2022-01-05, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag pratar om att vinna ett lopp i en spurt som är värd något. För övrigt så slår hon aldrig någon åkare, hur trött den än är, i en regelrätt spurt. Det är inget problem för en snabbare åkare att växla ner henne sista 100.

Att hon kan sega ifrån några sista 500 må vara hänt, men då blir det inte en riktig spurt.
Kolla Toblach förra året, passerade Diggins sista 100: https://www.youtube.com/watch?v=65EEP4-TMCk
Citera
2022-01-05, 15:34
Medlem
HungalaBungalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Jag skiter fullkomligt i vem som är fjärdebäst i fristil när saken handlar om vem som är bäst som förstareserv i sprintstafetten.

Enjoy Anna Dyviks 22 plats i OS.
Hur vet du ens att hon är bra på sprintstafett? Hon har aldrig åkt en sådan på världscupnivå, oavsett stilart. Vad vi däremot vet är att hon inte håller på längre distanser. Det om något är illavarslande.

Trots att Frida åker som en vilde skulle jag välja henne alla gånger före Johanna i en sprintstafett i klassisk stil om en av Jonna eller Maja inte kan åka eller är i usel form. det kommer ändå vara någon av de två, givet inget väldigt oväntat sker, som kommer avsluta och behöver avgöra. Då vill man inte chansa och ha en obeprövad utpräglad sprinter på förstasträckan.
Citera
2022-01-05, 15:35
Medlem
Citat:
Jag pratar om att vinna ett lopp i en spurt som är värd något. För övrigt så slår hon aldrig någon åkare, hur trött den än är, i en regelrätt spurt. Det är inget problem för en snabbare åkare att växla ner henne sista 100.

Att hon kan sega ifrån några sista 500 må vara hänt, men då blir det inte en riktig spurt.

Ebba klarar inte sig i en långspurt heller tyvärr.
Det finns naturlig förklaring till varför Ebba Andersson ALDRIG vinner lopp i bra internationell konkurrens.
Det kan vem som helst se som har tittat på hennes lopp.
Citera
2022-01-05, 15:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gh91
Kolla Toblach förra året, passerade Diggins sista 100: https://www.youtube.com/watch?v=65EEP4-TMCk

Spurt handlar om taktomslag, inte om att hålla fart sista 500. Diggins orkar ibland inte spurta.
Citera
2022-01-05, 15:37
Medlem
Citat:
Jag skiter fullkomligt i vem som är fjärdebäst i fristil när saken handlar om vem som är bäst som förstareserv i sprintstafetten.

Enjoy Anna Dyviks 22 plats i OS.

Frida Karlsson har redan reservplatsen till sprintstafett. Detta tillsammans med att Dyvik varit bättre i sprint i fristil individuellt gör uttagningen av Hagström mer eller mindre omöjlig.

Om det är till någon tröst så hade både Dyvik och Hagström fått stanna hemma om Linn Svahn hade varit skadefri.

Vilken placering Dyvik hamnar på bryr jag mig föga om. Men jag begriper åtminstone hur förbundet har resonerat i uttagningarna.
Citera
2022-01-05, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HungalaBungala
Hur vet du ens att hon är bra på sprintstafett? Hon har aldrig åkt en sådan på världscupnivå, oavsett stilart. Vad vi däremot vet är att hon inte håller på längre distanser. Det om något är illavarslande.

Trots att Frida åker som en vilde skulle jag välja henne alla gånger före Johanna i en sprintstafett i klassisk stil om en av Jonna eller Maja inte kan åka eller är i usel form. det kommer ändå vara någon av de två, givet inget väldigt oväntat sker, som kommer avsluta och behöver avgöra. Då vill man inte chansa och ha en obeprövad utpräglad sprinter på förstasträckan.

En vanlig individuell sprint avgörs via fyra lopp,varav tre under liten tid.
Hagström är gång på gång stark i finalerna.
Senaste sprintstafetten hon åkte var hon helt jämbördig med de som åkte snabbast.
Det finns absolut INGENTING som pekar emot att Hagström skulle ha problem med formatet sprintstafett.

Anna Dyvik däremot...där snackar vi om något heeelt annat.
Citera
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Så när hon slog Östberg i en spurt i Holmenkollen, var det lopp som inte betydde något? Handlade det om att sega ifrån sig de sista 500 metrarna?

Citat:
Absolut inte illvillig och väldigt träffande. Hon kommer inte att vinna några lopp om hon inte förbättrar sin uthållighetsförmåga. Hon kommer aldrig att kunna förbättra sin spurtförmåga så att den leder till seger.

Beror väl vilka hon möter.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ebba klarar inte sig i en långspurt heller tyvärr.
Det finns naturlig förklaring till varför Ebba Andersson ALDRIG vinner lopp i bra internationell konkurrens.
Det kan vem som helst se som har tittat på hennes lopp.

Hon kan klara en långspurt genom att andra blir tröttare. Sprut handlar dock om taktomslag och det har hon inget.

Förklaringen till att hon inte vinner är att hon inte är tillräckligt bra för att avgöra loppen före spurten och att hon saknar det viktiga taktomslaget. Hon är en typisk icke-vinnare.
Citera
Medlem
Citat:
Hehe..du kommer utan tvekan att ha henne som stor guldfavorit i OS,jag har nämligen bara börjat.
Bli nu inte alltför besviken när Dyvik missar avancemanget till semifinal.
Kalla finns ju kvar att hoppas på i tremilen..:-)

Tänker mest hur underhållande det skulle vara att få uppleva din reaktion om Dyvik faktiskt fick en bra placering. Lova att inte lida i tysthet som många gjorde när Stina Nilsson knäppte dom på näsan och visade att hon visst kan både åka skidor och skjuta ner prickar…
Citera
2022-01-05, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jalvezia
Frida Karlsson har redan reservplatsen till sprintstafett. Detta tillsammans med att Dyvik varit bättre i sprint i fristil individuellt gör uttagningen av Hagström mer eller mindre omöjlig.

Om det är till någon tröst så hade både Dyvik och Hagström fått stanna hemma om Linn Svahn hade varit skadefri.

Vilken placering Dyvik hamnar på bryr jag mig föga om. Men jag begriper åtminstone hur förbundet har resonerat i uttagningarna.

Frida Karlsson kommer INTE att åka sprint i OS.
Inte efter det furiösa debaclet i TdS..så Frida kan ju både du och förbundet glömma direkt.
Vilket för oss tillbaka till utgångsläget således..
Citera
2022-01-05, 15:41
Medlem
Citat:
Hon kan klara en långspurt genom att andra blir tröttare. Sprut handlar dock om taktomslag och det har hon inget.

Förklaringen till att hon inte vinner är att hon inte är tillräckligt bra för att avgöra loppen före spurten och att hon saknar det viktiga taktomslaget. Hon är en typisk icke-vinnare.

Jepp,så är det och svårare än så är det inte.
Citera
2022-01-05, 15:41
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så när hon slog Östberg i en spurt i Holmenkollen, var det lopp som inte betydde något? Handlade det om att sega ifrån sig de sista 500 metrarna?

Vad handlade den »spurten« om och var det ett taktomslag som gjorde att hon kom före eller åkte de sida vid sida under en lägre sträcka? Jag minns inte loppet, men att ta en enskild åkare i ett enskilt sammanhang och påstå att Ebba har spurtförmåga för att hon kom före den låter som ett desperat argument.

Det ser du väl själv att hon saknar taktomslag?

Citat:
Beror väl vilka hon möter.

Ja det finns ju andra som också saknar taktomslag. Hennig är inte särskilt vass sista biten och möter hon dig så lär hon nog vinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in