2021-11-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hdes
Kan man förenklat säga att eventuella rivaliteter går mellan familjen Kim och generalerna?

Angående semesterkomplexet Wonsan Kalma, det är alltså frågan om en semesterort bestående av tiotals stora hotell som kommer att stå nästan helt tomma hela tiden? Jag fattar absolut att man måste imponera men varför måste man bygga enorma hotellkomplex som motsvarar en storstad? Endst ett par-tre majestetiska hotell borde väl räcka för att ha någonting att skryta om och för att imponera andra..
Det är inom militären som det största hotet finns, genom åren har Kimarna hållit sig väl med dem bl.a. med hjälp av förmåner och mutor. Wonsan är inget undantag, dit skickas de priviligierade med hög Songbunstatus för att blidkas.

Då landet i huvudsak försörjer sig på kriminalitet är även Wonsan tänkt för rika kineser för att spendera ”vit” valuta. Det typen av intäkter är av naturliga skäl enklare att använda/hantera vid internationell handel.
Citera
2021-11-11, 19:28
Medlem
Jag har trott på en militärkupp" el. dyl. sedan 3-4 år sedan. Dessvärre har inget hänt och NA har de facto stärkt sin position sett ur en utrikes/konfrontativt perspektiv sedan dess. Jag förstår Kinas "realpolitiska syn" på "problemet NA.

SA vill inte heller sitta med ansvaret när skiten träffar fläkten".

De stackars invånarna i NA kommer för alltid bli en underklass vad som än händer. De är tyvärr till 80(?) procent degenererade av såväl kulturella som biologiska (undernäring) skäl.

Jag tror på en snar (inte ens decennium) när kollaps för NA!

Det kommer inte bli så där jättemycket roligare för "Koreas zigenare/somalier", om än oftare lägga sig mätt om natten.
Citera
2021-11-19, 02:31
Medlem
Kumabjorns avatar
En intressant notering är att det under gårdagen anlände fyra attackplan till Kadena, två från Iwakuni och två från Misawa. Tydligen är det någon form av förstärkning som pågår. Om det är relaterat till utvecklingen i Taiwansundet eller Nordkorea är svårare att bedöma.
Citera
2021-11-20, 01:40
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Matlagren är tomma och i praktiken gäller Songun vilket innebär att maten (d.v.s. potatis, ris och majs) prioriteras till militären.
Att hålla världens mest undernärda befolkning nöjda är nog inte lätt, speciellt som svälten blir allt svårare. Tomma ”kornbodar” gör ingen nordkorean glad, skörden har varit den sämsta på många år.

Vet du, eller någon annan, hur det ligger till med transporter från Kina till Nordkorea? Jag vill påminna mig att de stoppades helt, men har de återupptagits nu? Utan dem lär det bli svårt i vinter för nordkoreanerna.
Citera
2021-11-20, 01:55
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vet du, eller någon annan, hur det ligger till med transporter från Kina till Nordkorea? Jag vill påminna mig att de stoppades helt, men har de återupptagits nu? Utan dem lär det bli svårt i vinter för nordkoreanerna.

De håller på att ta i bruk en ny omlastningsstation i gränsområdet till Kina, en indikation på att transporterna mellan länderna är på väg att återupptas. Frågan är i vilken omfattning.
Citera
2021-11-20, 01:58
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
De håller på att ta i bruk en ny omlastningsstation i gränsområdet till Kina, en indikation på att transporterna mellan länderna är på väg att återupptas. Frågan är i vilken omfattning.

OK, stort tack!
Citera
2021-11-29, 20:14
Medlem
Väldig stiltje i tråden. Därför ställer jag en orealistisk fråga ur ett rent idéhistoriskt perspektiv. Hur hade situationen sett ut i NK idag om ingen brytt sig om landet och inga som helst handelsembargon rest?
Citera
2021-11-30, 09:30
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Väldig stiltje i tråden. Därför ställer jag en orealistisk fråga ur ett rent idéhistoriskt perspektiv. Hur hade situationen sett ut i NK idag om ingen brytt sig om landet och inga som helst handelsembargon rest?

Sydkorea som land hade inte existerat. Kina hade sannolikt föredragit att upprätthålla en större distans än de har råd med idag.
Citera
2021-12-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Sydkorea som land hade inte existerat. Kina hade sannolikt föredragit att upprätthålla en större distans än de har råd med idag.

Skulle vara intressant att höra dig utveckla detta och förklara lite tydligare vad du menar.
Citera
2021-12-01, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddagen
Det korta svaret är att om ingen hade brytt sig hade inte Nordkoreas aggression stoppats och därmed hade de tagit över Sydkorea.
Citera
2021-12-02, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Det korta svaret är att om ingen hade brytt sig hade inte Nordkoreas aggression stoppats och därmed hade de tagit över Sydkorea.

Jepp och tack. Vad är den korta tolkningen av den andra meningen då? "Kina hade sannolikt föredragit att upprätthålla en större distans än de har råd med idag."
Citera
2021-12-24, 23:32
Medlem
Det går ganska vilda rykten att Kim den fete ligger i koma och är döende. Hans syster ska jobba hårt just nu för att få kontrollen överlandet. Det är rykten, men för att spä på detta har Kina tränat ovanligt hårt med militär + polis på sista tiden för att hindra en massflykt från NK på sista tiden. Man ska ha använt dubbelgångare flitigt den sista tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in