2021-12-29, 09:17
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0Z8S
Två saker: 1 är det inte det som är poängen, att det skall drabba den anklagade socialt mer än rättsligt? 2 de flesta som menar att det kan finnas en chans att målsägande ljuger eller vad det än är, säger inte så för att man vill målsägande något illa, utan för att det kan finnas en chans att han/hon faktiskt är oskyldig. Problemet är att sådana som du redan vet att han är skyldig. ”95% går fria” allvarligt?
FN har ju kritiserat Sverige för att uppklarningsgraden är 5%, att få kvinnor vågar anmäla och att brotten inte utreds ordentligt. Inget nytt.
Citat:
– Det handlar dels om att få fall av sexualbrott anmäls, samma sak gäller anmälningar av våld i nära relationer, det vill säga mörkertalen är stora, dels om att väldigt få anmälningar utreds, att utredningarna håller låg kvalitet och att få leder till utredningar om brott och fällande domar, säger Berglund.

I dag leder 5 procent av anmälningarna om våldtäkt till fällande domar.
https://www.expressen.se/nyheter/fn-kommitte-kritiserar-straffrihet-vid-sexbrott/
Citera
2021-12-29, 09:20
Medlem
Kent62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dA_1_nibblah
Jag skulle tro att det är vanligare än vad vi tror, har bekanta som blivit falskeligen anklagade och släppta, då har det handlat om otrohet från tjejens sida som sedan sagt att det var våldtäkt. Bara anklagelsen räcker för att totalt förstöra någons liv, det bryr sig inte en kvinna om så länge som hon kan rädda ansiktet.
Var du där eller hur vet du att det inte var våldtäkt? Jag har en polare som jag fick reda på våldtog en tjej när hon sov. Hade aldrig trott det om honom. Men såg hur tjejen såg ut när hon sprang ut mitt i natten.
Citera
2021-12-29, 09:28
Bannlyst
Vem är BO?
Citera
2021-12-29, 09:30
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossi
Men kvinnan är löngerska trots att detta inte bevisats?
Va?
Vet inte du hur en rättsstat fungerar?
Hon står inte åtalad för att ha ljugit.
Han står åklagad för våldtäkt.
Det är vad man tar ställning till.

Nu är det upp till åklagaren att bevisa bortom rimligt tvivel att han gjort sig skyldig till våldtäkt, som är ett straffbart och allvarligt brott.

Att ljuga är fullt lagligt, om än ofta klandervärt.
Har hon ljugit, ska det kosta på.

Ingen har rätt att peka ut valfri man och få honom kastad i fängelse på en lögn.
Det finns flera frågetecken här som gör mig tveksam till om det var en våldtäkt.
Citera
2021-12-29, 09:45
Medlem
Kanske irrelevant för tråden men senaste gången jag hörde talas om honom var när han lanserade sitt klädmärke och jag tyckte att hans linne och hela han såg så douchig ut. Detta måste ha varit runt 2009-2010.
Citera
2021-12-29, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Va?

Nu är det upp till åklagaren att bevisa bortom rimligt tvivel att han gjort sig skyldig till våldtäkt, som är ett straffbart och allvarligt brott.

Ingen har rätt att peka ut valfri man och få honom kastad i fängelse på en lögn.
Det finns flera frågetecken här som gör mig tveksam till om det var en våldtäkt.

Läser man tråden så är allt är spekulationer. Så vad är det för frågetecken? Berätta gärna.
Citera
2021-12-29, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wcanka1
har träffat josef flertalet gånger, han är väldigt ödmjuk, snäll, nästan lite blyg. Inte alls som han kanske ser ut vid första ögonkastet. Utan att ha läst fupen, så nej, detta är inte på riktigt. han är inte typen.

Verkar ha blivit ett fenomen i Sverige att anklaga kända män för våldtäkt. Skulle man tro på detta vore ju majoriteten män monster. Tror bara manshatande feminister skulle tro på det.

Sen har vi ju alla trådar om borderline brudar som förföljer och hotar med anmälan om våldtäkt om killen inte stannar hos henne. Tråkigt hur genomrutten cancelkulturen är den tillför inget gott.
Citera
2021-12-29, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaylordYanker
Va?

Så hur kommer hon straffas om åklagaren kommer fram till att det inte finns bevis?
Citera
2021-12-29, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trasigatrosor
Bra slynor knullas på toalett

Jag har läst en hel del "våldtäktsfall" som sker på krogtoaletter så jo visst, ta risken du och bli anmäld för våldtäkt sedan.
Citera
2021-12-29, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Så hur kommer hon straffas om åklagaren kommer fram till att det inte finns bevis?

Bara för att en anmälan läggs ned så betyder det inte att det inte hänt. När en anmälan läggs ned betyder det endast att brott inte kunnat styrkas. För att en person ska kunna misstänkas för falsk angivelse måste det finnas bevis för att personen har ljugit/hittat på.
Citera
2021-12-29, 10:10
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Hon kommer inte straffas på något sätt alls, men hon kommer misstänkliggöras, för det kan mycket väl ha varit en lögn eftersom motsatsen inte bevisats.

Är sånt här svårt för dig?

Det hon KAN göra, är att fortsätta hävda att hon blivit våldtagen i sina sociala medier och hoppas på att "pöbelrättvisan" allmänheten ska döma honom ändå, men se då blir hon troligen anmäld för förtal och fälls troligen för det i stället.
Det är ganska många, särskilt efter MeToo som fällts för både förtal och grovt förtal, för du kan inte kalla någon som inte blivit dömd för våldtäkt för våldtäktsman.
Citera
2021-12-29, 10:15
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallorona123
Läser man tråden så är allt är spekulationer. Så vad är det för frågetecken? Berätta gärna.
Hur hamnade hon på samma toalett som han?
Hur gick det till när hennes byxor åkte ner? Bankade hon på dörren och ville ut?
Finns det någon som sett dem gå in där tillsammans? Varför? Osv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in