2021-10-23, 11:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nej, det har dem inte. 2-3 ggr högre verkningsgrad har ingen större påverkan när energitätheten hos bensin är 60 ggr högre.

När man klarar att bygga en bil som kan byta ett batteri på en minut kommer ingen titta på ICE-bilar. En SUV Tesla vinner över en Lambourgini.
Citera
2021-10-23, 17:42
Medlem
Varför ska F1 bli eldrivet? Det finns ju redan Formel E. Tror inte dom kommer att köra två liknande mästerskap. Isåfall försvinner ett av dom.
Citera
2021-10-24, 09:08
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CCK
Hur lång tid tar det att byta ett batteri i allmänhet? Förvisso är det ett långt mycket större batteri än i en hushållsapparat men konceptet är detsamma.
Jag hinner dricka en kaffe medan däckfirman byter däck på min bil vilket visar på skillnaden i effektivitet mellan F1 och vardagslivet så jag tror de löser ett batteribyte också...

Sannolikt (men inte nödvändigtvis) kommer det ta lite längre tid än nuvarande depåstopp men inte mer än några sekunder.

Du tror alltså verkligen att det kommer att gå så snabbt? Jösses.
Senast redigerad av Mongoprofeten 2021-10-24 kl. 09:12.
Citera
2021-12-07, 00:11
Medlem
Generalanderssons avatar
Tror chansen är stor för att F1 hade haft elmotorer f.o.m 2022/23 om Bernie fortfarande basade över F1.
Citera
2021-12-08, 18:56
Medlem
INTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Formel 1 har ju alltid setts som ett slags testlabb för spjutspetsteknik inom bilteknik.
Har det verkligen det? Visst, förr såg vi sådant, på 70-talet fanns t.ex. Brabhams "dammsugarbil" som använde motorns kylfläkt för att suga fast bilen mot marken för att maximera greppet, många andra stora framsteg i aerodynamik, på 80-talet hade vi turboeran, men vad har vi sett för något nyskapande på senare år som inte bara varit spel för gallerierna? Det mesta av regelboken i F1 är till för att hålla farten nere och bilarna så likvärdiga som möjligt, det är länge sedan möjligheterna till att använda nya idéer försvann.
Citera
2021-12-10, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Har det verkligen det? Visst, förr såg vi sådant, på 70-talet fanns t.ex. Brabhams "dammsugarbil" som använde motorns kylfläkt för att suga fast bilen mot marken för att maximera greppet, många andra stora framsteg i aerodynamik, på 80-talet hade vi turboeran, men vad har vi sett för något nyskapande på senare år som inte bara varit spel för gallerierna? Det mesta av regelboken i F1 är till för att hålla farten nere och bilarna så likvärdiga som möjligt, det är länge sedan möjligheterna till att använda nya idéer försvann.

Jag är ingen expert, men det är så jag har uppfattat det. Jag antar att sådana saker som framtagandet av lättmetallblandningar, gummiblandningar, bränsleblandningar, styrteknik, bromsteknik, krocksäkerhet, aerodynamik m.m. alltid slipas på och så småningom kan dyka upp i helt andra tillämpningar. Jag gissar att en 10 år gammal F1-bil för en lekman inte uppfattas som mer omodern än en ny, men för den insatta lär det vara stor skillnad.
Citera
2021-12-10, 10:42
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Last year, F1 unveiled its climate strategy. This included a new engine that aims to be 100% sustainably fueled and carbon-neutral by 2030

Sedan om det betyder 100% el eller inte är oklart men inte omöjligt.

https://www.dw.com/en/how-much-longer-can-formula-1-drive-to-survive/a-59722750

Det händer saker hela tiden. för 10 år sedan körde alla V8 och idag V6-hybrider.

Tror inte att det blir några V4 utan det blir en liknande uppsättning idag med V6-hybrider och DRS fram tills det blir elmotorer.

Tror att utmaningen ligger i vikten av batteriet idag. Det skiljer inte mycket i vikt mellan en FE samt en F1 bil dag, ca 50 kg men en FE bil har en maxhastighet på ca 280km/h medans F1 ca 70km/h till.

Sedan kör FE kortare lopp än vad F1 gör så utmaningen ligger i balansen mellan kraft/vikt.
Citera
2021-12-10, 11:14
Medlem
Finns det ens en elbil som går i över 300 km/h, kan hålla den hastigheten längre tider samt ständigt accelerera. En F1:a väger 600 kg inkl förare, vad väger ett batteripack till en vanlig bil? Nej, jag tror inte det är möjligt under överskådlig tid!
Citera
2021-12-12, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Finns det ens en elbil som går i över 300 km/h, kan hålla den hastigheten längre tider samt ständigt accelerera. En F1:a väger 600 kg inkl förare, vad väger ett batteripack till en vanlig bil? Nej, jag tror inte det är möjligt under överskådlig tid!
Den har gjorde över 300 för fem år sedan. Artikeln från 2016-07-29 elbilar och batterier har väl utvecklats sedan dess

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160729/eldriven-corvette-satter-nytt-hastighetsrekord-3308-kmh/
Citera
2021-12-12, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Den har gjorde över 300 för fem år sedan. Artikeln från 2016-07-29 elbilar och batterier har väl utvecklats sedan dess

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160729/eldriven-corvette-satter-nytt-hastighetsrekord-3308-kmh/
Men den bara hastigheten, inte att ständigt accelerera mellan 100 km/h och 300 km/h under runt 100 minuter. Dessutom ha ett batteripack som klarar av det och så får hela bilen inkl förare högst väga 600 kg.
Citera
2021-12-16, 13:15
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det är länge sedan F1-bilar vägde 600 kg, numer väger dom 752 kg
Citera
2022-03-07, 20:41
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Formel 1 har ju alltid setts som ett slags testlabb för spjutspetsteknik inom bilteknik. När nu fossila bränslen fasas ut borde F1 på sikt gå över till eldrift. När kan det tänkas ske?

Om man år 2050 fortfarande kör F1 på fossila bränslen blir det ju typ som att man idag skulle tävla i snabbaste yengasbilen...

Yengas! Är det nån slags japansk gas eller?

Det vi säkert vet angående F1:s eventuella övergång till eldrift är att det inte kommer att ske innan någon gång på 2030-talet. Man har bestämt motorreglementet som ska gälla från 2026 och det reglementet lär säkert gälla i åtminstone 7-8 år. https://www.motorsportmagazine.com/articles/single-seaters/f1/fia-confirms-new-low-cost-f1-engines-for-2026
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in