2022-01-04, 09:36
Medlem
dryslians avatar
Hej haft problem med smärtor i bröstet på senare tid den kan slå när jag är på jobbet eller när jag ligger ner i sängen. Har besökt en massa olika läkare gjort en massa ekg för att utesluta hjärtproblem hos vissa säger de att mitt ekg ser lite konstigt ut men att de kan va normalt, hos andra är de fullt ok även kollat mina värden som ser bra ut men om de nu är ångest o inre stress är min fråga (jag vet att problemen man har i livet måste man lösa själv för att de ska gå över osv ) men ja vet även att sånt tar tid o viktigt o veta att jag jobbar på detta. men annars har jag ett stressfullt jobb samtidigt som min livssituation inte är som jag hade velat ha de o de kan vara faktorer till detta problem har kommit, undrar mest om det finns något man kan ta för att lindra detta? jag har fått ut lergigan som ja ska ta vid behov men vet inte om de finns andra saker som kanske gör att smärtan försvinner ? antidepp? starkare tabletter osv osv?

mvh
Citera
2022-01-04, 09:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dryslian
Hej haft problem med smärtor i bröstet på senare tid den kan slå när jag är på jobbet eller när jag ligger ner i sängen. Har besökt en massa olika läkare gjort en massa ekg för att utesluta hjärtproblem hos vissa säger de att mitt ekg ser lite konstigt ut men att de kan va normalt, hos andra är de fullt ok även kollat mina värden som ser bra ut men om de nu är ångest o inre stress är min fråga (jag vet att problemen man har i livet måste man lösa själv för att de ska gå över osv ) men ja vet även att sånt tar tid o viktigt o veta att jag jobbar på detta. men annars har jag ett stressfullt jobb samtidigt som min livssituation inte är som jag hade velat ha de o de kan vara faktorer till detta problem har kommit, undrar mest om det finns något man kan ta för att lindra detta? jag har fått ut lergigan som ja ska ta vid behov men vet inte om de finns andra saker som kanske gör att smärtan försvinner ? antidepp? starkare tabletter osv osv?

mvh
Omeprazol (receptfritt) en vecka, så ska det nog släppa. Konstigt att ingen redan rekommenderat det.
Citera
2022-01-04, 09:52
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Omeprazol (receptfritt) en vecka, så ska det nog släppa. Konstigt att ingen redan rekommenderat det.
är ganska okunnig i detta men vad gör omeprazolen ? om det nu är stress o ångest ? hjälper de verkligen?
Citera
2022-01-04, 09:56
Medlem
constants avatar
Citat:
är ganska okunnig i detta men vad gör omeprazolen ? om det nu är stress o ångest ? hjälper de verkligen?
Det påverkar syrabalansen i magen, ett ganska vanligt problem när man känner att det "gör ont i hjärtat". Speciellt då man inte kunnat finna något fel på hjärtat.
Citera
2022-01-04, 10:08
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Det påverkar syrabalansen i magen, ett ganska vanligt problem när man känner att det "gör ont i hjärtat". Speciellt då man inte kunnat finna något fel på hjärtat.

om det nu är stree o ångest är inte andidepp något som kan få bort de?
Citera
2022-01-04, 10:11
Medlem
constants avatar
Citat:
om det nu är stree o ångest är inte andidepp något som kan få bort de?
Jo, men det måste väl inte vara det.
Citera
2022-01-04, 10:50
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:

Reflux = sura uppstötningar. Ja, mycket konstigt att ingen inom vården frågat om detta.
Citera
2022-01-04, 10:51
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Jo, men det måste väl inte vara det.

ne precis är villig o testa de mesta så med andra ord omprazol i ett par dagar då bör man se resultat ? om inte är de kanske mer stress ångest o antidepp som kanske funkar då?
Citera
2022-01-04, 10:52
Medlem
dryslians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Reflux = sura uppstötningar. Ja, mycket konstigt att ingen inom vården frågat om detta.

jag brukar inte ha sura uppstötningar eller är de något man inte känner av? kan säga att jag haft besvären i ett par månader nu
Citera
2022-01-04, 10:55
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
jag brukar inte ha sura uppstötningar eller är de något man inte känner av? kan säga att jag haft besvären i ett par månader nu

Du kan känna det som smärta i bröstet. Tränar du? Om så är fallet kan det vara en muskelsträckning i bröstmuskeln som ger symptom. Bra att du sökt vård. Man ska alltid ta bröstsmärtor på allvar och söka hjälp omgående.
Citera
2022-01-04, 10:59
Medlem
constants avatar
Citat:
Det är inte alltid man märker av sura uppstötningar mer än att man får ont i "hjärtat" eller bröstet.

Värt att prova Omeprazol (en svensk uppfinning!), tycker jag. Annars finns Novalucol.
Citera
2022-01-04, 12:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Prova absolut Omeprazol. Det är receptfritt, så du kan prova redan idag. Du har ett stressigt liv och smärtan kommer när du ligger ner, vilket talar för att det är magsyra som spökar.

Kombinera gärna med att äta mindre fet mat, undvika eller minska intaget av kaffe, alkohol och nikotin och gå ned i vikt om du är överviktig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in