2021-12-19, 12:27
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Er du smart og tar deg god tid til planleggingen, er det fullt mulig å gjennomføre et drap alene, og slippe unna med det.

Det tenker jeg og. For hver ekstra person som involveres i en alvorlig forbrytelse øker
risikoen betraktelig for at ting går galt eller at noen velger å snakke. Likevel tenker jeg
at når man da angivelig utfører et drap i familien, der familiære/ekteskapelige problemer
er årsak/motiv, da skal det godt gjøres at ingen andre i familien har kjennskap til det
underliggende problemet - ihvertfall til en viss grad. Flere i familien utenom TH vet
eller har mistanke om hva som har skjedd. Men velger å tie. Enn så lenge.
Citera
2021-12-19, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, han har tydeligvis et veldig sinne.
Kan virke som at han ikke ville at de skulle sjekke 2 etg.
Avføring fra hund. Knust lampe. Blod.
Men de mener jo at hun ble angrepet der oppe. Kan jo nesten tyde på at det er TH selv som har drept henne. Hvis det hadde vært andre folk, så hadde han ikke kunnet vite hvor det startet.
Hvis han hadde vært uskyldig og opptatt av å ta GM, så hadde han insistert på at hele huset skulle undersøkes grundig. Ikke bare første etg.
Jeg lurer veldig på hva politiet mener med at AE egentlig skulle bli drept tidligere. Om drapet kanskje skulle skje en annen plass. Hvis drapet skulle skje f.eks. ved hytten, så ville det vært mindre naboer til stede enn i Slorv4, ihvertfall ikke så nært hytta, og samtidig masse dna til stede i hytten siden det er hans egen.
Hytten ved Fåvang, Jerpehaugen 3, 2634 Fåvang
https://kart.1881.no/?query=jerpehaugen%203%20fåvang&type=adresse
Husker ikke om det var Svartediket eller Jayce som skreiv at sms-beskjeden fra AE til datteren lød slik: "vi skal visst ikke på hytta likevel". Så da kan det jo kanskje tyde på at det er TH som har avlyst.
Igjen en løgn her om hvorfor han ringte. Hun sendte jo melding om morgenen, mens TH startet å ringe fra rundt kl 10 og utover.
Nå er det så mange løgner han har kommet med, at han har mistet helt kontrollen, og fant ut at det beste var å ikke si noe mer.

Ja, Tom Hagen avslører seg når han blir sint og lyver.

Og lyver gjør han nå støtt og stadig læll. Sint eller ikke.
Citera
2021-12-19, 13:08
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Ja, Tom Hagen avslører seg når han blir sint og lyver.

Og lyver gjør han nå støtt og stadig læll. Sint eller ikke.

Han lyver hele tiden.
Han sa i det NRK-intervjuet at det kom som et kjempesjokk at han var siktet i saken, og at han hadde hatt et godt forhold til politiet. Dette sa han mens han gliste godt.
Men han har tidligere konfrontert politiet med at han følte at han var under mistanke, og ville ha bekreftelse/avkreftelse på dette, noe han ikke fikk. Så han har nok i lang tid visst at de hadde han under lupen og at de drev med spaning på han Det er fullt av slike selvmotsigelser/løgner.
NRK-intervjuet er interessant. Han er tydelig under veldig stress fordi han må fremstå som troverdig samtidig som journalisten har et granskende blikk. Flere ganger stammer han, og sier feil. ​
Han klarer ikke holde hendene i ro. Han må enten holde seg i skjeggstubbene, eller fikle med fingrene osv. Tyder på et veldig press. Det hadde det ikke vært hvis han var uskyldig.
Citera
2021-12-19, 13:29
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Han klarer ikke holde hendene i ro. Han må enten holde seg i skjeggstubbene, eller fikle med fingrene osv. Tyder på et veldig press. Det hadde det ikke vært hvis han var uskyldig.

Dette ser du også på de to siktede som har latt seg intervjue i Vålnes-dokumentaren, L*if Olai og
Bjarn* L*o (*=e). Mye plukking og kløing, urolige armbevegelser mens de snakker. Jeg tenker at
alle som har servert en løgn i sitt liv (og hvem har ikke det) kjenner seg igjen i dette. Man forsøker
vel ubevisst å ta fokus vekk fra eget ansikt, fordi man vet at man er uærlig. I tillegg er flakking med
blikket et tegn på at man ikke tør se folk i øynene.

Det har nok vært mye av dette i avhørene av TH.
Citera
2021-12-19, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det tenker jeg og. For hver ekstra person som involveres i en alvorlig forbrytelse øker
risikoen betraktelig for at ting går galt eller at noen velger å snakke. Likevel tenker jeg
at når man da angivelig utfører et drap i familien, der familiære/ekteskapelige problemer
er årsak/motiv, da skal det godt gjøres at ingen andre i familien har kjennskap til det
underliggende problemet - ihvertfall til en viss grad. Flere i familien utenom TH vet
eller har mistanke om hva som har skjedd. Men velger å tie. Enn så lenge.

Hvis det er en trussel om å miste 1/3 av 2 milliarder i arv hvis man snakker, ja, så er det en sterk motivasjon for å tie.

Uansett må det være ekstremt tungt for de voksne barna. Å måtte eksistere under sånne forhold.
Citera
2021-12-19, 13:58
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Dette ser du også på de to siktede som har latt seg intervjue i Vålnes-dokumentaren, L*if Olai og
Bjarn* L*o (*=e). Mye plukking og kløing, urolige armbevegelser mens de snakker. Jeg tenker at
alle som har servert en løgn i sitt liv (og hvem har ikke det) kjenner seg igjen i dette. Man forsøker
vel ubevisst å ta fokus vekk fra eget ansikt, fordi man vet at man er uærlig. I tillegg er flakking med
blikket et tegn på at man ikke tør se folk i øynene.

Det har nok vært mye av dette i avhørene av TH.

Ja, kroppsspråk forteller mye, det er sikkert.
Det er nok mye sånn i avhøret. TH ville ikke ha noe kamera der. Men lydopptak gikk han med på.
NRK-intervjuet, der fikk han vel være med å bestemme regien, altså hvilke spørsmål som skulle stilles.
De to i Vålnes-saken som lot seg intervjue, er jeg sikker på vet mer enn de vil si. Det er tydelig.
Citera
2021-12-19, 15:09
Medlem
Citat:
De to i Vålnes-saken som lot seg intervjue, er jeg sikker på vet mer enn de vil si. Det er tydelig.

Haha, ja det er værtfall helt sikkert De vet nok hele fasitien på Vålnes gåten.

Men, i Vålnessaken, som i Lørenskogsaken, så er det svært utfordrende for politiet så lenge alle tier. Tenker at politiet i begge disse sakene skjønner hva som har skjedd. Men det holder ikke, det må bevises.
Senast redigerad av Ronsangel 2021-12-19 kl. 15:28.
Citera
2021-12-19, 16:42
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Hvis det er en trussel om å miste 1/3 av 2 milliarder i arv hvis man snakker, ja, så er det en sterk motivasjon for å tie.

Uansett må det være ekstremt tungt for de voksne barna. Å måtte eksistere under sånne forhold.

Hvis grunnen til at noen tier om drap på sin egen mor av frykt for å tape penger, uansett
hva slags sum det måtte være, har de null sympati fra meg, det er helt sikkert.
Er de derimot utsatt for trusler og psykologisk press, er saken en helt annen.
Jeg velger å tro det siste. TH har kanskje en joker i form av sin egen besettelse og maktmisbruk
overfor sine omgivelser. Det ville ikke forundre meg om dette inkluderer trusler om våpenbruk.

At HHB2 fikk politibeskyttelse og skaffet seg våpen, sier en del. Jeg tror ikke nødvendigvis
det var av frykt for fremmede kidnappere, for å si det slik, selv om det antagelig var grunnen
hun oppga til politiet. Jeg mener det er stor sannsynlighet for at det er en sammenheng mellom det
at hun nevnes spesifikt i trusselbrevet, og frustrasjonen i brevet hun selv skrev til politiet, samt
meldingen om at politiet aldri behøver å kontakte henne igjen.
Citera
2021-12-19, 16:44
Medlem
Nogen der ved, hvem det er, som er nævnt i bogen, som TH beskrev i afhør var hans bedste ven, som de sidste par år var blevet hans værste fjende (eller ihvertfald var blevet en, som var med på det modsatte hold, som han korrigerede det til)?
Senast redigerad av rlk73 2021-12-19 kl. 17:01.
Citera
2021-12-19, 16:49
Medlem
Citat:
Hvis grunnen til at noen tier om drap på sin egen mor av frykt for å tape penger, uansett
hva slags sum det måtte være, har de null sympati fra meg, det er helt sikkert.
Er de derimot utsatt for trusler og psykologisk press, er saken en helt annen.
Jeg velger å tro det siste. TH har kanskje en joker i form av sin egen besettelse og maktmisbruk
overfor sine omgivelser. Det ville ikke forundre meg om dette inkluderer trusler om våpenbruk.

At HHB2 fikk politibeskyttelse og skaffet seg våpen, sier en del. Jeg tror ikke nødvendigvis
det var av frykt for fremmede kidnappere, for å si det slik, selv om det antagelig var grunnen
hun oppga til politiet. Jeg mener det er stor sannsynlighet for at det er en sammenheng mellom det
at hun nevnes spesifikt i trusselbrevet, og frustrasjonen i brevet hun selv skrev til politiet, samt
meldingen om at politiet aldri behøver å kontakte henne igjen.

Nej, enig - ingen sympati, hvis det er på grund af penge. Det er trods alt deres mor, det drejer sig om… Og penge er ikke alt. Så må de nøjes med tvangsarven, og vise AE og omverdenen, at hun er vigtigere end penge (hvis de ved, eller tror TH er skyldig).
Senast redigerad av rlk73 2021-12-19 kl. 17:00.
Citera
2021-12-19, 17:24
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Nogen der ved, hvem det er, som er nævnt i bogen, som TH beskrev i afhør var hans bedste ven, som de sidste par år var blevet hans værste fjende (eller ihvertfald var blevet en, som var med på det modsatte hold, som han korrigerede det til)?

Kjenner ikke til dette, men så har jeg heller ikke lest boken.
Beskriver han en bestemt person, eller er det mer generelt?

Skulle gjerne visst hva TH legger i "det motsatte hold" her.
Er det dem som har nektet å tro på kidnappingshistorien, mon tro?
Noen i nær slekt eller familie kanskje? Det har versert rykter om at ikke
alle i søskenflokken stiller seg bak ham i denne saken.

På forretningssiden er vel dessuten MN en langvarig venn av TH, men som
tydeligvis er utpekt av ham som kandidat til å stå bak forsvinningen.
Kan vel være han som omtales.
Citera
2021-12-19, 19:23
Medlem
Citat:
Kjenner ikke til dette, men så har jeg heller ikke lest boken.
Beskriver han en bestemt person, eller er det mer generelt?

Skulle gjerne visst hva TH legger i "det motsatte hold" her.
Er det dem som har nektet å tro på kidnappingshistorien, mon tro?
Noen i nær slekt eller familie kanskje? Det har versert rykter om at ikke
alle i søskenflokken stiller seg bak ham i denne saken.

På forretningssiden er vel dessuten MN en langvarig venn av TH, men som
tydeligvis er utpekt av ham som kandidat til å stå bak forsvinningen.
Kan vel være han som omtales.

Fik også PM i sommers om dette, som du beskriver om hans søskende. Der stod også det samme om niecer og nevøer - men hvad der er rigtigt, ved vi ikke.

Og et citat fra bogen:
Dessuten har han merket seg at vedkommende ikke ser ham i øynene lenger. Særlig etter at Lisbeth forsvant, har personen vært «veldig unnvikende»

De to har mistet kontakten de siste årene. Hagen synes det er ubehagelig. Vedkommende har gått fra å være «hans beste venn» til å bli «hans verste fiende», sier Hagen. Under gjennomlesingen senere i måneden skal han stoppe opp ved formuleringen og moderere seg. «Verste fiende» er kanskje voldsomt, men han har i hvert fall blitt en motstander. Utviklingen er «et sikkert tegn på at N.N. (forretningsforbindelsen, red.anm.) er med på et eller annet».
Senast redigerad av rlk73 2021-12-19 kl. 19:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in