2022-01-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Låter ju som en dyr historia. Undrar hur mycket halvdana nationer som Tyskland, Frankrike, Italien eller USA spenderar på valla. Diggins har väl förlorat ett och ett annat lopp pga sin skidor medans Frida och Ebba tagit pallplatser tack vare sina skidor.
Det är troligt, ja.

Dyrt?
Tjaaa, såg man studiosnacket med Theodors "vallningskurs" och sedan reportaget om Luleås tekniska högskola, som forskar i ämnet hur man får fram bästa glid på en skida så inser man att det plöjs ned en del pengar i det här med att få en skida att glida som bäst.
Om jag skulle våga mig på en gissning så lägger nog Norrmännen betydligt MER ändå, men det är en gissning.
Citera
2022-01-03, 21:20
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Så teståkare testar skidorna istället för åkarna?
I första skedet ja sen testar givetvis åkarna inför loppet
Citera
2022-01-03, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Så teståkare testar skidorna istället för åkarna?
det bästa är att se studiosnacket, måste väl gå att se någonstans.
Det var en kort, grundläggande information hur vallning och testning går till.
Lite summarisk men ändå väldigt informativ och bra. Faktiskt ett av det bästa reportage jag sett i svensk TV!(om skidåkning).
Någon (Surgubben??) beskrev i korthet dom olika momenten och vad jag förstår så testar man ALLA skidor i varje delmoment.

Den som tror att vallateamet bara "kladdar" lite på måfå med lite valla får nog tänka om!

Edit.
ser nu att det var OweGbg som skrivit om det tidigare.
Senast redigerad av smokieknife 2022-01-03 kl. 21:27.
Citera
2022-01-03, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Ja jag tycker norrmännen kom undan alldeles för lätt med astmahärvan och Johaug, ja vad ska man säga, hon är alldeles för stor för sporten och för söt för att någon skulle våga plocka bort henne. Tyvärr är det nog ungefär så det är också. Nu är ju allt som vanligt med henne men ingen ifrågasätter någonting
Nä..likaså med Sundby.
Ryssar får man döma på förhand, dom är det ok att anklaga och kasta skit på.
Men fuskande norrmän ser man mellan fingrarna på...
Trist!!

Men sanningen kommer ikapp..
Citera
2022-01-03, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det är troligt, ja.

Dyrt?
Tjaaa, såg man studiosnacket med Theodors "vallningskurs" och sedan reportaget om Luleås tekniska högskola, som forskar i ämnet hur man får fram bästa glid på en skida så inser man att det plöjs ned en del pengar i det här med att få en skida att glida som bäst.
Om jag skulle våga mig på en gissning så lägger nog Norrmännen betydligt MER ändå, men det är en gissning.

Problemet är att det är några som skall valla skidorna. Det spelar roll hur mycket som plöjs ned i vallaforskning om man inte har kompetent folk att omvandla forskningens resultat till resultat i tävlingarna. Mr valla, Perry Olsson, lyckades att valla bort ett svenskt VM-guld så sent som i vintras. Han som aldrig misslyckades under 15 år att göra något liknande i Norge. Så länge sådant händer så skall man inte lägga ned för mycket pengar i forskning.

En sådan miss skall tas upp under varje säsong för att förklara vad som gick fel..och att detaljritning upprepas igen. Har ni sett Perry Olsson i TV få förklara vad som gick fel? Var hade Olsson sin lojalitet just den dagen? Hos Sverige eller Norge?

Har vallachefen ( jobbat på skidgymnasium i Trysil) fått förklara varför han en lät en vallare få ta båda klassiska skidorna( ja, jag vet att han är personlig vallare åt Kalla och Sundling) med risk att hela stafetten kunde vara körd efter 2 sträckor??
Citera
2022-01-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Problemet är att det är några som skall valla skidorna. Det spelar roll hur mycket som plöjs ned i vallaforskning om man inte har kompetent folk att omvandla forskningens resultat till resultat i tävlingarna. Mr valla, Perry Olsson, lyckades att valla bort ett svenskt VM-guld så sent som i vintras. Han som aldrig misslyckades under 15 år att göra något liknande i Norge. Så länge sådant händer så skall man inte lägga ned för mycket pengar i forskning.

En sådan miss skall tas upp under varje säsong för att förklara vad som gick fel..och att detaljritning upprepas igen. Har ni sett Perry Olsson i TV få förklara vad som gick fel? Var hade Olsson sin lojalitet just den dagen? Hos Sverige eller Norge?

Har vallachefen ( jobbat på skidgymnasium i Trysil) fått förklara varför han en lät en vallare få ta båda klassiska skidorna( ja, jag vet att han är personlig vallare åt Kalla och Sundling) med risk att hela stafetten kunde vara körd efter 2 sträckor??
Problemet är inte vallarna.

Enda problemet är att DU inte är på plats och lär dom hur några hundra olika kombinationer av valla, olika produkter, snöns temp och konsistens, olika skidpar mm i verkligheten fungerar. Då hade Tds redan varit avgjord.
Citera
2022-01-03, 21:37
Medlem
OweGbgs avatar
Citat:

Alltså du har under hela den vecka som touren hållit på klagat på allt och alla inom skidlandslaget.
Hur mår du egentligen?
Citera
2022-01-03, 21:43
Bannlyst
Citat:
Problemet är inte vallarna.

Enda problemet är att DU inte är på plats och lär dom hur några hundra olika kombinationer av valla, olika produkter, snöns temp och konsistens, olika skidpar mm i verkligheten fungerar. Då hade Tds redan varit avgjord.

Det är märkligt att Norge, under Perry Olsson, kunde leverera dugliga skidor i nästan 15 år men när han direkt kommer till Sverige och får ansvaret för båda de klassiska skidorna så lyckas han ” bomma” i ett lopp där Sverige var favoriter till guldet. Det är väl bara du som tycker det är ytterst märkligt.
Citera
2022-01-03, 21:45
Medlem
Citat:
Det är märkligt att Norge, under Perry Olsson, kunde leverera dugliga skidor i nästan 15 år men när han direkt kommer till Sverige och får ansvaret för båda de klassiska skidorna så lyckas han ” bomma” i ett lopp där Sverige var favoriter till guldet. Det är väl bara du som tycker det är ytterst märkligt.
Nää, det är inte märkligt men olyckligt.
Det är bara du som är okunnig.
Dessutom icke påläst.
vad var det nu Stenmark sa?......................
Citera
2022-01-03, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OweGbg
I första skedet ja sen testar givetvis åkarna inför loppet

Och då märker inte ex Carl-Christian att det är för mycket fästvalla?
Citera
2022-01-03, 21:50
Bannlyst
Citat:
Nää, det är inte märkligt men olyckligt.
Det är bara du som är okunnig.
Dessutom icke påläst.
vad var det nu Stenmark sa?......................

Nej, jag är int är okunnig. Du är bara naiv och godtrogen. Jag skriver att Perry Olsson bommade så att Sverige missade ett guld. När bommade han I Norge så att de missade ett guld?? Då menar jag Perry Olsson och ingen annan.
Citera
2022-01-03, 21:52
Avslutad
Citat:
det bästa är att se studiosnacket, måste väl gå att se någonstans.
Det var en kort, grundläggande information hur vallning och testning går till.
Lite summarisk men ändå väldigt informativ och bra. Faktiskt ett av det bästa reportage jag sett i svensk TV!(om skidåkning).
Någon (Surgubben??) beskrev i korthet dom olika momenten och vad jag förstår så testar man ALLA skidor i varje delmoment.

Den som tror att vallateamet bara "kladdar" lite på måfå med lite valla får nog tänka om!

Edit.
ser nu att det var OweGbg som skrivit om det tidigare.

Jag tror alla vet HUR man vallar, frågan är vilket form av kontroll-system och dokumentation vallateamet använder sig av för att inte upprepa samma misstag igen och igen och igen. Är en viss mängd valla för mycket fäste för Carl-Christian för en månad sen så är det väl samma sak idag, jag fattar inte hur man kan göra ett sådant simpelt misstag att ha för mycket fästvalla, gång på gång.

Och sluta vara så naiv med bristande kritiskt tänkande. Jag tror faktiskt svenska vallateamet är de team av alla nationer som gjort flest bottennapp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in