2021-12-13, 15:06
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMSRDM
Använder du Olof själv som källa nu igen eller? Släpp sargen och kom in i matchen.

Till att börja med är det ingen som bara "får" olika företag till höger och vänster från någon utomstående person. För det andra så har vi det lilla problemet att före 18 års ålder kan du inte ens driva ett aktiebolag. En enskild firma kan du visserligen ha från 16 års ålder med dina förmyndares godkännande men en enskild firma får i regel inte ha över tre miljoner i omsättning. Och då pratar vi omsättning, vilket har noll korrelation till vinsten, pengar som du ska betala 50% skatt på.

Tror det är dags för dig att skaffa dig en ny idol..

Klart att man kan äga företag som barn bara det är genom muntliga kontrakt vilket domstolarna såg till att Olof fick sina företag som han fick av sin far som sen ville ta tillbaka företagen vilket resulterade i domstolsförhandling och att Olof fick sina företag som han ägde enligt de muntliga kontrakt som fadern hade skrivit när han gav företagen till Olof.

Men visst kan enskilda firmor aldrig driva firmor innan firman fyllt 16 år sen den registrerades på sjukhuset några dagar efter förlossningen av trälen som fick numret för tvångsbeskattning som identitet.

Intressant ändå att Einar också hade företag som hanterades på ett annat sätt av hans mor som jag antar fick pengarna i slutändan medans Olofs far hamnade i fängelset efter det misslyckade försöket med att ta tillbaka några företag som han hade begåvat Olof med som barn utan att förstå att lagen säger att man måste hålla sina löften eftersom dom är muntliga kontrakt.. och man kan därför inte ta tillbaka gåvor om man i framtiden känner att ens son inte är värd att få skörda frukterna från sitt arbete.
Citera
2021-12-13, 15:19
Medlem
Har bläddrat igenom allt från den 5 dec men kan inte hitta att någon skrivit om Aftonbladets artikel från den 5 december?
Vem är torpeden som utreds för mordet på Einar?

https://www.aftonbladet.se/a/QyaqxJ

Artikeln har blivit plus men det står i princip att en torped är misstänkt både för Einars mord och en tidigare skjutning och att polisen har span på denne.
Citera
2021-12-13, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isten
Har bläddrat igenom allt från den 5 dec men kan inte hitta att någon skrivit om Aftonbladets artikel från den 5 december?
Vem är torpeden som utreds för mordet på Einar?

https://www.aftonbladet.se/a/QyaqxJ

Artikeln har blivit plus men det står i princip att en torped är misstänkt både för Einars mord och en tidigare skjutning och att polisen har span på denne.

Artikeln har nämnts tidigare, men ingenting har framkommit om vem artikeln avser.

Den går att läsa olåst här:
https://web.archive.org/web/20211203202703/https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/QyaqxJ/uppgift-misstankt-torped-intressant-i-einar-utredningen
Citera
2021-12-13, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Klart att man kan äga företag som barn bara det är genom muntliga kontrakt vilket domstolarna såg till att Olof fick sina företag som han fick av sin far som sen ville ta tillbaka företagen vilket resulterade i domstolsförhandling och att Olof fick sina företag som han ägde enligt de muntliga kontrakt som fadern hade skrivit när han gav företagen till Olof.

Men visst kan enskilda firmor aldrig driva firmor innan firman fyllt 16 år sen den registrerades på sjukhuset några dagar efter förlossningen av trälen som fick numret för tvångsbeskattning som identitet.

Intressant ändå att Einar också hade företag som hanterades på ett annat sätt av hans mor som jag antar fick pengarna i slutändan medans Olofs far hamnade i fängelset efter det misslyckade försöket med att ta tillbaka några företag som han hade begåvat Olof med som barn utan att förstå att lagen säger att man måste hålla sina löften eftersom dom är muntliga kontrakt.. och man kan därför inte ta tillbaka gåvor om man i framtiden känner att ens son inte är värd att få skörda frukterna från sitt arbete.

Åtminstone förstår jag nu varför jag inte hänger på dessa forum normalt så tack för det! Bara att sätta på dig foliehatten och krypa tillbaka där du kommer ifrån. Fullt begripligt att människor som Olof faktiskt har en fanbase när det här tydligen är nivån där ute..

Så det säger du? Har du snackat med Olof om det också? Eftersom att i princip alla handlingar ifrån domstolar i Sverige är offentliga kan väl du begära ut dom "kontrakten"? Hade faktiskt varit intressant för jag har aldrig hört talas om några sådana kontrakt och jag försökte även Googla nu för att hitta något snarlikt. Utan framgång dock..

Så hans farsa är också god för ett par hundra miljoner menar du? Gubben som efter en snabbkoll fått skulder till Kronofogden genom åren och bott i sunkiga hyresrättslägenheter? Som har brottsmåls domar på sig? Som idag är skriven med Tobias Fridell på en företagsadress? Tobias som för övrigt är dömd för snatteri/stöld/bedrägerier eller vad det nu är?

Visst dom har ett bolag tillsammans Olof och hans far (Affideer AB) vilket dom haft sedan 2008. Problemet är ju bara att det inte finns och aldrig har funnits några pengar i bolaget att tala om..
Citera
2021-12-13, 16:24
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
A for effort guys! Men ni har verkligen komplicerat till det i onödan.

Till att börja med så är det inga medlemmar ur Mensa som vi talar om här. Så att det ska finnas några rationella och genomarbetade planer är bara att glömma. Dessa individer är 100% impulsiva och hela apparaten drivs av en enda sak, pengar.

Vårby behöver ni verkligen inte fokusera på överhuvudtaget och det säger jag inte för att jag har något vidare till övers för Vårby. Det finns bara ingen som helst anledning för Vårby att klippa Einar i det här läget, vad har dom att vara sura över ens? Är det någon som ska vara sne här är det Einar som har blivit kidnappad med allt vad det innebar.
Och nej, Einar har inte golat via hans mor utan hon agerade som vilken annan mor som helst hade gjort. Vilket förmodligen alla utom ett par tuffa "internetkrigare" både anser och förstår. Dessutom var/är det ingen väsentlig del av bevisningen, merparten av åtalen bygger på Encro med mera.

Lägg därtill att du redan sitter i häktet och bara väntar på hur många år du ska få. Jag kan lova er att du inte direkt sitter och beställer mord just där och då utan du har "lite" annat att tänka på. (Inte direkt så att ett mord som också skulle få enorm medial uppmärksamhet kommer att förbättra dina odds.) Skulle du ha sådana känslor/planer kommer dem nog i ett senare skede på kåken.

Tillika så är det många av er här som verkar övervärdera kapaciteten hos många av dessa individer. Framför allt pengarna som är i omlopp. Visst det finns en eller två gubbar i toppen som sitter på bra med kapital, men 99% av dessa herrar går inte runt och strösslar med cash direkt. Utan dem är luspanka! Läs bara DP-grabbarnas Encro/WhatsApp-meddelanden som finns i andra trådar här på forumet. Där står det rätt klart att dem kan inte ens få tag på en bil att åka runt i eller hjälpa sin flickvän så att hyran inte hamnar hos Kronofogden. Eller som Ceesay har berättat i hans nya YouTube-karriär samt på ny musik som kommer snart. Att han och hans tjej hade det tufft i början för dom hade "inga pengar" men nu vänder det tack vare YouTube. Så något glamouröst liv där man kan vaska en mille till höger och vänster är det sannerligen inte.

Finns givetvis "kids" som är desperata av att klättra på näringskedjan och få lite street cred samt möjligheten att köpa sig ett par nya Air Max i princip. Så att du behöver hosta fram någon miljon för att klippa Einar är helt uteslutet. Nog räcker det med 100-200K alltid. Vilket såklart vidgar skaran av potentiella beställare. Men det är trots allt inte många som orkar ha ett liv på sitt samvete när det väl kommer till kritan. Och även om ni tror att Haval är okej med det, har han med jämbördiga redan huvudvärk över vart nästa månadshyra ska komma ifrån. Det är den bittra verkligheten..

Einars problem var kort och gott att han inte hade en ort i ryggen, och då menar jag inte bara "en" ort utan "sin" ort. I dagens läge kan du inte riktigt köpa dig till den uppbackningen som behövs, du kommer alltid bara vara en bricka i spelet/kassako snarare än en broder. Samt att han lovade för mycket till höger och vänster.
Att Einar hade miljoner på kontot är ingen hemlighet, det kan alla se. Så om Einar ber om en tjänst mot betalning tas det emot seriöst och i Einars värld kan han betala för sig. Problemet är bara att Einar är långt ifrån medveten/allt för naiv när det kommer till hur och när dessa pengar kan användas, speciellt när det sker under uppsyn av hans mor, bank samt revisor. Inte heller är det så att kreti och pleti är speciellt välbevandrade med hur det fungerar i praktiken. Allt dem vet är att cashen ska in, annars är det en blåsning och inte heller är det så att dessa människor har råd att gå runt och vänta.

Att Einar blev klippt kom tyvärr inte som någon överraskning, tragiskt öde för en ung och naiv kille. Men att hatta runt så mycket mellan olika grupperingar bara för att få leva gangsterrapen fullt ut höll inte. Speciellt när det egentligen aldrig delades ut några summor att tala om, åtminstone inte som det talades om ifrån början. För varför tror ni annars att Einar behövde "byta beskydd" (vänner) titt som tätt?
Hade det med Nosh & Chow att göra? Nja, vi kan väl säga att det hade hänt oavsett. Handlade det om pengar? Ja!

Jag kände inte Einar personligen men av en slump sprang vi på varandra i höstas. Då jag tillhör en helt annan generation, bad jag honom hälsa till ett par gubbar som jag tänkte att han eventuellt var i kontakt med som jag har glidit ifrån lite, livet har sin gång. Och direkt när han förstod min bakgrund märktes det tydligt hur desperat han var efter någon form av identitet/samhörighet då han hävde ur sig saker som du annars inte säger till en främmande människa. Vilket idag är ännu mer förståeligt och sorgligt.

Även om det är en klen tröst så kommer mordet att lösas. Att det dock leder till en fällande dom är mer osäkert.
Se där, för mig som tvär, logisk och faktasökande tråkmåns som ratar allt här inne som onödiga rykten och trådsanningar så kom där, äntligen, ett läsvärt och rimligt inlägg.
Citera
2021-12-13, 16:37
Medlem
Citat:

Till att börja med så är det inga medlemmar ur Mensa som vi talar om här. Så att det ska finnas några rationella och genomarbetade planer är bara att glömma. Dessa individer är 100% impulsiva och hela apparaten drivs av en enda sak, pengar.

Vårby behöver ni verkligen inte fokusera på överhuvudtaget och det säger jag inte för att jag har något vidare till övers för Vårby. Det finns bara ingen som helst anledning för Vårby att klippa Einar i det här läget, vad har dom att vara sura över ens? Är det någon som ska vara sne här är det Einar som har blivit kidnappad med allt vad det innebar.
Och nej, Einar har inte golat via hans mor utan hon agerade som vilken annan mor som helst hade gjort. Vilket förmodligen alla utom ett par tuffa "internetkrigare" både anser och förstår. Dessutom var/är det ingen väsentlig del av bevisningen, merparten av åtalen bygger på Encro med mera.

Lägg därtill att du redan sitter i häktet och bara väntar på hur många år du ska få. Jag kan lova er att du inte direkt sitter och beställer mord just där och då utan du har "lite" annat att tänka på. (Inte direkt så att ett mord som också skulle få enorm medial uppmärksamhet kommer att förbättra dina odds.) Skulle du ha sådana känslor/planer kommer dem nog i ett senare skede på kåken.

Tillika så är det många av er här som verkar övervärdera kapaciteten hos många av dessa individer. Framför allt pengarna som är i omlopp. Visst det finns en eller två gubbar i toppen som sitter på bra med kapital, men 99% av dessa herrar går inte runt och strösslar med cash direkt. Utan dem är luspanka! Läs bara DP-grabbarnas Encro/WhatsApp-meddelanden som finns i andra trådar här på forumet. Där står det rätt klart att dem kan inte ens få tag på en bil att åka runt i eller hjälpa sin flickvän så att hyran inte hamnar hos Kronofogden. Eller som Ceesay har berättat i hans nya YouTube-karriär samt på ny musik som kommer snart. Att han och hans tjej hade det tufft i början för dom hade "inga pengar" men nu vänder det tack vare YouTube. Så något glamouröst liv där man kan vaska en mille till höger och vänster är det sannerligen inte.

Finns givetvis "kids" som är desperata av att klättra på näringskedjan och få lite street cred samt möjligheten att köpa sig ett par nya Air Max i princip. Så att du behöver hosta fram någon miljon för att klippa Einar är helt uteslutet. Nog räcker det med 100-200K alltid. Vilket såklart vidgar skaran av potentiella beställare. Men det är trots allt inte många som orkar ha ett liv på sitt samvete när det väl kommer till kritan. Och även om ni tror att Haval är okej med det, har han med jämbördiga redan huvudvärk över vart nästa månadshyra ska komma ifrån. Det är den bittra verkligheten..

Einars problem var kort och gott att han inte hade en ort i ryggen, och då menar jag inte bara "en" ort utan "sin" ort. I dagens läge kan du inte riktigt köpa dig till den uppbackningen som behövs, du kommer alltid bara vara en bricka i spelet/kassako snarare än en broder. Samt att han lovade för mycket till höger och vänster.
Att Einar hade miljoner på kontot är ingen hemlighet, det kan alla se. Så om Einar ber om en tjänst mot betalning tas det emot seriöst och i Einars värld kan han betala för sig. Problemet är bara att Einar är långt ifrån medveten/allt för naiv när det kommer till hur och när dessa pengar kan användas, speciellt när det sker under uppsyn av hans mor, bank samt revisor. Inte heller är det så att kreti och pleti är speciellt välbevandrade med hur det fungerar i praktiken. Allt dem vet är att cashen ska in, annars är det en blåsning och inte heller är det så att dessa människor har råd att gå runt och vänta.

Att Einar blev klippt kom tyvärr inte som någon överraskning, tragiskt öde för en ung och naiv kille. Men att hatta runt så mycket mellan olika grupperingar bara för att få leva gangsterrapen fullt ut höll inte. Speciellt när det egentligen aldrig delades ut några summor att tala om, åtminstone inte som det talades om ifrån början. För varför tror ni annars att Einar behövde "byta beskydd" (vänner) titt som tätt?
Hade det med Nosh & Chow att göra? Nja, vi kan väl säga att det hade hänt oavsett. Handlade det om pengar? Ja!

Jag kände inte Einar personligen men av en slump sprang vi på varandra i höstas. Då jag tillhör en helt annan generation, bad jag honom hälsa till ett par gubbar som jag tänkte att han eventuellt var i kontakt med som jag har glidit ifrån lite, livet har sin gång. Och direkt när han förstod min bakgrund märktes det tydligt hur desperat han var efter någon form av identitet/samhörighet då han hävde ur sig saker som du annars inte säger till en främmande människa. Vilket idag är ännu mer förståeligt och sorgligt.

Även om det är en klen tröst så kommer mordet att lösas. Att det dock leder till en fällande dom är mer osäkert.

Befriande att läsa ett välformulerat och insiktsfullt inlägg efter alla troll-inlägg senaste dagen. Sånna som du, Zzzorro, Stefan S, Allchronix, TigerKid mfl som gör att det är värt att fortsätta läsa.

Intressant med ditt möte - om du fick spela hobbypsykolog - vad gav N för intryck när han förstod din bakgrund? Utöver namedropping - vad ville han ge sken av?

Det där med brutna löften till folk har du nån inside info eller var det mer en reflektion av vad du läst här?

Tänkte på det där du skrev om ”inte har råd att vänta”. Är det då bättre att klippa någon om man anser denna ha en skuld? Då kommer ju inget komma in någonsin.
Senast redigerad av Sommarbarn84 2021-12-13 kl. 16:42.
Citera
2021-12-13, 17:10
Medlem
Vaxads avatar
Citat:

Så du sammanfattar vad Zorro och Chronix69 skrivit tidigare fast ännu mer vagt och utan någon direkt slutsats om någonting?
Citera
2021-12-13, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarbarn84
Befriande att läsa ett välformulerat och insiktsfullt inlägg efter alla troll-inlägg senaste dagen. Sånna som du, Zzzorro, Stefan S, Allchronix, TigerKid mfl som gör att det är värt att fortsätta läsa.

Intressant med ditt möte - om du fick spela hobbypsykolog - vad gav N för intryck när han förstod din bakgrund? Utöver namedropping - vad ville han ge sken av?

Det där med brutna löften till folk har du nån inside info eller var det mer en reflektion av vad du läst här?

Tänkte på det där du skrev om ”inte har råd att vänta”. Är det då bättre att klippa någon om man anser denna ha en skuld? Då kommer ju inget komma in någonsin.

Utan att säga för mycket så.. Vi träffades utanför Sverige, på en plats där jag även arbetar med gräs, på laglig väg ska sägas. Så vid våra korta möten var även röka inblandat, vilket såklart kan ha påverkat Einars beteende samt utläggningar.

Men först och främst så såg jag en väldigt sympatisk och trevlig kille, som du inte kunde tro något ont om av bara uppsynen att döma. Inte för att det spelar så stor roll men han pratade nästintill perfekt svenska med mig, utan någon brytning eller så. Men det gav mig mer uppfattningen av att han verkligen försökte passa in/anpassa sig efter situationen. Han var uppenbarligen väldigt givmild av sig då han bjöd ett par personer i lokalen på notan som han nyss träffat och förmodligen aldrig skulle se igen. Visst, det handlade inte om några stora summor men det var mer beteendet jag reagerade på, det var absolut ingen annan som förväntade sig det heller. Kändes väldigt desperat och något en ung men osäker kille gör för att knyta band/få uppskattning.

Jag visste hela tiden vem Einar var så när jag senare switchade över till svenska och presenterade mig lite mer ingående blev han väldigt intresserad. Delade inte med mig så mycket av min ungdom, då det nu är väldigt länge sedan jag var aktiv på det viset så kändes inte relevant. Men jag har hört på omvägar att Einar kände till ett par gubbar ur min generation så jag bad honom bara hälsa om han ser dem igen då vi inte direkt hörs längre, på skoj bara.
Då blev det väldigt tydligt att han ville prata mera om både det ena och det andra, i hans huvud hade dessa gubbar fortfarande mycket att säga till om på gatan. (Om så faktiskt är fallet låter jag vara osagt.) Och vi kan väl helt enkelt säga att han var väldigt tydlig med att det var knas där hemma och att han inte visste vilka han kunde lita på. Att han stod i något form av vägskäl och inte riktigt visste vart han skulle gå eller titta.

Angående brutna löften så har jag hört en del, absolut. Sparar det tills vidare men ska fundera på hur/när/om jag kan presentera det på ett bra sätt. Men det är inget som kommer få dig att trilla av stolen.
Återigen, Einar var en väldigt ung kille, det får inte glömmas bort. Det är lätt att bara flyga iväg lite (vem hade inte gjort det med alla framgångar och miljoner över en natt), lova att vi kommer ha så stor nytta av varandra, du hjälper mig och jag hjälper dig. Men det är ingen som kommer hjälpa dig särskilt länge, ta risker för dig osv om du inte är en riktig broder. Speciellt om du tror att du ska få miljoner för jobbet men inser att du får 100K efter mycket om och men, är det väldigt lätt att gå ifrån vänner till fiender. Lojalitetsbanden i den här världen är allt annat än starka i många fall.

Exakt så resonerar nog dem flesta, en död person betalar garanterat inga skulder. Så egentligen är det bara idiotiskt att klippa någon för pengar. Men då är vi där igen, dessa individer resonerar inte som dem flesta. Dem är extremt impulsiva, planerar knappt sin morgondag utan det handlar om att ta en dag i taget efter (i deras värld) bästa förmåga. Dem ligger mycket större vikt vid stolthet/rykte än vad någon annan gör. Ingen ska helt enkelt få trampa på dig, okej att person A kunde blåsa dig. Men om du åtminstone statuerar ett exempel av person A, kanske du gör så att person B betalar nästa gång. Är väl lite det som affärsmodellen bygger på om vi verkligen ska förenkla det hela.
Senast redigerad av AMSRDM 2021-12-13 kl. 17:38.
Citera
2021-12-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Så du sammanfattar vad Zorro och Chronix69 skrivit tidigare fast ännu mer vagt och utan någon direkt slutsats om någonting?

Då får du ursäkta, men du behöver inte läsa och/eller kommentera mina inlägg. Jag har inte lusläst hela tråden, långt ifrån. Men då jag såg nivån på en del inlägg kunde jag inte låta bli.
Citera
2021-12-13, 18:13
Medlem
Ny artikel i Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nWB3nJ/uppgifter-kriminellt-natverk-satte-en-miljon-kronor-pa-rapparens-huvu

” Med hjälp av källor har Aftonbladet kunnat kartlägga hur Einár natten innan mordet träffade vänner och artistkollegor som han gjorde musik med.
Han kom hem på morgonen och sov till kvällen. Sedan jobbade han en stund. Einár skulle marknadsföras i Finland under vintern och mycket skulle planeras inför det.
Sedan hörde en person av sig, en bekant till honom som han inte tidigare haft särskilt mycket samröre med.
Personen ringde honom flera gånger och ville ses. De bestämde att de skulle mötas upp i Hammarby sjöstad där Einár levde på en skyddad adress.
Bara en dryg timme efter det, när Einár och två andra personer gick upp ur ett cykelförråd, möttes de av två beväpnade och maskerade personer.
Einár sprang för sitt liv men hann aldrig ta sig in i sin port innan han sköts till döds.
En av teorierna som polisen jobbar med enligt Aftonbladets källor är att någon som Nils Grönberg litade på kan ha sålt ut honom till det kriminella nätverket som ville se honom död.
Aftonbladet har även tidigare kunnat berätta att en person som beskrivs som en inhyrd torped misstänks vara inblandad i mordet, en person som då kan ha anlitats för den miljon kronor som var aktuell.”
Citera
2021-12-13, 18:15
Medlem
Låter helt ärligt som att ingen kommer dömmas för detta mord.
Citera
2021-12-13, 18:16
Medlem
"En av teorierna som polisen jobbar med enligt Aftonbladets källor är att någon som Nils Grönberg litade på kan ha sålt ut honom till det kriminella nätverket som ville se honom död."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nWB3nJ/uppgifter-kriminellt-natverk-satte-en-miljon-kronor-pa-rapparens-huvu

Adel? skulle inte tro att Einar skulle börja lita på Dumle så fort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in