2021-12-27, 12:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vem har sagt att vi måste stoppa den?
Om vi trycker tillbaka den för mycket så kommer den plus influensan och RS m.m och biter oss i häcken ännu hårdare.
Titta på resultatet av våra desperata försök förra året.
Sjukhusen svämmar över av RS och influensasjuka.
RS vet jag att du struntar i för du inte riskerar att drabbas hårt men influensan däremot. Synd att dom inte rapporterar och provtar likadant mot den för en rättvis jämförelse. Vid minsta symptom covidtest plus influensa, det skulle vara intressant.

Så här är verkligheten just nu i Stockholm.

– Våra sjukhus rapporterar om att det handlar om ungefär lika många patienter som behöver vård för säsongsinfluensa som behöver vård för covid-19.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/12/anstrangt-i-stockholmsvarden-nar-covid-19-och-influensa-tar-fart/

Då kommer ofrånkomligen fler att dö. Viruset tar över lungorna. Måste gå snabbare med att få ut vaccin.
Citera
2021-12-27, 12:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
När blev smittspridning det farliga?
Inte bara du utan även från alla andra håll.
Det är väldigt svårt att tex se hur många som behöver vård i tidningen nuförtiden, bara hur många som smittats.

Så innan man kan svara på den frågan så får man ställa frågan om det behövs.

Klart det behövs. Finns ingen kapacitet att vårda en massa covidsjuka i Sverige, ens i den mån det finns vård som inte bara är palliativ.
Citera
2021-12-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Var håller alla desss seriösa epidemiologer hus? Sällan de hörs eller syns i debatten, mest bara alarmister och vaccinhypare bland de som syns och hörs.

Det finns en hel del artiklar om detta. Det kommer säkert bli fler efter denna säsong är över som sätter influensa på kartan igen. RSV har även den seglat upp.
Citera
2021-12-27, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man vet inte vilka de långsiktiga effekterna av omikron är.
Allt talar för att de "långsiktiga effekterna" av omikron är en piss i mississippi i jämförelse med de negativa långsiktiga effekterna pga suboptimala, samhälls-och kapitalförstörande åtgärder/restriktioner som världen i hysteri har skämt ut sig med...
Citera
2021-12-27, 13:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Kina kör lockdown i 13 miljoners stad med 650 nya bekräftat smittade, vad vet de om viruset som vi inte vet?

En hel del skulle jag tro. Ingen tvekan om att viruset är skadligt, inte minst på lång sikt. En genomgången infektion kan förkorta livet mycket. De vill inte ha någon smitta alls. De sitter på första parkett och har bästa kunskap.
Citera
2021-12-27, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej tvärtom. Eftersom viruset är större och arbetar på fler sätt är det garanterat fler okända långtidseffekter av viruset. Ju fler vägar viruset kan använda för att angripa kroppen ju fler okända faktorer spelar in när det gäller långtidseffekter.

Om jag trodde att det var ett naturligt virus skulle jag antagligen inte vaccinerat mig heller.
Det kan man inte utgå ifrån. Viruset och vaccinet försvinner från kroppen ganska snabbt. Det enda som återstår är immunförsvarets minne av det.

Om man tror att vaccinet ger ett bättre eller säkrare skydd än den som överlever infektion, då har man en överoptimistisk syn på vad ett vaccin faktiskt är. Ett vaccin är ett konstgjort halvkasst immunförsvar mot en sjukdom. Det utvecklas med trial-and-error. Lyckligtvis är det ofta är tillräckligt för att du ska slippa drabbas av sjukdomen, och det är där hela vinsten ligger.
Citera
2021-12-27, 13:33
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Nytta/risk för vaccin är jätteviktigt men risken man tar med att utsätta sig för viruset och dess följder verkar inte lika viktigt. Låt folk vaccinera sig om de vill.

Ja det måste bygga på respekt och frivillighet. Det är man själv som bestämmer utan påtryckningar av politiker eller genom mobbning av media och omgivning.
Citera
2021-12-27, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En hel del skulle jag tro. Ingen tvekan om att viruset är skadligt, inte minst på lång sikt. En genomgången infektion kan förkorta livet mycket. De vill inte ha någon smitta alls. De sitter på första parkett och har bästa kunskap.

Haha, det är uppenbart att det är inför OS. De kommer som alla andra länder få utbrott av covid för all framtid.
Citera
2021-12-27, 13:39
Medlem
Citat:
Klart det behövs. Finns ingen kapacitet att vårda en massa covidsjuka i Sverige, ens i den mån det finns vård som inte bara är palliativ.

Vi kanske ska öka på kapacitet så den är lika stor som den var tidigare med en mindre befolkning då?
I nuläget är den inte heller överbelastad, det är en liten mängd covid-19 sjuka som behöver vård.
Men du kanske inte menar minska spridning utan du menar utrota virus?
Citera
2021-12-27, 13:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
En i familjen får gå ut var tredje dag har jag för mig att jag läst.

Ja, 13 miljoner människor fångar i sina egna hem pga COVID. Omikron kan ju komma att stänga ner hela Kina om de fortsätter såhär......
Citera
2021-12-27, 13:44
Medlem
Citat:

Men det finns kapacitet att vårda för influensa, RS och lunginflammation? Varför inte utrota dessa sjukdomar?
Citera
2021-12-27, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, 13 miljoner människor fångar i sina egna hem pga COVID. Omikron kan ju komma att stänga ner hela Kina om de fortsätter såhär......

Omikron kan visa sig vara ännu farligare, ingen som vet. Ta det säkra före det osäkra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in