2021-12-19, 17:19
Medlem
Fy fan vad jag hatar Dresdenhelgen. Vilken jävla clowntävling på alla sätt. Många toppnamn borta pga TDS (gissar att en irrelevant mupp som Jouve har Dresden som säsongens fokus). Varje lopp har skicross-karaktär, dvs "ta din plats de första 5 sekunderna av loppet och håll den". Oktoberklimat utanför banan, och varför inte varva med bilder på stadsbyggnader och lokala kanotister för att understryka att det här inte har med vintersport att göra? Inte ens Hård och Blomman har velat ta i skiten, så man har tvingats lyssna på Fredrikssons hemska röst.

Det är ett hån mot skidåkningen. Eftersom hela sporten sprintifieras kan vi väl lägga in fler "stadssprintar" (nej, jag erkänner inte det som ett legitimt begrepp) i klassiska vinterorter som Bryssel, Marseille och Palermo?
Senast redigerad av SMEGMOV 2021-12-19 kl. 17:27.
Citera
2021-12-19, 17:28
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
Aha, för att få med dom. Kan bli många svenskar alltså? Vad är gränsen?

Kan det rentav av bli elva som kör?
Nej, de angivna åkarna har personliga platser (och nu är det inga mer tävlingar innan tds så friplatserna kommer inte ändras). Sen har vi vår vanliga kvot på sex damer och sex herrar - men det kan totalt aldrig bli fler än tio åkare per klass. Så hade Dyvik behållt sin tjugondeplats i sprintcupen (vilket ger en personlig friplats) så hade vi ändå inte fått starta med fler än tio damer. Men vi hade fått starta med nio istället för åtta nu när Jonna och Maja inte lär starta i tds.
Citera
2021-12-19, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMEGMOV
Fy fan vad jag hatar Dresdenhelgen. Vilken jävla clowntävling på alla sätt. Många toppnamn borta pga TDS (gissar att en irrelevant mupp som Jouve har Dresden som säsongens fokus). Varje lopp har skicross-karaktär, dvs "ta din plats de första 5 sekunderna av loppet och håll den". Oktoberklimat utanför banan, och varför inte varva med bilder på stadsbyggnader och lokala kanotister för att understryka att det här inte har med vintersport att göra? Inte ens Hård och Blomman har velat ta i skiten, så man har tvingats lyssna på Fredrikssons hemska röst.

Det är ett hån mot skidåkningen. Eftersom hela sporten sprintifieras kan vi väl lägga in fler "stadssprintar" (nej, jag erkänner inte det som ett legitimt begrepp) i klassiska vinterorter som Bryssel, Marseille och Palermo?

Vilken skillnad det var att lämna stadssprinten i Dresden för skidskyttet i Frankrike, naturupplevelsen, stämningen och publikintresset, wow!
Citera
2021-12-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Vilken skillnad det var att lämna stadssprinten i Dresden för skidskyttet i Frankrike, naturupplevelsen, stämningen och publikintresset, wow!

Ja, det är en helt annan värld.
Citera
2021-12-19, 17:45
Medlem
FNLSs avatar
Vill man vinna distanscupen är det 15 poäng mer att hämta i Frankrike än i Touren. För sprintcupen är det tvärtom, men kräver dubbelt så många lopp. Men man kanske kan dubbla? För totalen är dock Touren mycket mer poänggivande
Citera
2021-12-19, 18:06
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Kläbo har visat att man kan vinna tour de ski och ändå dominera på Mästerskapet senare.
Citera
2021-12-19, 18:31
Moderator
Hjv9s avatar
Nu har Maja en såpass stor ledning i sprintcupen att hon kan stå över touren och Planica och förmodligen ändå leda klart innan OS.

Sverige förbi Ryssland i nationscupen efter denna helg.
Citera
2021-12-19, 18:38
Medlem
FNLSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Kläbo har visat att man kan vinna tour de ski och ändå dominera på Mästerskapet senare.
Visst han vann tre billiga sprintguld men var fyra minuter efter i distansloppet
Citera
2021-12-19, 19:37
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNLS
Visst han vann tre billiga sprintguld men var fyra minuter efter i distansloppet

Låter som Majas plan inför OS.
Citera
2021-12-19, 20:23
Medlem
BraidsMammas avatar
Såg nån post i flödet om att truppen till TDS släpps imorn som vanligt. Ska bli trevligt ändå! =)
Citera
2021-12-19, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BraidsMamma
Såg nån post i flödet om att truppen till TDS släpps imorn som vanligt. Ska bli trevligt ändå! =)

Står fast vid min sjua på damsidan. Blir väl kanske Lundgren som åttonde åkare antar jag. Frida+Johanna+sex platser va?

Max åtta herrar också, men blir nog sex stycken skulle jag tro. Oskar och Calle får försöka rädda hedern i nån sprint/masstart.
Citera
2021-12-19, 22:23
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Nu har Maja en såpass stor ledning i sprintcupen att hon kan stå över touren och Planica och förmodligen ändå leda klart innan OS.

Sverige förbi Ryssland i nationscupen efter denna helg.

Hon har fler poäng nu än vad Lampic vann hela sprintcupen med förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in