2022-01-04, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Ok, verkar så konstigt att de 3 var i källaren mitt i natten, när man ser deras sovrum på tiktok och de är ej i källare. Trodde de sov i sina sovrum, för om de inte sov hade de väl märkt branden tidigare. Ja, kanske inte utan brandvarnare om de var i källaren då. Men låter konstigt att de 3 skulle befunnit sig där vid brandens start.

Jag tänker mig att det kanske inte alls är så konstigt att 3 var där nere och 1 inte var med dem. Mannen låg nog på övervåningen och sov. Kvinnan och barnen kan ju ha varit i källaren för att ha ett trevligt avslut på julafton och tittade på film. Inget ovanligt att man har ett extra vardagsrum i källaren. Eftersom det var så sent hade de nog somnat där nere och sen när branden var så utvecklad kom de inte därifrån.
Citera
2022-01-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Men självklart så kan ju polisen ha berättat för de anhöriga vad som kommit fram vid larmsamtalet, vad de har kunnat se i huset osv. Sen att de inte kan säga säkert än hur branden startade är en annan sak, men lite info kan de absolut ge till de anhöriga. Som sen kommit fram till nära vänner. Nån behöver ju inte ha läckt och ha brutit sekretessen.
Precis!👍
Citera
2022-01-04, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är för övrigt inte tillåtet att inreda sovrum i källare som saknar utrymningsväg.

När det gäller den aktuella branden så kan det ha varit så att det brunnit för mycket för att komma ut ur huset, men att det gick att gå ner i källaren via källartrappan, men att källaren saknat utgång. Det kan också vara så att branden startat i pannrum men pannrummet är ofta väl brandisolerat (källare byggs i regel i sten) så att branden bara steg uppåt i huset, men initialt inte i resten av källaren. Man har kanske kunnat vistas där relativt länge tills källartaket brunnit upp.

Så man hade kanske kunnat rädda liv om man gjort en bättre släckinsats och koncentrerat på att släcka och kyla golvet i bottenplan och låta tak och vind brinna ner. Jag har sett videon på hur snabbt en skärsläckare kan dämpa en väldigt kraftig brand i en villa av denna typ.

Är det inte tillåtet att ha sovrum i källare (med litet fönster i rummet som det går att ta sig ut ifrån) för något barn/tonåring som vill ha sitt lite för sig själv?
Citera
2022-01-04, 11:54
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiquita
Men självklart så kan ju polisen ha berättat för de anhöriga vad som kommit fram vid larmsamtalet, vad de har kunnat se i huset osv. Sen att de inte kan säga säkert än hur branden startade är en annan sak, men lite info kan de absolut ge till de anhöriga. Som sen kommit fram till nära vänner. Nån behöver ju inte ha läckt och ha brutit sekretessen.
När brandkåren kom till plats så var det övertänt och dom hade ingen som helst aning om någon fanns kvar i huset.
Så därifrån kommer inte uppgiften. Det ända jag ville veta var vart uppgiften kom ifrån jag har inte ifrågasatt hurvida det stämmer eller ej.
Jag menar att såna uppgifter i regel inte ges ut i det läget som var.
Citera
2022-01-04, 12:03
Medlem
Alla 4 var vakna
Citera
2022-01-04, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
När brandkåren kom till plats så var det övertänt och dom hade ingen som helst aning om någon fanns kvar i huset.
Så därifrån kommer inte uppgiften. Det ända jag ville veta var vart uppgiften kom ifrån jag har inte ifrågasatt hurvida det stämmer eller ej.
Jag menar att såna uppgifter i regel inte ges ut i det läget som var.
Men de säger ju att de kom fram 2-3 minuter efter larmsamtalet kommit in.
Hon har säkerligen sagt var hon och barnen är i det samtalet. Så brandkåren räknade nog med de fortfarande var i källaren kan jag tycka.
Citera
2022-01-04, 12:10
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
Hon har säkerligen sagt var hon och barnen är i det samtalet. Så brandkåren räknade nog med de fortfarande var i källaren kan jag tycka.
Ja så kan det absolut vara. Men frågan är ändå varför uppgifter skulle ha läckt framför allt innan personerna blivit identifierade. Låter märkligt.
Citera
2022-01-04, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Primärt för att inget antyder att huset hade källare - det är en 70-talsvilla i 1 1/2 plan med vad som synes vara en krypgrund. En vanlig lösning på 70-talet, innan man började bygga med platt på mark. Huset är gissningsvis i grunden ett trähus med fasadtagel, även detta vanligt på 70-talet.
och sekundär för att den i så fall sakande fönster....
Du har uppenbarligen inte läst tråden, och uppenbarligen saknar du kännedom om att familjen hade två små barn. Och uppenbart saknar du kännedom om barns sovvanor.
Jag skriver inte hur huset var byggt och har inte för avsikt att engagera mig i det heller. Kommenterade bara en åsikt på fb.
Jag har läst precis hela tråden och vet givetvis att det var två barn inblandade. Har bekanta som kände familjen. Menar bara att sovvanorna kan vara olika. Allt är bara ett tragiskt öde!
Citera
2022-01-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ja så kan det absolut vara. Men frågan är ändå varför uppgifter skulle ha läckt framför allt innan personerna blivit identifierade. Låter märkligt.
Jo kan hålla med dig. Är inte insatt i hur myndigheterna har arbetat i detta fall. Bara hört det som kommit ut.
Oavsett är det otroligt sorgligt det som hänt.
Gjort iallafall oss mer uppmärksam på hur lätt sådant här kan hända. Att förbygga med släckare och brandlarm ser jag nu som självklart. Inte tänkt på det så mycket innan.
Citera
2022-01-04, 12:16
Bannlyst
Citat:

Finns alltid någon som berättar saker för andra, trots sekretess och trots att uppgifter inte är verifierade. Finns inget varför.
Citera
2022-01-04, 12:20
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard12345
Jo kan hålla med dig. Är inte insatt i hur myndigheterna har arbetat i detta fall. Bara hört det som kommit ut.
Oavsett är det otroligt sorgligt det som hänt.
Gjort iallafall oss mer uppmärksam på hur lätt sådant här kan hända. Att förbygga med släckare och brandlarm ser jag nu som självklart. Inte tänkt på det så mycket innan.
När anhöriga lever i chock osv så kommer det allt för ofta saker som inte stämmer som är taget ur luften. Idagsläget så är det för tidigt att såna uppgifter släpps. Jag förstår att det du skriver är sådant du har hört och det tycker jag att du ska fortsätta med . Men rykten blir lätt en trådsanning.
Citera
2022-01-04, 12:22
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallebear85
Finns alltid någon som berättar saker för andra, trots sekretess och trots att uppgifter inte är verifierade. Finns inget varför.
Visst är det så och det är ju precis det jag menar att någon måste ha läckt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in