2021-12-25, 15:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Om man bor i hus man eldar i kamin och så i kanske man inte vill ha en sån varnare? Men då borde man ju istället skaffa sig en liten utbildning i hur eld och framförallt glöd funkar.

Det är väl inget aber att ha det? Du må veta hur mycket och bra som helst men det är ju en liten kostnad att ha det, ett varningssystem som larmar redan innan du känner lukten?
Citera
2021-12-25, 15:26
Medlem
I ett villakvarter så ser väl grannar om det är folk hos sin granne etc, och på en julafton är det väl
en viss rörelse, men ingen granne verka ha uttalat sig i artiklar att de har sett någon, märkligt kvarter
i dagens nyfikna samhälle, ska man tolka att var det kolsvart hos familjen på julafton innan branden
tog över, eller har grannarna fått munkavel av utredningstekniska skäl.
Citera
2021-12-25, 15:32
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det är väl inget aber att ha det? Du må veta hur mycket och bra som helst men det är ju en liten kostnad att ha det, ett varningssystem som larmar redan innan du känner lukten?

Jag vet inte om du missförstod mig nu.. Tänkte om sån varnare är känsliga för om man eldar inne..
Citera
2021-12-25, 15:36
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix
I ett villakvarter så ser väl grannar om det är folk hos sin granne etc, och på en julafton är det väl
en viss rörelse, men ingen granne verka ha uttalat sig i artiklar att de har sett någon, märkligt kvarter
i dagens nyfikna samhälle, ska man tolka att var det kolsvart hos familjen på julafton innan branden

De var döda redan innan full brand. Grannar kunde liksom inte göra ett skit. Likt brandmännen. De lever för göra sitt jobb för att de älskar att kunna rädda någon annan. Nu var de redan döda ingen räddning kunde göras.
Citera
2021-12-25, 15:38
Medlem
Soterns avatar
Har de hittat kropparna?
Citera
2021-12-25, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har de hittat kropparna?
Förmodligen. Många anhöriga som ska kontaktas av polisen mitt i en julhelg. Tar sin tid.
Citera
2021-12-25, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Jag vet inte om du missförstod mig nu.. Tänkte om sån varnare är känsliga för om man eldar inne..

Nyare brandvarnare kan varna om kolmonoxidnivån når en viss gräns också ja, så visst är det möjligt att det fanns. Men många som förbiser sådana saker och bara köper en varnare som känner av värme.
Kan lätt vara för sent med en sådan dock. När branden har fäst sig så går det oerhört snabbt.

Bor i hyresrätt själv och de varnare som sitter här reagerar på vattenånga från duschen t.om.

Detta är så tragiskt :/
Citera
2021-12-25, 15:58
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Förmodligen. Många anhöriga som ska kontaktas av polisen mitt i en julhelg. Tar sin tid.

Först i morgon kan det bli aktuellt med polisens genomgång/utredning att ta sin start enl media men mer konstigt är att polisen verkar inte få fatt på ngn anhörig öht. även det från samma mediakanal (TV4 nyheterna i TV4Play)
Citera
2021-12-25, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salladsmix

De flesta media pratat med vaknade ju först av utryckningspersonal. Men samtidigt måste någon ha larmat också. Jag läste på AB att grannar hade sett familjen i huset under julaftonskvällen, så de var där då. Frågan är om de lämnade för mer firande annorledes eller inte. Med tanke på att det inte verkar så enligt media så har de säkert sovit när branden utbröt.

Artikeln där det nämns att familjen setts till:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y4KpWK/grannen-det-varsta-ar-att-vi-inte-vet-hur-det-gatt
Citera
2021-12-25, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har de hittat kropparna?
Nej, det är fortfarande för varmt för att polisen ska kunna gå in.
Citera
2021-12-25, 16:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda

Särskilt om de anhöriga kan tänkas befinna sig i Tyskland och Filippinerna.
Citera
2021-12-25, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Särskilt om de anhöriga kan tänkas befinna sig i Tyskland och Filippinerna.

Tror de flesta anhöriga visste redan innan lunch idag. Antingen genom att kolla på nyheterna eller att polis letat efter familjen hos just anhöriga. Oavsett var i världen de finns. Året är 2021, inte 1721.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in