2022-01-05, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det är du som inte såg orimligheten i svaret du fick av en stackars kommunikatör på FHM.

Du fick till Svar:

"För närvarande betraktas de personer som har vaccinerats med två och tre doser vaccin mot covid-19 som vaccinerade. Det ska ha gått minst två veckor sedan den sista dosen gavs.".

En rimlig människa utan diagnoser och baktankar hade ställt sig frågan "Är det rimligt?" och mailat igen för att be om en förtydning.

Hade du gjort det så hade du fått svaret att man givetvis inte helt plötsligt börjar räknas som ovaccinerad när man tar tredje dosen.

Jag gillar att du antar saker och tror det är den ultimata sanningen. Men du kommer också bli vuxen nån gång. Kanske till och med lycklig.

Jag har mejlat dom och frågat efter klarhet. Men det tar 1-2 veckor att få svar från dom.
Citera
2022-01-05, 16:22
Medlem
madeinflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Hur ser det ut med testning i dom olika stadsdelarna?

Intressant. Både om detta är riktigt men också din fråga. Säkert går ju viljan och tillgången till testning hand i hand med att välja att vaccinera sig.

Annars tänker jag om det kan vara så att vaccinerade smittas i högre grad för att deras immunförsvar inte har skydd mot mutationen?
Citera
2022-01-05, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror du missförstår informationen och utelämnar dessutom en del.

Det är som sagt en mycket liten andel som inte kan ta vaccinet men i vanlig ordning så försöker antivaxxers förstora upp detta och dessutom förklara att alla ovaccinerade som ligger på IVA nu består av denna grupp - givetvis helt utan källor.

Har aldrig påstått något annat, det står ju i länken....

Men de som inte kan vaccineras av medicinska skäl tillhör av naturliga skäl ofta en riskgrupp och är känsliga för det mesta i smittväg.

Hur stor den gruppen är för de nu förkommande mRNA vaccinen t ex är dock svårt att säga med någon större säkerhet.

Vilka "antivaxxers" du syftar på vet jag inte...

Försöker bara förmedla objektiv information.

Vacciner är alldeles utmärkt när de används korrekt.
Citera
2022-01-05, 16:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Otroligt att folk är så efterblivna att man måste förklara att allt inte är 1 eller 0. Att barn faktiskt kan smitta vidare covidförkylningen utan att vara en starkt drivande faktor... Otroligt vad korkade vissa människor är.

Då kanske man borde kommunicera lite tydligare och vaccinera även barn? Sedan har vi det här med munskydden i klassrummen. Varför fungerar det i andra länder men inte i Sverige?
Citera
2022-01-05, 16:26
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Oj oj mina vänner. Sjukhusinläggningarna exploderar - upp 228% på en vecka. Vi såg det inte komma!

Precis som jag förutspådde så väntar nu en vinter av ond bråd död vars like vi aldrig sett. Och Tegnell rekommenderar fortfarande inte ens munskydd. Det blir nog bra det här (för begravningsbranschen!).
Om du slutar vara så sjukt hysterisk kommer du må bättre. Man dör inte för att man ligger på sjukhus herregud. Omikron är mildare. Vadå såg det inte komma? Omikron är mer smittsam så det har vilken idiot som helst sett. Herregud.
Citera
2022-01-05, 16:33
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror att du igen vinklar saker till din egen fördel.

Du vet nog efter allt mitt tjat vart jag står.

Jag tycker absolut att man skulle hitta några andra sätt att platta till utveckligen lite. Detta innefattar dock ingen lockdown.
Jag är helt för att alla som kan skall vaccinera sig. Jag ser det som en del i samhällskontraktet.
Nu har man dock vaccinerat de med högst risk (65+) med tredje dos.
Självklart tycker jag att man borde följa andra länders exempel med att erbjuda tredje dosen snabbare, om vi nu ändå skall ta den.
Jag är emot vaccination av barn, precis som FoHM är. I just detta fallet är dom spot on. Nyttan måste överväga de eventuella riskerna. Jag tror att barn under 11 år skall hållas utanför så länge siffrorna säger det.

Så jag vet inte om jag skulle kunna påstås vara för ren darwinism.
Däremot är jag inte totalt livrädd för covid. Vi skall vara glada att omikron kommit till oss. Till sportlovet har nog de flesta fått smaka på den och saker kan börja återgå till det normala..
Vissa kommer dö, absolut. Men iom att det inte går att stoppa omikron enligt mig, så kan vi lika gärna ta konsekvenserna nu än att dra ut på det i onödan.
Gamla och sköra är hyfsat nyvaxade, så det är ett bra tillfälle.

Några sätt att platta till utvecklingen lite? Vad skulle det vara menar du?

Har inte på något vis läst några som helst tecken på att risken med vaccin skulle vara högre för barn. Det är något slags hjärnspöke som vissa återkommer till gång efter gång. Däremot verkar ju Omikron drabba barn något värre. Det finns det rapporter på. Sedan tidigare vet vi att barn kan drabbas av hyperinflammation. Man kan nog sluta sig till att även barn har en nytta av vaccin. Undrar ärligt talat hur föräldrar som väljer att inte vaccinera sina barn ( 12-17 år) tänker. Hur deras beslutsunderlag ser ut.
Citera
2022-01-05, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madeinflen
Intressant. Både om detta är riktigt men också din fråga. Säkert går ju viljan och tillgången till testning hand i hand med att välja att vaccinera sig.

Annars tänker jag om det kan vara så att vaccinerade smittas i högre grad för att deras immunförsvar inte har skydd mot mutationen?
Testa sig på bulltofta eller Svågertorp är nog inte så enkelt utan bil. Finns det ens apotek att hämta testkit på ute på Rosengård?
Citera
2022-01-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sedan har vi det här med munskydden i klassrummen. Varför fungerar det i andra länder men inte i Sverige?
Det funkar ju INTE i andra länder heller! Ger dessutom troligen barnen psykiska problem i när och framtid!
Citera
2022-01-05, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Jag gillar att du antar saker och tror det är den ultimata sanningen. Men du kommer också bli vuxen nån gång. Kanske till och med lycklig.

Jag har mejlat dom och frågat efter klarhet. Men det tar 1-2 veckor att få svar från dom.
Använd ditt vaccinpass du fick efter spruta två i väntan på att dom två veckorna efter spruta 3 gått? Bara skriv ut vaccinpasset dagen innan du ska ta 3e sprutan.
Citera
2022-01-05, 16:37
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det funkar ju INTE i andra länder heller! Ger dessutom troligen barnen psykiska problem i när och framtid!

Har inte läst några rapporter om att barnen får psykiska problem av att bära munskydd. Jag tror du hittar på bara för att du inte gillar munskydd.
Citera
2022-01-05, 16:44
Medlem
Citat:
Har inte läst några rapporter om att barnen får psykiska problem av att bära munskydd.
Högst troligt att barnens hela skolgång och till och med hela sitt liv kanske blir negativt påverkad av att tvingas ha på sig munskydd som inte ens hjälper mot infektioner. Förstår att du som munskyddsfetischist gärna har på dig munskydd dygnet runt men barn ska inte tvingas ha galenskapen på sig!!!!
Citera
2022-01-05, 16:51
Medlem
Citat:
Då kanske man borde kommunicera lite tydligare och vaccinera även barn? Sedan har vi det här med munskydden i klassrummen. Varför fungerar det i andra länder men inte i Sverige?
Munblöja och vaccin mot covid för barn låter som en dålig idé. Däremot gärna vaccinera barn mot vattkoppor, det är en hemsk sjukdom för barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in