Citat:
Ursprungligen postat av
tazzo
Får man fråga vad det blev för val av ort efter alla efterforskningar?
Jo till slut blev jag medveten om ungefär på vilket område i Sverige, och ungefär i vilken typ av ort.
Det var också en sak till - husen var så dyra i tätorter. Dubbla priset. Men jag trivdes bättre med lite frihet, så det var vinn-vinn för mig att bo lite utanför en centralort.
Området blev jag allt mer klar över också, att jag ville bo i södra Sverige. Framför allt är det avstånden som är så långa när man kommer norröver. Det är väldigt ödsligt. Och jag ville ha närhet till kontinenten. Och mina barn bor också här. Så det blev södra Småland, i en liten by på landet.
Det jag saknar är att landskapet kunde vara mer kuperat. Det var trevligt i den delen av Västra Götaland där jag bodde några år.
Och det kan bli lite väl 'bonnigt' - ju längre från stora orter man kommer.
Men om jag vill resa så har jag nära till stambanan som för mig direkt till Kastrup på ett par timmar.
Det var en sak till som gjorde jag valde den här trakten - Jag jämförde orter och gav dem 'betyg' efter hur de kändes. Och en ort som fick hyfsat betyg var Ljungby. Och den är bara en halvtimme bort. En annan ort som jag inte hade koll på innan är Markaryd, som också gav ett bra intryck nu när jag besökt den.
Men det finns många orter som ger intrycket misär, när jag besökt dem. Och det är en hopplös känsla. Det är ofta små kommuner med bara några tusen invånare. Men det finns bra små orter också.
Nu har jag som sagt fortsatt min upptäcktsresa och besökt nya orter. Markaryd Olofström och Laholm. Och alla tre var ganska positiva. Mest överraskad var jag av Olofström. Så positivt - men beror förstås på det stora bruket, och att folk har arbete.
Och så besökte jag Bromölla för att titta på en scooter på Claessons. Och passade på att bekanta mig med samhället. Den är också en bruksort, men kändes splittrad. Och den är väl antagligen splittrad också eftersom det finns två stora bruk där.
Det är något med Skåne som jag inte riktigt kan
'sätta fingret på' - jag tror det är för det varit danskt så länge. Att det egentligen är land som blivit rövat av Sverige.