2021-12-22, 18:15
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Dr John Campbell bedömer att verkliga antalet troligen ligger på 200-300.000 om dagen.
Då inklusive de som inte testar sig och alla de utan symptom.
Hans förhoppning är att Omicron kommer ersätta Delta men ej helt klar med om det blir så men troligen.
Då med hans utgångspunkt på att Omicron är mildare än Delta och enligt evolutionens principer borde viruset gå mot mer smittsamt men mildare.
Jag hoppas verkligen det är så för då kan detta vara slutet på pandemin och vi kan få återgå till ett vanligt liv igen.

Det var för ett par dagar sen så borde nu ligga på 500000 om dagen. Kommer ju troligen fortsätta öka tills det blir nån form av flockimmunitetseffekt.

Korsimmuniteten är iofs begränsad mellan delta/omikron men något ökat skydd mot delta får man säkert av omikron.

Sen funkar ju vaccinet hyffsat mot delta så den är ju egentligen inte heller ett problem. Mest antivaxxers som själv valt att inte ta sprutan....
Citera
2021-12-22, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Sluta spela allan, jag menar att dom flesta har två, dom som behöver tre och det räcker nu.
Detta kommer blåsa igenom nu och det verkar gå rätt bra. Vi har restriktioner och jag tror det kommer ge effekt men störst effekt har julledigheten såklart.

Jag tror tyvärr inte att det kommer att sluta där. I februari kommer regeringen ha pratat med vaccinsamordnaren som rekommenderar en dos till och vaccinpass för säkerhets skull. Då kommer allt att snurra vidare. Fyrkantiga politiker kommer att kräva vaccintvång av sina anställda och eftersom den bollen redan är i rullning kan det ge utrymme för en dos till efter sommaren. Inseptember kommer man att införa vaccinpass igen, efter ett kortare sommaruppehåll.
Citera
2021-12-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
För jag bryr mig mer om kommande generationer än de förlorade med konstant dödsångest och vars dagliga höjdpunkt är den totalt förkastliga turen till köpcentrat där de sen gnäller på att folk inte håller avstånd?

Vad empatiskt av dig! För mig lät det mer som att din personliga frihet var viktigare än folkhälsan i stort.
Citera
2021-12-22, 18:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är väl något mer tätbefolkat än Sverige? Vad gäller covid19 så verkar skyddet, oavsett om man fått det från vaccination eller infektion inte vara särskilt varaktigt. Efter 4-5 månader har man inte mycket skydd från sin vaccination. Det samma gäller om man tidigare varit infekterad. Speciellt om man möter ett nytt muterat virus. Boosterdos är nog inte dumt att ta. Tyvärr går det sjukt långsamt i Sverige. Merparten av de dubbelvaccinerade blev det för alltför länge sedan för att de ska ha ett effektivt skydd idag.

Ja, speciellt emot Omikron så har vare sig enbart dubbelvaccinerade eller de som, enbart, gått igenom en SARS-COV2 infektion speciellt bra skydd, 33 procents respektive 20 procents skydd.

Men det finns, faktiskt, bara en hållbar förklaring till att Sverige, hittills, klarat sig ifrån Omikron, (även fast fallen, nu, ökar snabbt i skåne, grannregion till Danmark där nu Omikron dominerar.)

Nej, det är, inte, D-vitamin. Portugal har både gott om solsken och sardiner. Den, enda, förklaringen är att vi, i Sverige, har en relativt utbredd hybridimmunitet. Accepterar du den hypotesen så faller, alla, pusselbitar på plats.
Citera
2021-12-22, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
De som blir mest begränsade är tyvärr de som blir det endast för andras skull. Ungdomarna. Själva behöver de inte vara oroliga över Covid. De åren får de aldrig tillbaka heller. Viktiga/roliga år. Vad fan, vi som redan haft våra glada år, får väl gömma oss om vi tror att detta är digerdöden och att inte vaccinen räcker. Något år i soffan för oss är inte hela världen. För ungdomarna däremot…. Men det är detta som är så skruvat med den här ”one size fits all”-inställningen. Både vad gäller vaccinering och begränsningar. Samma för alla. Annars blir det väl ”orättvist” i Sosse-skallarna. Sjukt!

Vilka begränsningar drabbar ungdomar?
Citera
2021-12-22, 18:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Varför otrevlig?

Jag jämför hur många procent av dom smittade som behöver vård ingenting annat ok.

Det är det viktiga och det ser bra ut. 18-19 000 fall till V.50 och 0,5% av dom behövde sjukhusvård och i princip 0 på IVA.
Under samma tid behövde 1,4 procent av deltafallen sjukhusvård. Observera SAMMA tidsintervall inte deltafall från tidigare osv.

Jag tror du har fel och vi avslutar detta och så ska jag påminna dig om ett par veckor så får vi se.
Du skulle ha kunnat jämföra med de första två veckorna av deltavågen. Men att göra detta hade också varit fel. Troligtvis alltför skilda mönster initialt. Så ingen vet något än är väl det man kan säga just nu.
Citera
2021-12-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad empatiskt av dig! För mig lät det mer som att din personliga frihet var viktigare än folkhälsan i stort.
Som man känner sig själv...
Citera
2021-12-22, 18:40
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du skulle ha kunnat jämföra med de första två veckorna av deltavågen. Men att göra detta hade också varit fel. Troligtvis alltför skilda mönster initialt. Så ingen vet något än är väl det man kan säga just nu.

Vi kan säga så här iaf.

I UK har man uppskattningsvis 200.000 omikron per dygn.
Ca 200 inlagda varav en hel del är inlaga pga annat. 50% var det iaf i london tidigare i veckan
Citera
2021-12-22, 18:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo men saken är ju den att befolkningen är extremt ung där. Det finns knappt några gamlingar där tydligen.

Samtliga experter jag följer rekommenderar att man inte tar hänsyn till de initiala siffrorna från Sydafrika framförallt p.g.a. den höga seroprevalensen och den unga befolkningen där.

Men det är ju samma befolkning som bott där alla vågor..
Citera
2021-12-22, 18:44
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, speciellt emot Omikron så har vare sig enbart dubbelvaccinerade eller de som, enbart, gått igenom en SARS-COV2 infektion speciellt bra skydd, 33 procents respektive 20 procents skydd.

Men det finns, faktiskt, bara en hållbar förklaring till att Sverige, hittills, klarat sig ifrån Omikron, (även fast fallen, nu, ökar snabbt i skåne, grannregion till Danmark där nu Omikron dominerar.)

Nej, det är, inte, D-vitamin. Portugal har både gott om solsken och sardiner. Den, enda, förklaringen är att vi, i Sverige, har en relativt utbredd hybridimmunitet. Accepterar du den hypotesen så faller, alla, pusselbitar på plats.
Nu ska man ju inte ropa hej riktigt än, men tror du är inne på något här.

Även hybridimmunitet misstänks dock klinga med tiden.
Men det är ju inget problem för de samhällen som har en befolkning som är positivt inställda till vaccin.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-03765-z

Allt tyder på att upprepade exponeringar förbättrar skyddet. Bakom ligger troligtvis en effekt som kallas "affinity maturation".
Citera
2021-12-22, 18:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Men det är ju samma befolkning som bott där alla vågor..
I jämförelse med utvecklingen utanför SA som i Europa t.ex.
Citera
2021-12-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Den här hybridimmuniteten som du gillar, den finns i praktiken inte. Här är en jämförelse mellan naturlig immunitet, fullvaccinerad+booster, och hybridimmunitet längst ner:

https://mobile.twitter.com/lenigeliefde/status/1471098677162827777

Som du ser ger naturlig immunitet samma skydd som hybridimmunitet. Den enda skillnaden är att om du vaccinerar dig efter sjukdom så uppdaterar du ditt skydd, så du blir som en nyinfekterad. Det är inget dåligt i sig om man nu vill ha skydd mot infektion, men vaccinet tillför ingenting extra.

Det man kan konstatera är att vaccinet bara har ett relevant skydd mot smitta om man vaccinerar någon som redan haft covid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in