2021-12-21, 17:25
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Regeringen är bara för lustiga. "Arbeta mera hemma" sa de för en vecka sedan. Idag ska " alla som kan arbeta hemifrån". En slump att detta börjar gälla en dag innan alla går på julledighet? Känns onekligen som man vill kunna stoltsera med att ha vidtagit åtgärder innan skiten träffar fläkten. Samtidigt vill man inte göra något som kostar staten eller samhället pengar.

Vilka av dagens åtgärder kommer ha någon reell påverkan på smittspridningen tror ni? Blev ju inte ens en rekommendation om munskydd i köpcentrum och butiker. Det hade varit en rätt enkel åtgärd som i vart fall kunde gjort någon nytta.
Haha, nej, du fick inte dina efterlängtade munskyddskrav den här gången heller, och det beror naturligtvis på att det hade varit den kanske minst effektiva åtgärden att ta till.
Ta dig en titt på munskyddsbärarna en kall morgon, och hur deras andedräkter bolmar åt alla håll. Hur någon kan tro att dessa munskydd, som är avsedda för att skydda kirurger och tandläkare från kropsvätskor som kommer sprutande mot dem från patienten de arbetar med, skulle ha någon som helst effekt mot en aerosolsmitta är för mig fullständigt obegripligt.
Om du vill använda andningsmasker för att skydda dig själv från att andas in virus så är det en annan sak, det fungerar om man använder dem ordentligt, men ta för helvete och försök glömma de här förbannade munskydden någon gång. De är stänkskydd inte andningsskydd!
Citera
2021-12-21, 17:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Över 8000 sådana rapporter alltså

Hur många av de 8000 har vårdats på IVA för sina vaccinationsbiverkningar? Hur många har avlidit?
Citera
2021-12-21, 17:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Haha, nej, du fick inte dina efterlängtade munskyddskrav den här gången heller, och det beror naturligtvis på att det hade varit den kanske minst effektiva åtgärden att ta till.
Ta dig en titt på munskyddsbärarna en kall morgon, och hur deras andedräkter bolmar åt alla håll. Hur någon kan tro att dessa munskydd, som är avsedda för att skydda kirurger och tandläkare från kropsvätskor som kommer sprutande mot dem från patienten de arbetar med, skulle ha någon som helst effekt mot en aerosolsmitta är för mig fullständigt obegripligt.
Om du vill använda andningsmasker för att skydda dig själv från att andas in virus så är det en annan sak, det fungerar om man använder dem ordentligt, men ta för helvete och försök glömma de här förbannade munskydden någon gång. De är stänkskydd inte andningsskydd!

Jag håller med dig fullt ut. Tror dock fortfarande inte att Folkhälsomyndigheten anser att viruset är luftburet. Gemene man förstår heller inte skillnaden. Här kan man ju verkligen tycka att FHM, Socialstyrelsen eller MSB kunde genomfört en utbildningsinsats, men icke. Få förstår nog skillnaden mellan ett kirurgskydd och ett FFP3 klassat skydd. Nej istället kommer mantrat om att man ska hålla avstånd och tvätta händerna. Behöver jag säga att Björn Olsen är kritisk?
Citera
2021-12-21, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Och du har ingen alls. Vore jag chef i dag skulle jag fråga om den sökande vaccinerat sig. Inte för att det är av vikt för jobbet utan att få veta om det är en vettig, intelligent person.
Jag jobbar som teamleader för ett utvecklingsteam på ett stort företag så jag klarar mig rätt bra som det är.
Citera
2021-12-21, 17:44
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Jag jobbar som teamleader för ett utvecklingsteam på ett stort företag så jag klarar mig rätt bra som det är.

Jag jobbar inte längre men satt fler steg över din nivå. Alltså fullt personalansvar i alla delar.
Citera
2021-12-21, 17:45
Medlem
Till och med sjuksköterskor börjar gå ut i sociala medier med kommentarer att det börjar bli väl överdrivet. Ska man tolka detta som att regeringen och de som faktiskt är anställda inom vården inte delar samma mening om vad en överbelastad vård faktiskt är?
Citera
2021-12-21, 17:47
Bannlyst
Jag har en thai tjej som har åkt hem nu till Thailand och efter 6 månader i Thailand. Så frågade jag hur det går med vaccin där nere så fick jag ett chockerade svar.
Jag fick första sprutan i Sverige för jag skulle hem sa hon. Sen finns det inte att vaccin i Thailand.

Det hela känns lustigt.
Citera
2021-12-21, 17:49
Bannlyst
Citat:
Regeringen är bara för lustiga. "Arbeta mera hemma" sa de för en vecka sedan. Idag ska " alla som kan arbeta hemifrån". En slump att detta börjar gälla en dag innan alla går på julledighet? Känns onekligen som man vill kunna stoltsera med att ha vidtagit åtgärder innan skiten träffar fläkten. Samtidigt vill man inte göra något som kostar staten eller samhället pengar.

Vilka av dagens åtgärder kommer ha någon reell påverkan på smittspridningen tror ni? Blev ju inte ens en rekommendation om munskydd i köpcentrum och butiker. Det hade varit en rätt enkel åtgärd som i vart fall kunde gjort någon nytta.

Att de ställer in stora cuper och nattklubbsliv kan nog påverka en hel del. Att folk återigen börjar hålla avstånd i livsmedelsaffärer kan nog också bidra en del.
Citera
2021-12-21, 17:57
Medlem
raskenss avatar
Citat:
De flesta gamla personer möjligen. Det är inte samma sak som sköra. Någon prioritering av yngre personer med underliggande sjukdomar sker inte. Läser man region stockholms rekommendationer hamnar en cancersjuk 54-åring i samma grupp som en kärnfrisk 18-åring. Ingen tredje dos om man fick andra dosen efter maj 2021. Först vecka tre öppnar de för riskgrupper, eller egentligen för alla.

Det finns säkert en del undantag. Alla över 18 år erbjuds nu doser och de flesta över 65 har redan fått dos 3. Antivaxxarna kommer nog ändå inte ta dos tre.
Citera
2021-12-21, 18:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Att de ställer in stora cuper och nattklubbsliv kan nog påverka en hel del. Att folk återigen börjar hålla avstånd i livsmedelsaffärer kan nog också bidra en del.

Inte så mycket cuper under jul- och nyårshelgen kanske?
På vilket sätt påverkas nattklubbarna? De stänger väl inte, utan det kommer räcka med covidpassen. 20-30 åringar med 5-6 månader gammalt vaccin som inte skyddar mot Omikron.
Avståndet i butikerna lär nog inte öka. Blir väl trångt på mellandagsrean i vanlig ordning.
Citera
2021-12-21, 18:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Inte så mycket cuper under jul- och nyårshelgen kanske?
På vilket sätt påverkas nattklubbarna? De stänger väl inte, utan det kommer räcka med covidpassen. 20-30 åringar med 5-6 månader gammalt vaccin som inte skyddar mot Omikron.
Avståndet i butikerna lär nog inte öka. Blir väl trångt på mellandagsrean i vanlig ordning.

Endast sittande gäster med 1 meter mellan sällskap.

Har du varit på nattklubb någon gång?
Citera
2021-12-21, 18:20
Medlem
Någon som vet vart Tegnell tagit vägen? Känns nu som det var ett tag sedan man hörde från honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in