2021-12-17, 10:01
Medlem
Room531s avatar
Kan vara viktigt att dela...

Om det är för att försvara gränsen,( vilket jag hoppas, och det inte blir något krigande) eller om det är värre kan inte jag svara på. Jag vet inte vilka hot som getts ifrån vilka länder osv. Har sett några få uttalanden.
https://vm.tiktok.com/ZM8cCVbmu/

..så inte insatt i det här... Uppladdat för en timme sedan, men det kanske är äldre klipp som delats redan i tråden. Eller från något helt annat, flera år sedan. Extremt mycket fake news/illusions trick, lek med editering och annat finns på den här skitappen men det kan vara aktuellt från i dagarna med.
Senast redigerad av Room531 2021-12-17 kl. 10:08.
2021-12-17, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Massiv höjning av försvarsbudget? Dom har väl bara höjt den med någon procent.
Du fick de siffror jag syftade på i ett annat inlägg, men hur stor skillnad det är mellan 2022 och 2021 vet jag inte. Det är ju väldigt tyst i media om försvarsbudgeten, medan journalisterna är upptagna med att kabla ut Pentagons propaganda om den nära förestående "invasionen av Ukraina". Men säg att det är 1% (inflationsrensat) så blir det väl ca 7-8 miljarder dollar, som motsvarar ca 80 miljarder SEK. Hur stor är Sveriges försvarsbudget?
2021-12-17, 10:47
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kan vi hålla oss till frågeställningen för tråden, som enligt trådrubriken är "hur länge dröjer det tills Ryssland går in?". Eller är ditt svar "minus 7 år"?

Att en rysk invasion av Ukraina skulle vara förestående är ett påhitt, som kokades ihop i samband med att det var dags för Biden att anta en försvarsbudget för 2022. Eftersom det officiella narrativet är att Biden skulle vara något slags fredsduva, i kontrast mot den galna krigshetsaren Trump (som inte startade ett enda nytt krig), så skulle det ju se illa ut ifall han bara slängde fram en massiv höjning av försvarsanslagen, motsvarande 3 gånger Sveriges totala försvarsbudget, bara sådär, utan anledning. Därför ägnade man flera veckor under budgetprocessen åt att överösa medier i hela världen (inklusive Svenska Stats-televisionen) med påhitt om en förestående "rysk invasion av Ukraina". En propaganda-kampanj så massiv och allomfattande att den även ledde till bortåt ett dussin trådstarter i olika delforum på Flashback.

Har jag fel? Okej, berätta då vilket datum du tror invasionen kommer att börja, så ses vi här igen då och utvärderar din prognos. Ha det fint tills dess, och se till att du har bunkrat med vita bönor, dasspapper och prideflaggor i skafferiet, så att du är förberedd när ryssen kommer och tar Gotland från dig.

Ditt inlägg formligen ångar av Ulitsa Savushkina 55,
men i egenskap av trådstartare, ska jag försöka svara.

• Ordet ”påhitt”:
Om du känner till något exempel på att en stat parkerat tunga vapen, markrobotförband, underhålls- och sjukvårdsresurser och dragit ihop ett nära sexsiffrigt antal trupper, intill ett grannlands gräns, utan att ha elakheter i kikaren... så får du gärna berätta det. Och du får mer än gärna tillfoga vad som hände sedan till berättelsen.

Att staten som drar ihop förbanden har ett tvivelaktigt track-record i fredsduvegenren, hör egentligen inte hit. Men det adderar till osäkerheten. Både bland nära grannar och i omvärlden. Truppkoncentrationen är ett faktum. Inget påhitt.
• Om trådstarten (det är jag som är TS):
De här förbanden väckte (berättigad) oro i april 2021 och de väcker oro nu, eftersom koncentrationen tilltagit. Att då spekulera i när Pukin kan tänkas gå in, är en tämligen icke-abstrakt tanke om man trafikerar forumet Vapen och militär.

Jag är pessimist. Jag hävdar att den historiska signifikansen av den 26 september 2021 är en alltför smaskig godsak för att Kreml ska kommendera förbanden att ta en kopp te och prata om vädret den dagen.
• Ditt narrativ:
Du skickar in ett narrativ som gör gällande att Biden på något sätt skulle ägna sig åt proxy-budgetarbete genom att uppmärksamma de underrättelserapporter han fått. Ungefär: ”Titta, Moskva bär sig hotfullt åt, ge oss mera cash!”

Låt oss vara tydliga: Det är inte USA, Stoltenberg, Bryssel eller någon del av det lattedrickande väst, som dragit ihop förbanden och påbörjat aggressionen. Det är din kompis, Vladimir Vladimirovitj. Killen som invaderade Ukraina redan 2014.

Skulle Nato ha orkestrerat ett liknande scenario genom att parkera motsvarande styrkor på någon polsk slätt, så skulle Pukin ha gått apeshit crazy dag ett.
• Vem har invaderat vem?
- Ukraina är redan invaderat. Det är ett historiskt faktum.
- Och att Ukraina inte hotar att invadera Ryssland, är även det ett faktum.
Det finns alltså skäl att ställa frågan - när kommer förbanden att användas i ett andra steg av en invasion?
Att Pukin ägnar sig åt Operation Återställning, är klarare än innehållet ett glas Золотая симфония (Tost, tovarishchi!) Både i statspropagandan, i sina egna uttalanden, och när det gäller praktisk användning av egna förband i den egna krigsmaskinen.

Min prognos är att man på något sätt agerar den 26 december 2021, på trettioårsdagen av Sovjetunionens sönderfall. Och jag hoppas innerligt, innerligt att jag har fel. Ha nu en utmärkt fredag, VarmaDrycker.

2021-12-17, 13:24
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Jag får en vag känsla av att ha trampat på ett par ömma tår. Men skit samma. Då ses vi här efter den 26 december för att utvärdera hur det går med den "invasion" du utlovat. Tjingeling!

Ömma tår? Tack för att du bjöd på dagens skratt.

Du vill, av allt att döma, krama Ryssland. Jag vill det inte. Finns ingenting som är känsligt.
Däremot bör grumliga narrativ inte få stå oemotsagda.
Rysk informationskrigföring har redan varit alltför framgångsrik här och annorstädes.

С Рождеством! Eller som vi säger på den här sidan pölen - God Jul!
2021-12-17, 14:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Ömma tår? Tack för att du bjöd på dagens skratt.

Du vill, av allt att döma, krama Ryssland. Jag vill det inte. Finns ingenting som är känsligt.
Däremot bör grumliga narrativ inte få stå oemotsagda.
Rysk informationskrigföring har redan varit alltför framgångsrik här och annorstädes.

С Рождеством! Eller som vi säger på den här sidan pölen - God Jul!

Man kan fundera över vaccinationstäckningen i Ryssland också. Den nya varianten, Omikron, smittar ju som fan och det ryska vaccinet Sputnik V är förmodligen helt verkningslöst.

Antar att ukrainarna är vaccinerade med Pfizer eller liknande.
2021-12-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Jaså, har du något konkret exempel på det? Tycker du till exempel narrativet att Ryssland INTE är på väg att "invadera Ukraina" har varit väldigt framgångsrikt här?
2021-12-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Man kan fundera över vaccinationstäckningen i Ryssland också. Den nya varianten, Omikron, smittar ju som fan och det ryska vaccinet Sputnik V är förmodligen helt verkningslöst.

Antar att ukrainarna är vaccinerade med Pfizer eller liknande.
.. alltså kommer Ryssland snart att "invadera Ukraina".

2021-12-17, 17:31
Bannlyst
Putin tänker invadera Ukraina redan i år. USA kommer inte göra någonting. De vågar helt enkelt inte.
2021-12-17, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Putin tänker invadera Ukraina redan i år.
Senast den 31 december, alltså?

Okej. Då utvärderar vi den prognosen om två veckor.
2021-12-17, 18:01
Bannlyst
Citat:
Senast den 31 december, alltså?

Rätt uppfattat!

Citat:
Okej. Då utvärderar vi den prognosen om två veckor.

Det bör alla göra!
2021-12-17, 18:06
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Putin tänker invadera Ukraina redan i år. USA kommer inte göra någonting. De vågar helt enkelt inte.
Så går det om man inte är med i Nato.
Estland, Lettland och Litauen (och alla andra Nato-medlemmar) sitter säkert och skönt tack vare deras medlemskap i Nato.
Inte heller Sverige som också är allianslöst skulle få hjälp vid krig.
Det är liksom inte värt att starta tredje världskriget (vilket även skulle innebära kärnvapenkrig) och begå självmord över ett allianslöst land som självmant valt att stå ensam, isolerad och utan hjälp.
2021-12-17, 18:07
Medlem
Inte oväntat om Ryssland tar Donetsk och Luhansk i besittning. Strategiskt viktiga områden med stark historisk koppling till Ryssland, precis som Krimhalvön. Bara löjligt att västerländsk media gapar om Annektering.

Det enda Usa är ute efter är att få ta över Europas Gas marknad med sin "Freedom Gas" samt att sälja mer vapen till Ukraina och resten av Europa. De är bara business, jänkarna skiter fullständigt i Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in