Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Jag är lite drygt 60 år och funderar på att sluta jobba om 1 - 3 år. Jag tjänar drygt 26000 kr/månad (brutto).
Trots min förhållandevis låga lön har jag lyckats spara undan några nettoårslöner. Frågan är om jag tjänar på att vänta ett par år med att ta ut pensionen och istället leva på sparpengarna? Eller om det är smartare att ta ut pension direkt när jag slutar jobba? I det sistnämnda fallet blir ju pensionen något lägre per månad, å andra sidan kommer den att betalas ut under fler år.
Hur mycket ökar din pension med för varje år du avstår den? Om du går vid 63 istället för 65 gissar jag att din pension blir ungefär 2000 kr lägre per månad om du går vid 63 om vi går på denna:
https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/livshandelser/sluta-jobba-tidigt-sa-paverkas-pensionen
Tar du då pensionen från 63 så kommer du få 14900 kr per månad i två år, dvs 357 600 kr över den tiden.
Väntar du istället till 65 får du 2 000 kr mer per månad och behöver då leva 15 år med den högre pensionen för att komma ikapp dessa 357 600 kronorna (357600/(2000*12)). Så efter 80-årsdagen är det då en fördel ekonomiskt att ha väntat till 65 med att ta ut pensionen.
(Räknat ut detta lite snabbt bara, så nån får gärna korrigera om jag missat nåt eller tänkt fel)