2021-12-16, 19:16
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Ja, smålirarna blir offer för bankernas jakt på att fylla rapporteringen av penningtvätt så de kan tvätta de viktigas pengar, de med mycket pengar, och de med makt.
Troligen samma personer som skrivit dessa lagar och regler.

Renheten av mjölet i påsen är helt irrelevant, det handlar endast om hur stor påsen är som spelar roll.

Du behöver dom (lön, lån, bankid, du kan inte existera i samhället utan dom), dom behöver inte dig. Den perfekta symbiosen mellan offentlig och privat verksamhet. Det offentligas breda privilegier och det privatas tunna skyldigheter.
Finemang system för strypa tag om kontrollen av äckelfolket så snabbt som möjligt utan att väcka allt för mycket anstöt, så de små äckliga ludren gör som de blir tillsagda och håller sig inom de konstant tätare ramarna.
Citera
2021-12-16, 22:48
Medlem
Tropicalss avatar
Utmärkt utveckling, banker som arbetar mot ekonomisk brottslighet bör premieras. Däremot så bör det givetvis införlivas ett system som håller detta arbete rättssäkert. Hoppas också innerligt att Sverige blir ett framgångsland och förbjuder kontanter inom min livstid. Som sagts förut så är det endast kriminella och pensionärer som handhar kontanter.
Citera
2021-12-16, 22:53
Medlem
Detta är rent åt helvete, men gemene man lär inte reagera förrän det drabbar de själva.
Citera
2021-12-16, 23:55
Avstängd
Paris24s avatar
Detta är väldigt svenskt. Först målar man upp en bild av att allt är bra.

Sedan börjar det sakta komma fram att svenska banker faktiskt penningtvättar åt rysk maffia.

Då ljuger alla bankchefer så länge de kan. Tills det är absolut säkerställt vad som hänt.

Då vaknar politikerna och instiftar de hårdaste lagar man kan tänka sig. Ofta något EU-dekret fast just Sverige drar alltid åt skruven hårdast.

De enda som drabbas är Svensson, lagarna är skrivna exakt för att motverka honom och inte några ryska oligarker.

Den ryska oligarken fortsätter som vanligt. Och Sverige har blivit ett sämre lite mer regelstyrt land, vilket kostar tid och pengar utan några fördelar.

Jag fick precis en insättning från Nya Zealand, en NZ-person ska hyra en fastighet av mig. Jag är helt vanlig, han är helt vanlig, beloppet 200.000 kr. men det stoppas direkt vid gränsen, jag måste bevisa för min bank vad det är för pengar, under tiden håller banken på beloppet och jag kan inte ens se dem. Om banken missuppfattar något eller inte känner för det kan de bara skicka tillbaka pengarna. Det finns ingenting jag kan göra, det här området är numera helt rättslöst och det existerar inte längre några konsumentlagar eller annat som hjälper den enskilda individen.
Senast redigerad av Paris24 2021-12-16 kl. 23:58.
Citera
2021-12-17, 06:53
Medlem
Duerfs avatar
Det krävs mycket för att bli utslängd från en bank. Att offret efteråt sig att det inte var några konstigheter alls på kontot är förväntat men väldigt sällan sant.
Citera
2021-12-17, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det krävs mycket för att bli utslängd från en bank. Att offret efteråt sig att det inte var några konstigheter alls på kontot är förväntat men väldigt sällan sant.

Hur vet du det? Din kommentar är standardkommentaren som är svår att värja sig mot och som bankerna säkert räknar med. Vem kommer att tro på den enskilda personen när denne ställs mot en storbank? Var klagar man som privatperson om man anser att banken gjort fel bedömning?

Googlar man runt lite så hittar man flera fall där banken gjort det enkelt för sig och sagt upp bankengagemanget istället för att utreda fullt ut. Varför lägga resurser på något som man inte behöver? Det är enklare att bara kasta ut en simpel lönekund som inte genererar några större summor. Lagstiftningen är inte utformad för att skydda medborgaren utan endast till gagn för bankerna som nu kan använda lagen för att göra sig av med vilka kunder de vill.
Citera
2021-12-17, 10:17
Medlem
Därför man inte gör sig beroende av en bank. Sprid ut pengarna. Wise, Crypto, andra banker etc.
Citera
2021-12-17, 10:21
Medlem
Tarrous avatar
Det finns alltid några som hamnar i kläm när större förändringar sker. Men att den successiva utfasningen av kontanter skulle vara ett stort problem i förhållande till dess fördelar är inte förankrat i fakta.
Citera
2021-12-17, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Sedan börjar det sakta komma fram att svenska banker faktiskt penningtvättar åt rysk maffia.

Då ljuger alla bankchefer så länge de kan. Tills det är absolut säkerställt vad som hänt.

Då vaknar politikerna och instiftar de hårdaste lagar man kan tänka sig. Ofta något EU-dekret fast just Sverige drar alltid åt skruven hårdast.

De enda som drabbas är Svensson, lagarna är skrivna exakt för att motverka honom och inte några ryska oligarker.

Den ryska oligarken fortsätter som vanligt. Och Sverige har blivit ett sämre lite mer regelstyrt land, vilket kostar tid och pengar utan några fördelar.

Jag fick precis en insättning från Nya Zealand, en NZ-person ska hyra en fastighet av mig. Jag är helt vanlig, han är helt vanlig, beloppet 200.000 kr. men det stoppas direkt vid gränsen, jag måste bevisa för min bank vad det är för pengar, under tiden håller banken på beloppet och jag kan inte ens se dem. Om banken missuppfattar något eller inte känner för det kan de bara skicka tillbaka pengarna. Det finns ingenting jag kan göra, det här området är numera helt rättslöst och det existerar inte längre några konsumentlagar eller annat som hjälper den enskilda individen.

Sant, som med covid efter sverige jämförts med Norge när våra gamlingar dog i större utsträckning. Då jävlar i tog man i och bestämde att de inte längre fick lämna sina boenden. Helt sinnessjukt. Låste in dom mer eller mindre i sina isoleringsceller.
Citera
2021-12-17, 19:57
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leera
Sant, som med covid efter sverige jämförts med Norge när våra gamlingar dog i större utsträckning. Då jävlar i tog man i och bestämde att de inte längre fick lämna sina boenden. Helt sinnessjukt. Låste in dom mer eller mindre i sina isoleringsceller.
1000-tals svenska äldre dog helt ensamma i corona, ingen vågade ta i dem, läkarna tog aktivt beslut att de inte skulle hjälpas. Märkligt att ingen talar om detta, men väldigt svenskt.
Citera
2021-12-18, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24

Du har väl ett antal tiotals miljoner om jag minns rätt. Isåfall borde du ju kunna trycka till dessa as ordentligt.

Hota med att flytta alla dina pengar till en annan bank om de inte löser denna situation inom 24 timmar och CC:a bankens VD.
Citera
2021-12-18, 13:54
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Du har väl ett antal tiotals miljoner om jag minns rätt. Isåfall borde du ju kunna trycka till dessa as ordentligt.

Hota med att flytta alla dina pengar till en annan bank om de inte löser denna situation inom 24 timmar och CC:a bankens VD.
Jag har alla pengar på avanza som fungerar utmärkt bra så det är tyvärr ingen utpressningschans, och antagligen hade swedbank skött sig bättre om de sett att jag anlitat dem för min aktiedepå. Men självklart anlitar jag inte Sveriges dyraste bank för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in