https://drive.google.com/file/d/1sRtCuD_-Frr1iG-vPG722uzicogiheYG/view
Dokumenten om
”Cosi fan tutte” innehåller en hel del information men ännu fler frågetecken.
PG Näss är på ett tidigt stadium medveten om att
Christer Granqvist måste vara en av de SÄPO-män som tidigast har kännedom om MOP. Att CG till juristkommissionen ljuger om sina förehavanden på mordkvällen är uppenbart. Likaså skulle det vara intressant att få veta vad PGN tyckte om att CG blir den som åker in och sköter kommuniktationerna på SÄPOs ledningscentral. Där verkar det som terroristroteln har företräde före ryssdito under mordnatten.
Ingdens identitet är ett frågetecken som behöver redas ut.
”Rose” säger till en början att hon hade för sig att Cosi fan tutte skedde en dag mitt i veckan. Blir oförklarligt då ingen kan tveka om på att MOP utfördes på en fredag. Hon bar någon typ av förklädnad vilket ger namnet på operationen en möjlig förklaring. Mozarts Cosi fan tutte är ett förvecklingsdrama mellan älskande par. Hon känner inte igen CG utan tror att det är
Bengt som lämnar beskedet om MOP. Säger mig att hon inte är helt bevandrad i SÄPOs hierarki . Tycker hennes berättelse pekar mot att hon och
Tore Forsberg haft någon typ av skyddsbevakning från SÄPO under mordkvällen . Likaså att Sovjeterna har haft koll på dom. Det måste TF räknat med då han som chef på ryssroteln ger sig ut på stan för en operation. Att kalla agerandet oortodoxt är bara förnamnet.
2017 droppar någon att operationen leds av TF och den legendariske fd chefen för FJS,
Torbjörn Elming. Detta skulle tyda på ett samarbete mellan SÄPOs ryssrotel och någon del av U-tjänsten. FJS har alltid varit en ledande rekryteringsbas för U-tjänsten. Att kalla TE respekterad inom sitt gebit är ett understatement , så sent som in på 2000-talet var han talesman för den svenska militära insatsen mot talibanerna i Afghanistan . När tipset kommer 2017 är både TF och TE avlidna sedan ett antal år. Därför måste möjligheten av att uppgiften är desinformation beaktas.
Bengt var i alla fall i livet 2020 så här finns möjlighet till klarhet. Samma gäller fd SÅ-mannen
Lars Erik Nilsson som påstås åka hem kl 2230 på mordkvällen, mitt i operationen?
Cosi Fan Tutte är onekligen intressant och som sagt behöver åtskilliga frågetecken rätas ut. Men det kan också vara så att operationen inte direkt har med MOP att göra.