Vi kan ju kalla båda pedalerna i automaten för brasen.
Tryck på brasen för att starta och tryck sen på brasen för att stanna.
Så kan heh framföra sitt fordon utan att känna att hen kränker någon genom att nämna saker vad dom är.
OT, så behöver man (eller kvinna) inte kunna växla en manuell idag.
Givetvis går det utmärkt att ta körkort för enbart automatväxel.
Men förutsatt att personen ifråga inte har någon form av handikapp så finner jag det ytterst märkligt att inte kunna lära sig att använda manuell växellåda. Med den nivån på koordinationen är det kanske säkrast att avstå bilkörning.
Vilken rörig trådstart!
Du dikterar vilka svar du vill ha och hur dom skall fomuleras, men framstår som ett steg mer oorganiserad än ens din könlöse vän. Du knäpper iväg en mening på strax under 100 ord, där nästan hälften består av inskjutna satser inom parenteser. Vad är det för ett sätt att formulera en fråga?
Vad vill du veta? Hur fördelningen globalt ser ut mellan manuellt växlade bilar och automater i nybilsproduktionen?
Verkligen...? Är det det viktiga?
Är det inte mer relevant vad som säljs i Sverige?
Citat:
Vid millenieskiftet hade bara 16 procent av nybilsförsäljningen automatlåda. 2012 hade andelen bilar med automatlåda ökat till 35,7 procent. Fem år senare hade andelen nya bilar med automatväxel ökat till 63,2 procent! Allt fler väljer att sluta växla manuellt.
Där ser du trenden. Jag bedömer att utvecklingen rullat på mot ca 70% levererade automatbilar under 2021.
Fortsätter du läsa i länken jag googlat fram åt dig får du även en prognos och ett omdöme.
I stort sett alla laddhybrider och helelbilar har automat eller ingen växellåda alls. Den utvecklingen kommer att fortgå i takt med att också autonoma körprogram utvecklas. Utvecklingen beror på skärpta krav både på miljö och trafiksäkerhet.*
Berit Johansson, förbundsordförande för STR (Sveriges Trafikutbildares Riksförbund), är glasklar i sin uppfattning att den manuella växelspaken är historia när vi talar om nya bilar. Den som tar körkort i dag borde därför satsa på automatväxlat. Det innebär också en snabbare och billigare utbildning för de flesta.*
Nu har jag en fråga till dig. Jag har strukit under källan till min undring.
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Hur ser fördelningen därute idag bland nybilsprod.? Tog själv körkortet för 20 år sedan, då fanns det ju bara på kartan att hålla på med den sabla växeln. Vännen har förtvivlat svårt med just detta och mot bakgrund av Flashbacks aktuella tråd (Fusk gällande teoriprov som går glödhett just nu bland de mest lästa ämnena här på Flashback) så undras härmed, kan jag rekommendera vännen (som till skillnad från fuskarna som berörs i den glödheta andra tråden faktiskt verkar vara en person som vill göra rätt för sig och rankar moral väldigt högt) som slitit med körkortet under i princip hela sitt liv och göra processen kort och ta automatkörkortet? Behöver personen ifråga känna sig dumdristig eller funkar det hyfsat år 2022 med det kortet?
Håll tonen saklig och kasta inte skit på dittan eller dattan, kom med något om tonen är konstruktiv!
Citat:
Ursprungligen postat av Pretonius
Komplicerat. [B]Hållt på i 10 år men har inte gått vägen[/b].
Är din vän 10 år gammal? 12 år...?
Det förklarar isåfall myc5let av problemen. Det för tidigt att börja ta körkort, och varken hjärna, koordinationsförmåga eller ens motorik är utvecklad till den nivå som behövs för att framföra motorfordon i trafiken.
Å andra sidan, om du med "slitit med körkortet i hela sitt liv" egentligen menar "hela sitt vuxna liv" så kommer saken i ett annat läge.
Två andra lägen, faktiskt.
1. Om det verkligen bara handlar om ett isolerat motoriskt handikapp där koordinationen mellan gas, koppling och växelspak inte går att bearbeta trots 10 års övning så förvånar det mig att denna person inte redan sedan länge tagit körkort för automat.
2. Det förvånar mig till den grad att jag misstänker att problemet är mycket större. Du antyder just det med ditt korta "komplicerat".
För mig framstår det som om just handhavandet av den manuella växellådan är en del i det som skapar något som kan tolkas som alltför många processer att bearbeta för denna person.
Du hoppas att det är en bra idé att plocka bort växlingen ut ekvationen, och så tror du att allt skall gå bra efter det?
Jag tror tvärt om. Körkort är inte en mänsklig rättighet. Alla är inte lämpade att framföra motorfordon i trafiken.
Min erfarenhet är att de som haft svårt att ta körkort sällan blir ens medelbra förare.
Alltför ofta faller dessa människor till och med tillbaka i körskicklighet. Dom tycker inte om att köra bil, dom undviker att köra bil, dom skaffar sig inte den nödvändiga mängdträningen i vanlig vardagskörning direkt efter uppkörningen - dom använder körkortet som legitimation oftare än att dom verkligen kör med det.
Dom har den formella rätten att köra bil, men borde åka kommunalt för allas bästa - denna typen av förare "råkar ut" för olyckor i mycket högre utsträckning än andra enligt min erfarenhet.
Dessutom är det i denna grupp av förare som man hittar personer som i trängda lägen gör precis allt fel; slutar styra, trycker fel pedal i botten och hellre skriker i panik än att ta in situationen och fortsätta vara förare.
Ja, körkortslös förare i exemplet. Må det alltid förbli så.
Pretentious! Din vän behöver inte vara en sämre människa genom att inte kunna köra bil. Förhoppningsvis har denne en eller flera andra goda egenskaper som väger upp just detta, och livet kan gå vidare.
Men, inte ute på vägen. Vi andra är ytterst tacksamma om en enda sådan förare hålls borta från den gemensamma trafikmiljön.
Senast redigerad av boboboxbox 2022-01-03 kl. 06:26.
Har kört automat senaste 14 åren och vill inte gå tillbaka. Finns inga nackdelar med automat idag förutom den extra kostnaden när man köper ny bil.
Din kompis kan absolut ta automatkort och när denne kört ett antal år så går det enkelt att uppgradera om det behövs.
Frågan är ju snarare om din vän är någon som ens bör vara på vägarna om det efter 10 års försök inte har gått vägen. Om det nu är automat vi talar om så handlar det säkerligen om den praktiska biten. Vi förlitar oss på vår egna och andras förmåga att det inte ska ske en krock vid varje möte ute på vägarna och då hoppas jag att din vän klarar av den utmaningen om den dagen kommer.
Hur ser fördelningen därute idag bland nybilsprod.? Tog själv körkortet för 20 år sedan, då fanns det ju bara på kartan att hålla på med den sabla växeln. Vännen har förtvivlat svårt med just detta och mot bakgrund av Flashbacks aktuella tråd (Fusk gällande teoriprov som går glödhett just nu bland de mest lästa ämnena här på Flashback) så undras härmed, kan jag rekommendera vännen (som till skillnad från fuskarna som berörs i den glödheta andra tråden faktiskt verkar vara en person som vill göra rätt för sig och rankar moral väldigt högt) som slitit med körkortet under i princip hela sitt liv och göra processen kort och ta automatkörkortet? Behöver personen ifråga känna sig dumdristig eller funkar det hyfsat år 2022 med det kortet?
Håll tonen saklig och kasta inte skit på dittan eller dattan, kom med något om tonen är konstruktiv!
1) Kör upp med automat
2) Köp en bil med automat
Problem solved sålänge problemet med din vän är att denna inte klarar av att växla och inte är en komplett idiot bakom ratten.
Jag ser lite problem med att ta körkort för endast automat.
Exempelvis ifall din bil är kaputt och hamnar på verkstad, den ska få ny vindruta eller vad som helst: du får lånebil!
Dessa brukar vara av billigaste sorten hos verkstäder. Glöm bort automatlåda... finns oftast ej på dessa. Vad ska du då göra? Säga "näe jag får inte köra dessa, har ni nån annan bil?"
Samma sak om ni är ute och reser och är i behov av lånebil. Inte alltid det finns automatare att välja.
Mycket skitprat i tråden och en massa otrevligheter. Jag väljer att vara saklig och konstruktiv:
Över hälften av nyproducerade bilar idag har automat, Wolkswagen Golf kommer snart att bara tillverka automatväxlade bilar och i framtiden kommer med stor säkerhet i princip alla bilar vara automatväxlade.
Jag anser att din vän absolut kan ta körkort på automatväxlad bil, det duger gott och väl. Nackdelen är dock att man då bara kan köra en viss typ av bilar, men tänk på att automat tar över mer och mer.
Ett automatkörkort är bättre än inget körkort alls. Dessutom så kan din vän köra upp på manuell när som helst hen blivit mer van vid trafiken utan att behöva göra om vare sig riskettan, risktvåan eller teorin.
Så mitt råd till din vän är- VÄNTA INTE, ta automatkortet nu!!!
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-01-03 kl. 08:12.
Känns inte som den mest optimala lösningen att bara lära sig manuell. Så extremt svårt är det inte. Din vän har bara hjärnspöken.
Gå ut med din vän på en parkering, träna i timmar tills det sitter. Ge inte upp.
Ofta är just detta problemet idag då många skaffat sig automatväxlad bil, alltså att få tag i en manuellt växlad bil att öva i. Om personen är vuxen och har ekonomin att skaffa sig den bil denne själv vill så behöver inte automat vara särskilt begränsande men är det en person med skral kassa kan det bli värre - svårare att hitta billiga automatare i någorlunda vettigt skick än manuella dito.