2021-12-27, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur tycker du att vi ska stoppa den ökande smittspridningen?

Den behöver inte stoppas, bara plattas till. Räcker med att fler tänker till lite extra när de rör sig bland andra och att kunna jobba lite mer hemma där det går. Förbättra allmänna hälsan. Stanna hemma vid förkylningar. I övrigt behöver vården anpassas till att det finns ytterligare ett vintervirus. Räcker inte att hålla näsan över vattenytan för att ”klara” influensasäsongen. Äldreomsorgen måste ha bättre kunskap och arbetsförhållanden. Kostar pengar men det finns inget val. Papa’s got a brand new bag. Covid is in town.
Citera
2021-12-27, 10:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går inte att stoppa omikron med Svensk lagstiftning.
Krävs typ diktatur som Kina för att göra nåt sånt ..

Eftersom omikron är så mild kommer de flesta inte frivilligt följa extrema råd.
Många säger att "vanlig" covid är som en lätt förkylning, så omikron-covid borde inte ens märkas.

Frågan är om ens Kina kommer att kunna klara sig mot omikron. För övrigt skulle det vara hunor om omikron drabbade Kina kraftigt, gärna vid något extra olämpligt tillfälle.
Citera
2021-12-27, 10:54
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:

Vem har sagt att vi måste stoppa den?
Om vi trycker tillbaka den för mycket så kommer den plus influensan och RS m.m och biter oss i häcken ännu hårdare.
Titta på resultatet av våra desperata försök förra året.
Sjukhusen svämmar över av RS och influensasjuka.
RS vet jag att du struntar i för du inte riskerar att drabbas hårt men influensan däremot. Synd att dom inte rapporterar och provtar likadant mot den för en rättvis jämförelse. Vid minsta symptom covidtest plus influensa, det skulle vara intressant.

Så här är verkligheten just nu i Stockholm.

– Våra sjukhus rapporterar om att det handlar om ungefär lika många patienter som behöver vård för säsongsinfluensa som behöver vård för covid-19.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/12/anstrangt-i-stockholmsvarden-nar-covid-19-och-influensa-tar-fart/
Citera
2021-12-27, 11:01
Medlem
Om han ändå hade tagit dos3!
För första gången sedan pandemins början registrerade Australien över 10 000 nya fall av covid-19 på måndagen, rapporterar Bloomberg.

Flest fall rapporterades i landets mest folkrika delstat, New South Wales, som på måndagen konstaterade 6 324 nya fall.

Delstaten registrerade också Australiens första dödsfall av omikronvarianten, en dubbelvaccinerad man i åttioårsåldern med underliggande hälsoproblem, skriver Bloomberg.
Citera
2021-12-27, 11:06
Medlem
Citat:

När blev smittspridning det farliga?
Inte bara du utan även från alla andra håll.
Det är väldigt svårt att tex se hur många som behöver vård i tidningen nuförtiden, bara hur många som smittats.

Så innan man kan svara på den frågan så får man ställa frågan om det behövs.
Citera
2021-12-27, 11:06
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du tillskriver Sydkoreas läge Omicron alltså.
Det kan inte vara så att de har en Deltavåg? Det började i november.

Sydkorea är ett I raden av länder som stått emot länge men nu inte kan längre.
Njae, jag insåg nog inte att jag indirekt tillskrev Sydkorea Omikron.
Delta är nog troligare att det är Delta.
Citera
2021-12-27, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vem har sagt att vi måste stoppa den?
Om vi trycker tillbaka den för mycket så kommer den plus influensan och RS m.m och biter oss i häcken ännu hårdare.
Titta på resultatet av våra desperata försök förra året.
Sjukhusen svämmar över av RS och influensasjuka.
RS vet jag att du struntar i för du inte riskerar att drabbas hårt men influensan däremot. Synd att dom inte rapporterar och provtar likadant mot den för en rättvis jämförelse. Vid minsta symptom covidtest plus influensa, det skulle vara intressant.

Så här är verkligheten just nu i Stockholm.

– Våra sjukhus rapporterar om att det handlar om ungefär lika många patienter som behöver vård för säsongsinfluensa som behöver vård för covid-19.

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/12/anstrangt-i-stockholmsvarden-nar-covid-19-och-influensa-tar-fart/

Precis så är det. Alla hejarop om man tillfälligt stoppar covid genom att stänga samhället tystnar snabbt när vågen av covid + alla andra vintervirus slår tillbaka. Alla seriösa epidemiologer känner väl till detta.
Citera
2021-12-27, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Går inte att stoppa omikron med Svensk lagstiftning.
Krävs typ diktatur som Kina för att göra nåt sånt ..

Eftersom omikron är så mild kommer de flesta inte frivilligt följa extrema råd.

Man vet inte vilka de långsiktiga effekterna av omikron är.
Citera
2021-12-27, 11:43
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Man vet inte vilka de långsiktiga effekterna av omikron är.

Hur länge ska man vänta efter sjukdomen för att bekräfta det?
Citera
2021-12-27, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Hur länge ska man vänta efter sjukdomen för att bekräfta det?

Svårt att säga, några år kanske.
Citera
2021-12-27, 11:52
Medlem
Kina kör lockdown i 13 miljoners stad med 650 nya bekräftat smittade, vad vet de om viruset som vi inte vet?
Citera
2021-12-27, 11:55
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det betyder det inte nödvändigtvis. Sjukdomen har uppenbart mycket större risk för farliga korttidseffekter än vaccinet.

Jag pratar om specifikt långtidseffekter.

Nej tvärtom. Eftersom viruset är större och arbetar på fler sätt är det garanterat fler okända långtidseffekter av viruset. Ju fler vägar viruset kan använda för att angripa kroppen ju fler okända faktorer spelar in när det gäller långtidseffekter.

Om jag trodde att det var ett naturligt virus skulle jag antagligen inte vaccinerat mig heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in