Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Ja, men i USA och andra länder har färre barn, och vuxna "naturlig" immunitet eller hybridimmunitet jämfört med svenska barn. Detta pga nedstängningar av bl.a skolor.
Visst, det är möjligt att Omikron slår hårdare mot små barn jämfört med tidigare varianter. Men det kan också vara så att en del barn blir inlagda pga MIS-C, en följdsjukdom till Covid-19 som drabbar barn. Att antalet ev. ökar beror kanske inte på att Omikron är värre för barn, utan på att så många smittas under en så kort tid, utan pga att Omikron är en så smittsam variant.
I New York som var ett epicentrum tidigare tror jag många fler har tidigare genomgången sjukdom än på andra håll även barn. Vilket är anmärkningsvärt rent allmänt då jag också har för mig att man har bra vaccinationstäckning. Men det kan ju vara specifika grupper som inte vill vaccinera sig.
Men min poäng var att barn i stor utsträckning inte är vaccinerade på samma nivå som vuxna och är därför mer utsatta. Vad vi ser är hur det skulle vara om Omikron mötte en befolkning utan någon större nivå på antal immuna individer. Det verkar dock som barn slipper lindrigare undan med Omikron förhoppningsvis.
Här även WaPo om detta:
New York City leads spike in child hospitalizations nationwide
The number of children with covid-19 recently hospitalized in New York City has increased by nearly five times this month, state officials said at a news conference Monday.
For the week from Dec. 5, 22 children with covid-19 were admitted to hospitals in the city. During a five-day period beginning on Dec. 19, that figure rose to 109, reflecting a broader national surge in coronavirus infections driven in part by the omicron variant. Daily case counts in recent days have climbed to levels not seen since last winter, when coronavirus vaccines weren’t widely available, though the total number of hospitalizations is still significantly lower.
The increase in pediatric covid patients in New York City has been mirrored nationwide. As of last week, nearly 2,000 confirmed or suspected pediatric covid patients were hospitalized nationally, a 31 percent jump in 10 days.
https://www.washingtonpost.com/nation/2021/12/28/covid-omicron-variant-live-updates/#link-YQZ3GRUNBRGH5B5UBBC33IGWV4
Det verkar som att det inte bara gäller New York. Jag har sett samma uppgifter om situationen i UK.