2021-12-27, 22:19
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Jaha? Vet du vad som är grunden till vårt medvetande? Det är det nämligen ingen annan som gör. Förklara gärna.

Förmodligen för att ondskan som försöker ta över rollen som Gud låter oss inte få veta det. För det kan ju skada hans egen framgång. Han vill som sagt vilseleda mänskligheten genom att påstå att han gör det för mänsklighetens bästa. Är du lycklig tycker du?

Det är lättare att säga såhär.. Om en person tycker att grön är den mörkaste färgen, och fem personer tycker att grå är den mörkaste färgen. Medans en miljon tycker att svart är den mörkaste färgen så bli färgen svart ett medvetande när mänskligheten tycker likadant i många många många många många tusen generationer.
Senast redigerad av lejongadden 2021-12-27 kl. 22:29.
Citera
2021-12-27, 22:22
Medlem
Citat:
Så vilken menar du och vad vill du veta?

Varför är det magi att bibelns Gud kan skapa universum, jorden och att få en människa att gå på vatten, men det är inte magi att en partikel kan vara på två olika ställen samtidigt?
Citera
2021-12-27, 22:24
Medlem
lejongaddens avatar
Citat:
Den sanna guden.....rätt tröttsamt epitet. Alla religioner använder det.

Den guden du tro på ha sådan stor makt idag att det är inte omöjligt att den "guden" har kunnat göra några små ändringar sedan lång tid tillbaka i alla religioner. Undra till vems fördel?
Senast redigerad av lejongadden 2021-12-27 kl. 22:26.
Citera
2021-12-27, 23:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Förmodligen för att ondskan som försöker ta över rollen som Gud låter oss inte få veta det. För det kan ju skada hans egen framgång. Han vill som sagt vilseleda mänskligheten genom att påstå att han gör det för mänsklighetens bästa. Är du lycklig tycker du?

Det är lättare att säga såhär.. Om en person tycker att grön är den mörkaste färgen, och fem personer tycker att grå är den mörkaste färgen. Medans en miljon tycker att svart är den mörkaste färgen så bli färgen svart ett medvetande när mänskligheten tycker likadant i många många många många många tusen generationer.

Det blir nog inget nobelpris för dig. Medvetandets gåta är fortfarande olöst.
För att svara på din fråga; ja, jag är lycklig. Väldigt lycklig.
Citera
2021-12-27, 23:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Varför är det magi att bibelns Gud kan skapa universum, jorden och att få en människa att gå på vatten, men det är inte magi att en partikel kan vara på två olika ställen samtidigt?

Om du bevisar att gud skapade universum så är det inte magi längre. Om du kan visa på de fysiska mekanismerna bakom alltså.
Att en partikel kan vara på två ställen samtidigt verifieras av kvantfysiken. Det finns öht ingenting som verifierar bibelns berättelser.
Citera
2021-12-27, 23:06
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lejongadden
Den guden du tro på ha sådan stor makt idag att det är inte omöjligt att den "guden" har kunnat göra några små ändringar sedan lång tid tillbaka i alla religioner. Undra till vems fördel?

Jag tror inte på någon gud.
Citera
2021-12-28, 10:17
Medlem
Citat:
Om du bevisar att gud skapade universum så är det inte magi längre. Om du kan visa på de fysiska mekanismerna bakom alltså.
Att en partikel kan vara på två ställen samtidigt verifieras av kvantfysiken. Det finns öht ingenting som verifierar bibelns berättelser.

Du kan inte heller visa på de fysiska mekanismerna bakom att en partikel kan vara på två ställen samtidigt. Som jag förstår det så är det en matematisk uträkning, inte något som observerats eller testats i ett labb. Det man baserat den matematiska uträkningen på, kan vara felaktigt, så du kan inte heller bevisa påståendet att en partikel kan vara på två ställen samtidigt är sant.
Citera
2021-12-28, 10:19
Medlem
Citat:
Jag tror inte på någon gud.

Fel, du vet att bibelns Gud inte existerar.
Citera
2021-12-28, 10:33
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Du kan inte heller visa på de fysiska mekanismerna bakom att en partikel kan vara på två ställen samtidigt. Som jag förstår det så är det en matematisk uträkning, inte något som observerats eller testats i ett labb. Det man baserat den matematiska uträkningen på, kan vara felaktigt, så du kan inte heller bevisa påståendet att en partikel kan vara på två ställen samtidigt är sant.

Som jag sa, det är en fråga för fysikforumet. Men kvantfysik är något de absolut skarpaste hjärnorna håller på med och även om det finns olika riktningar inom denna så får nog superposition betraktas som varande bortom ifrågasättande.
Citera
2021-12-28, 10:36
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Fel, du vet att bibelns Gud inte existerar.

Det har jag nog aldrig sagt. Men sannolikheten för att han gör det är ungefär samma som för Oden.
Citera
2021-12-28, 10:44
Medlem
Citat:
Som jag sa, det är en fråga för fysikforumet.

Ja, i det här forumet så ger du svaren, du vet att skapelsen av universum handlar om magi.

Sedan överlämnar du frågan om partiklar kan existera på flera ställen samtidigt, åt dina överstepräster som du tror på.
Citera
2021-12-28, 10:49
Medlem
Citat:
sannolikheten för att han gör det är ungefär samma som för Oden.

Verkligen?

Bibeln är skriven av många människor över lång tid, som t.ex. berättar i detalj om bevisade historiska händelser, och du menar att sannolikheten för Oden är ungefär samma?

Jag tror inte du har någon koll på sannolikheter, eller så är den färgad av fördomar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in