2021-12-28, 23:58
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
nu är vi uppe i 21 tusen fall/dag.

Vad kommer hända under år 2022?
Ingenting. Smittan kommer toppa någon gång i Januari. Men Inläggningar och dödsfall verkar inte följa efter. Omikron är, som sagt, som en snuva.
Citera
2021-12-29, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Futuretrader
nu är vi uppe i 21 tusen fall/dag.

Vad kommer hända under år 2022?

Nja, 21.000 nya fall är det som tillkommit sedan den senaste siffran förra torsdagen och alltså fre, lö, sö och måndagens sammanlagda siffror.
Citera
2021-12-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tack revodneb 👍

Är dock inte så övertygad om att de farliga varianterna kommer att försvinna. Nästa vecka kommer jag dock att få tredje sprutan. Sen är det väl bara att hoppas på det bästa. Har återgått till munskydd när jag besöker butiker m.m. I början av pandemin körde jag alla kläder direkt i tvättmaskinen och duschade nogsamt efter exponering. Diskade alla förpackningar, kokade grönsaker m.m.
Kokade grönsaker? Gurka, tomat, sallad? Hur länge kokade du dessa? Hur gör du nu när du köper färsk frukt eller grönsaker?

Hörde iofs om nån som stoppade ner händerna i klorin varje gång hen varit ute. Det var en galen värld för vissa.
Citera
2021-12-29, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/marina-19-flog-elva-timmar-till-pojkvannen-stoppad-pa-arlanda/

Blir så trött på kvällstidningarnas snyftartiklar. Man får ta reda på vad som gäller. Det var ingen hemlighet att reglerna för inresa i Sverige ändrades vid midnatt, natten till idag. Trodde hon att reglerna inte skulle gälla henne, för att hon satt sig på flyget medan det fortfarande var den 27:de? Går inte att tycka synd om sådana människor. Och att gråta ut i tidningen när det är man själv som har varit dum..?

Stoppades av vem? Jag hämtade en bunt släktingar på Arlanda idag (utländska medborgare). Ingen kollade deras papper om de hade negativa testsvar med sig. Inte ett stopp från att de hämtat väskorna tills de klev ut från terminalen.
Citera
2021-12-29, 01:10
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
J
Tack revodneb 👍

Är dock inte så övertygad om att de farliga varianterna kommer att försvinna. Nästa vecka kommer jag dock att få tredje sprutan. Sen är det väl bara att hoppas på det bästa. Har återgått till munskydd när jag besöker butiker m.m. I början av pandemin körde jag alla kläder direkt i tvättmaskinen och duschade nogsamt efter exponering. Diskade alla förpackningar, kokade grönsaker m.m.
Lider du av bacillskräck i övrigt, eller bara för sars-cov2? Undrar hur många som utvecklat fobi just för sars-cov2 utan att tidigare ha haft det för andra patogener. Dessutom verkar det ha blivit vanligt med fobi mot ovaccinerade, uninocculofobi eller vad det nu kan heta på fackspråk.
Citera
2021-12-29, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu var det ju Expressen du länkade till

Jag tycker det är lite konstigt att det inte finns möjlighet att testa sig vid ankomst till Sveriges största flygplats.

Vad är finessen med att skicka tillbaks människor, smittas färre då?

Sedan ska man ju naturligtvis hålla koll på inresereglerna, men om det som saknas är ett snabbtest som tar 20 minuter att göra så verkar det ju närmast vansinnigt att sätta någon på flyget tillbaks.

Antagligen att Sverige har dåligt med eller inga karantänshotell ifall personen skulle testa positivt. Men givetvis inte bra.
Citera
2021-12-29, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Visst, kan vi bli överraskande på nytt. Men jag väljer att hoppas på ett de facto för Covid-19 i Sverige hösten och vintern 2022/23, och för hela världen 2023/24. Inte så att SARS-COV2 kommer att försvinna. Men vi kommer att lära oss leva med smittan och Covid-19, utan restriktioner och utan att hela folket kommer att behöva vaccinera sig, minst, en gång i halvåret.

Känns som att hela världen utom Kina, och kanske någonstans mer kommer ha nog med immunitet inom ett par månader.
Citera
2021-12-29, 01:34
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Från samma artikel.

”We are definitely seeing an increase in Covid-positive children, but they are not necessarily coming in with Covid symptoms," Owensby said. The kids are coming in for some other treatment, she said, and are testing positive when they are screened.”
Och?

Missade du det uppenbara att man ser barn som behöver sjukhusvård på en nivå man inte setr tidigare?
USA slår nya smittorekord.

Under de senaste sju dagarna har landet rapporterat i genomsnitt 253 245 nya fall om dagen. Den förra toppen noterades den 12 januari, då det var i genomsnitt 248 209 nya fall om dagen. Det rapporterar Washington Post.

Dessutom är antalet barn som blir inlagda för covid-19 fler än någonsin i New York. Den här månaden har antalet nära femdubblats, från 22 till 109.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Missade du också mitt inlägg där jag drar slutsatsen att de vi ser bland barn tyder på att ovaccinerade kommer att få ta en smäll den här gången också. D.v.s. att Omikron i sig inte nödvändigtvis är mildare utan det vi ser är en variant som möter en befolkning ,ed varierande grad av immunitet genom vaccinationer och tidigare sjukdom.

Att barn fortfarande slipper hyfsat lindrigt undan ska vi vara glada för.
Citera
2021-12-29, 01:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så om en person har 99,99% rätt men gör fel en gång så är han värdelös enligt dig? Jag tror du behöver fila lite på din världsbild.
Det är nog inte det enda fel han gör.

Och ja, jag litar nog mer på folk som Kristian G. Andersen.
Senast redigerad av arbetet 2021-12-29 kl. 01:50.
Citera
2021-12-29, 01:40
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Stoppades av vem? Jag hämtade en bunt släktingar på Arlanda idag (utländska medborgare). Ingen kollade deras papper om de hade negativa testsvar med sig. Inte ett stopp från att de hämtat väskorna tills de klev ut från terminalen.
Ja om de inte bor i Sverige eller har nåt annat undantag så borde de ha stoppats.
Citera
2021-12-29, 01:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, men i USA och andra länder har färre barn, och vuxna "naturlig" immunitet eller hybridimmunitet jämfört med svenska barn. Detta pga nedstängningar av bl.a skolor.

Visst, det är möjligt att Omikron slår hårdare mot små barn jämfört med tidigare varianter. Men det kan också vara så att en del barn blir inlagda pga MIS-C, en följdsjukdom till Covid-19 som drabbar barn. Att antalet ev. ökar beror kanske inte på att Omikron är värre för barn, utan på att så många smittas under en så kort tid, utan pga att Omikron är en så smittsam variant.
I New York som var ett epicentrum tidigare tror jag många fler har tidigare genomgången sjukdom än på andra håll även barn. Vilket är anmärkningsvärt rent allmänt då jag också har för mig att man har bra vaccinationstäckning. Men det kan ju vara specifika grupper som inte vill vaccinera sig.

Men min poäng var att barn i stor utsträckning inte är vaccinerade på samma nivå som vuxna och är därför mer utsatta. Vad vi ser är hur det skulle vara om Omikron mötte en befolkning utan någon större nivå på antal immuna individer. Det verkar dock som barn slipper lindrigare undan med Omikron förhoppningsvis.

Här även WaPo om detta:

New York City leads spike in child hospitalizations nationwide
The number of children with covid-19 recently hospitalized in New York City has increased by nearly five times this month, state officials said at a news conference Monday.

For the week from Dec. 5, 22 children with covid-19 were admitted to hospitals in the city. During a five-day period beginning on Dec. 19, that figure rose to 109, reflecting a broader national surge in coronavirus infections driven in part by the omicron variant. Daily case counts in recent days have climbed to levels not seen since last winter, when coronavirus vaccines weren’t widely available, though the total number of hospitalizations is still significantly lower.

The increase in pediatric covid patients in New York City has been mirrored nationwide. As of last week, nearly 2,000 confirmed or suspected pediatric covid patients were hospitalized nationally, a 31 percent jump in 10 days.
https://www.washingtonpost.com/nation/2021/12/28/covid-omicron-variant-live-updates/#link-YQZ3GRUNBRGH5B5UBBC33IGWV4

Det verkar som att det inte bara gäller New York. Jag har sett samma uppgifter om situationen i UK.
Citera
2021-12-29, 02:29
Medlem
Flera smittorekord igår enligt Worldometer!
Världen +1,208,342
USA +309,336
France +179,807
UK +129,471
Spain +99,671
Italy +78,313
https://www.worldometers.info/coronavirus/#news
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto