning att inga nämnvärde prisförändringar verkar ha skett på 10+ år. Här har det varit 0-inflation i 15 år.

Coffee prices hit a 10-year high, rising more than any other commodity this year

Råvaran har gått upp kraftigt i pris. Det kommer snart spilla över på konsumenterna. Hamstra kaffe nu!
Citera
2022-01-05, 19:31
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Grattis att ha 10 årens senaste kaffepriser i skallen... Om jag inte visste bättre skulle man nästan kunna tro att du var betald av Scb och Rb...

SVT har sammanställt KPI-datan från SCB på ett överskådligt vis:

https://www.svt.se/datajournalistik/vad-kostar-skjortan/

Kaffe
Prisnivån ligger just nu på en ökning med +8,9% sedan året innan

+8,9%
+11,2%
+5,0%
+4,3%
−0,2%
+5,7%
Sedan år 2003 har gruppens priser ökat 1,89 gånger.
Citera
2022-01-05, 19:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking

Kaffe

+8,9%
+11,2%
+5,0%
+4,3%
−0,2%
+5,7%

Tack DViking!

Rättshaverister, dyslektiker, aspergare, ja t o m djurgårdare - mycket folk har man sett på FB men jag tror aldrig någon så full av skit som fb-liksom, eller vad nät-politruken nu kallar sig.
Citera
2022-01-05, 19:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Tack DViking!

Rättshaverister, dyslektiker, aspergare, ja t o m djurgårdare - mycket folk har man sett på FB men jag tror aldrig någon så full av skit som fb-liksom, eller vad nät-politruken nu kallar sig.
Vissa slutar inte slicka stöveln ens när de får den på halsen. Mänsklig natur är jag rädd.

Tur att man är way ahead of the curve på kaffet med 256 kapslar Zoegas i stashen köpt när det är lockpris.
Citera
2022-01-05, 20:01
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Vissa slutar inte slicka stöveln ens när de får den på halsen. Mänsklig natur är jag rädd.

Tur att man är way ahead of the curve på kaffet med 256 kapslar Zoegas i stashen köpt när det är lockpris.

Jo, så är det väl. Men vad är det för fel på karln? Välformulerad och uppenbarligen inte helt dum i huvudet, men som man sa i Sovjet en "apparatchik" - dessutom korkad, noll sinne för statistik. Förnumstig och självgod, en människa oerhört svårt att tycka annat än illa om.

Klokt! Halvhamstrade också för månaden sedan när spot-priserna sköt i höjden.

Btw bajsis - Coopen vägrar att höja mitt havreknäcke från 13:95 - ger mig fan på att Ingves har span på stället...

(kom en årsfaktura btw, försäkring, + 11,7 % efter att ha stått stilla i fyra år.... En dollar kommer kosta över tian om repan inte görs något åt i februari (skulle räcka med 0,5!!! Bara signalera att man är vaken)).
Citera
2022-01-05, 20:06
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jo, så är det väl. Men vad är det för fel på karln? Välformulerad och uppenbarligen inte helt dum i huvudet, men som man sa i Sovjet en "apparatchik" - dessutom korkad, noll sinne för statistik. Förnumstig och självgod, en människa oerhört svårt att tycka annat än illa om.

Klokt! Halvhamstrade också för månaden sedan när spot-priserna sköt i höjden.

Btw bajsis - Coopen vägrar att höja mitt havreknäcke från 13:95 - ger mig fan på att Ingves har span på stället...

(kom en årsfaktura btw, försäkring, + 11,7 % efter att ha stått stilla i fyra år.... En dollar kommer kosta över tian om repan inte görs något åt i februari (skulle räcka med 0,5!!! Bara signalera att man är vaken)).

De håller nere KPI-inflationen genom prispress på knäckebröd, helt klart en konspiration

Hårt bröd
Prisnivån ligger just nu på en ökning med +0,8% sedan året innan

+0,8%
+0,4%
+0,3%
−1,4%
−0,3%
−0,7%
Sedan år 2003 har gruppens priser ökat 1,25 gånger.
Citera
2022-01-05, 20:08
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Tack för svar liksom-fb,
- - -

Hoppas du är ironisk - annars är det lika mkt värt som begagnat skithuspapper.
Citera
2022-01-05, 20:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
De håller nere KPI-inflationen genom prispress på knäckebröd, helt klart en konspiration - - - -

Jobbat (undervisat) på både en nationalekonomisk och en statistisk institution. Tyvärr bara "aktiva polare" på den förstnämnda, som jag delgivit tipset att sätta någon kandidat- eller masterstudent på - ett skärskådande av KPI/KPIF - på detaljnivå, urvalsmetodik, viktningen etc. Är eg en statistikuppsats, ska se till att det meddelas som uppsatstips även där. Att en systematisk underskattning sker torde vara uppenbart för (nästan) alla - vore intressant om någon gick på djupet med det. Minst 100 h jobb och skulle gärna göra det själv om jag hade någon att skicka fakturan till.

EDIT; Någon UTOMSTÅENDE... ganska uppenbart att räknenissarna på Scb "vet" att de ska producera låga tal.
Citera
2022-01-05, 20:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Grattis att ha 10 årens senaste kaffepriser i skallen... Om jag inte visste bättre skulle man nästan kunna tro att du var betald av Scb och Rb...
Ingen större bragd då priset legat tämligen stilla på knappt 140 kr kilot, för de fabrikat jag köper.

Citat:
Ursprungligen postat av boris
Coffee prices hit a 10-year high, rising more than any other commodity this year

Råvaran har gått upp kraftigt i pris. Det kommer snart spilla över på konsumenterna. Hamstra kaffe nu!
Världsmarknadspris på råkaffe har ändrats en del genom åren.
Framförallt genom att Vietnam seglat upp som stor producent. Vilket gjort att många odlare i sydamerika fått ge upp.

Men råkaffepris är en sak. Och det vi betalar i butiken för rostat kaffe en annan.

Citat:

Kaffe

+8,9%
+11,2%
+5,0%
+4,3%
−0,2%
+5,7%
En intressant sak är att malt kaffe har varit billigare än bönor. Rimligen borde det vara tvärtom iom att malningen kräver utrustning som slits.
Men så har det varit iaf.

% ovan handlar troligen om malt kaffe. Det är inte riktigt samma prissättning på malt som hela bönor.
Kan nog vara så att hela bönor stått still och det malda har närmat sig.
Citera
2022-01-05, 20:35
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furbo2020
Tack för svar liksom-fb,
Hittills har man ju kunnat ha pengarna på banken utan nämnvärd ränta men om vi får kraftig ökad inflation lär väl inlåningsräntorna inte hinna med, sedan stagflation på det.
Steg1 för RB lär vara att avveckla företagsobligationerna. Sedan bostadsobligationerna.
Sedan kanske det kan bli tal om att höga räntan.

Och bankerna lär ha svårt att höja inlåningsräntorna innan dess.

Givet att bankerna har kostnader för transaktionskonton och behöver ta ut det någonstans. T ex som lägre ränta på transaktionskonton så lär det dröja tills RB höjt flera ggr innan bankerna höjer.
Vi skall nog inte hålla andan. Jag kommer gå i pension innan det händer.
Citera
2022-01-05, 20:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ingen större bragd då priset legat tämligen stilla på knappt 140 kr kilot, för de fabrikat jag köper. - - -

Jaha... och det är dem som ligger som hela kaffevikten i KPI???? I övrigt en massa ordbajs som vanligt...

För att kommentera och reda ut för någon med viljan att begripa. Självfallet föreligger inte ett 1:1 förhållande mellan råvaruprisförändringat och paketet med kaffe emedan transportkostnader, förädling, paketering, förändrade marginaler/konkurrensförhållanden och 50-11 andra saker kommer i spel.
Citera
2022-01-05, 21:52
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jaha... och det är dem som ligger som hela kaffevikten i KPI???? I övrigt en massa ordbajs som vanligt...

För att kommentera och reda ut för någon med viljan att begripa. Självfallet föreligger inte ett 1:1 förhållande mellan råvaruprisförändringat och paketet med kaffe emedan transportkostnader, förädling, paketering, förändrade marginaler/konkurrensförhållanden och 50-11 andra saker kommer i spel.

Ja, kaffepriset verkar ligga i ATH räknat i SEK.

https://tradingeconomics.com/commodity/coffee

Runt 45kr/kg i enbart råvara. Kan bli en intressant resa under 2022. Att den ständige trådapans specialbönor inte gått upp i pris beror väl på att de redan för 10 år sedan blåste den på så mycket pengar att det inte är lönt att mjölka ur mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in