2022-01-01, 20:40
Medlem
Sonny00s avatar
Jag är lite drygt 60 år och funderar på att sluta jobba om 1 - 3 år. Jag tjänar drygt 26000 kr/månad (brutto).

Trots min förhållandevis låga lön har jag lyckats spara undan några nettoårslöner. Frågan är om jag tjänar på att vänta ett par år med att ta ut pensionen och istället leva på sparpengarna? Eller om det är smartare att ta ut pension direkt när jag slutar jobba? I det sistnämnda fallet blir ju pensionen något lägre per månad, å andra sidan kommer den att betalas ut under fler år.
Citera
2022-01-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag är lite drygt 60 år och funderar på att sluta jobba om 1 - 3 år. Jag tjänar drygt 26000 kr/månad (brutto).

Trots min förhållandevis låga lön har jag lyckats spara undan några nettoårslöner. Frågan är om jag tjänar på att vänta ett par år med att ta ut pensionen och istället leva på sparpengarna? Eller om det är smartare att ta ut pension direkt när jag slutar jobba? I det sistnämnda fallet blir ju pensionen något lägre per månad, å andra sidan kommer den att betalas ut under fler år.
Lev på A-kassa ett år eller så länge dagarna räcker innan du tar ut pensionen.
Citera
2022-01-01, 20:48
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Lev på A-kassa ett år eller så länge dagarna räcker innan du tar ut pensionen.

Har varit inne på det tidigare, men det verkar lite meckigt…
Citera
2022-01-01, 20:48
Medlem
Har du tjänat 26000 så blir din pension låg...är själv snickare å gick vid 64a....men jag tjänade runt 45000kr....har satt undan drygt en mille...nu får jag ut 18000kr efter skatt..inga dyra lån å klarar mig skitbra...som pensionär gör man av med mindre pengar helt klart...börja räkna på det...snittåldern för män är 81 år...ingen bli 200 som alla verkar tro...gör en lista på utgifter...mycket går ta bort helt klart..
Citera
2022-01-01, 20:50
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Hur mycket ökar din pension med för varje år du avstår den? Om du går vid 63 istället för 65 gissar jag att din pension blir ungefär 2000 kr lägre per månad om du går vid 63 om vi går på denna: https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/livshandelser/sluta-jobba-tidigt-sa-paverkas-pensionen

Tar du då pensionen från 63 så kommer du få 14900 kr per månad i två år, dvs 357 600 kr över den tiden.
Väntar du istället till 65 får du 2 000 kr mer per månad och behöver då leva 15 år med den högre pensionen för att komma ikapp dessa 357 600 kronorna (357600/(2000*12)). Så efter 80-årsdagen är det då en fördel ekonomiskt att ha väntat till 65 med att ta ut pensionen.

(Räknat ut detta lite snabbt bara, så nån får gärna korrigera om jag missat nåt eller tänkt fel)
Citera
2022-01-01, 20:52
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har du tjänat 26000 så blir din pension låg...är själv snickare å gick vid 64a....men jag tjänade runt 45000kr....har satt undan drygt en mille...nu får jag ut 18000kr efter skatt..inga dyra lån å klarar mig skitbra...som pensionär gör man av med mindre pengar helt klart...börja räkna på det...snittåldern för män är 81 år...ingen bli 200 som alla verkar tro...gör en lista på utgifter...mycket går ta bort helt klart..

Tack för att jag fick ta del av din situation, men det var inte riktigt det jag frågade om. Att min pension blir låg vet jag redan.
Citera
2022-01-01, 20:53
Medlem
Citat:

Behåll sparpengarna som reserv och ta ut pensionen lite tidigare vid behov. Vårda dina PPM-pengar så att de fortsätter att växa. Du behöver inte ta ut 100 procent av pensionen. Du kan ta ut 75 eller 50 procent till en början. Sätt in några hundra per månad på ett ISK-konto.
Citera
2022-01-01, 20:54
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Hur mycket ökar din pension med för varje år du avstår den? Om du går vid 63 istället för 65 gissar jag att din pension blir ungefär 2000 kr lägre per månad om du går vid 63 om vi går på denna: https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/livshandelser/sluta-jobba-tidigt-sa-paverkas-pensionen

Tar du då pensionen från 63 så kommer du få 14900 kr per månad i två år, dvs 357 600 kr över den tiden.
Väntar du istället till 65 får du 2 000 kr mer per månad och behöver då leva 15 år med den högre pensionen för att komma ikapp dessa 357 600 kronorna (357600/(2000*12)). Så efter 80-årsdagen är det då en fördel ekonomiskt att ha väntat till 65 med att ta ut pensionen.

(Räknat ut detta lite snabbt bara, så nån får gärna korrigera om jag missat nåt eller tänkt fel)

Tack! Det var någon sådan uträkning jag var ute efter!
Citera
2022-01-01, 20:54
Medlem
Citat:
Tack för att jag fick ta del av din situation, men det var inte riktigt det jag frågade om. Att min pension blir låg vet jag redan.
allt hänger ju på dina utgifter....
Citera
2022-01-01, 21:04
Medlem
Citat:
Har varit inne på det tidigare, men det verkar lite meckigt…
Inget meckigt, den lilla tiden du lägger på det ger ordentlig belöning.
AF och A-kassorna kommer inte att jaga dig om du säger att du funderar på att gå i pension snart och sköter alla regler om att söka många jobb och dokumentera det.
Dom har fullt upp med alla nykomlingar.
Citera
2022-01-01, 21:09
Medlem
Citat:
Tack! Det var någon sådan uträkning jag var ute efter!
Gå in på min pension, där finns Pensionssimulatorn där du kan simulera olika scenarior och uttagsåldrar.
Jag kommer leva på A-kassa och några välbetalda projekt på min nuvarande arbetsplats från 63-64 och ta ut pensionen när A-kassan är slut.

https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/pensionsprognos/se-vad-du-far-i-pension
Citera
2022-01-01, 21:11
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompostnord
Inget meckigt, den lilla tiden du lägger på det ger ordentlig belöning.
AF och A-kassorna kommer inte att jaga dig om du säger att du funderar på att gå i pension snart och sköter alla regler om att söka många jobb och dokumentera det.
Dom har fullt upp med alla nykomlingar.

Men måste man inte ha något bra motiv till varför man valde att säga upp sig frivilligt vid 63 om man ska få A-kassa?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in