Citat:
Ursprungligen postat av
Niffy
Ja, stakkars TH, igjen.
Man skulle tro at hvis man ville sette fast TH så kunne man gjort det bedre.
TH har et kontrollbehov, han måtte overse og gjøre siste finishen på åstedet, før han ville ha politiet dit.
Dette kunne ikke skje mens TH var i Kina, da hadde han vært for langt unna til å ha oversikt og kontroll på åstedet.
Han kunne ikke stole på at noen andre enn han selv kunne foreta den siste inspeksjonen og finishen.
AE ble drept i S4 fordi, som vi har sett av BMW-diskusjonene, det er stor risiko forbundet med å frakte et levende offer fra åstedet. Hun ble drept i S4, og var død når hun ble fraktet bort.
Planen var å få drapet på AE til å se ut som en kidnapping, for at politiet ikke skulle etterforske saken, eller huset, som et drap fra første øyeblikk.
Planen funket ikke her, TH undervurderte både politiet og sin egen evne til å føyse de vekk fra huset, og 2. etasjen i huset, her mente han at politiet ikke hadde noe å gjøre i det hele tatt.
Å frakte henne levende til et annet sted og drepe henne der ville også blitt vanskelig, da hadde man risikert observasjoner noe lignende det noen trodde de så i Ås, ingen ville tatt så mange sjanser og kjørt med et levende offer i så befolkede områder, med alle de potensielle observasjonene og komplikasjonene det kunne føre med seg.
Og, ikke minst, det er ingen andre enn TH som har et åpenbart motiv for å ville AE noe vondt.
Hvis de var så forbanna interessert i pengene til TH så hadde de tatt TH selv, lett, eller et av barna eller barnebarna, det hadde nok sørget for en rask og effekiv utbetaling.
Det jeg skrev forutsetter ikke at det som er skjedd er en kidnapping. Men det kan også være det.
Selv har jeg ikke bestemt meg.
Dette du skriver om "at det er synd på TH", har jeg heller ikke skrevet noe om.
Jeg er ikke følelsesmessig engasjert i saken. Mer selve saken. Og rettsikkerhet er viktig synes jeg. Jeg vet at alt ikke er rettferdig.
Du har noen poeng, hvis TH har gjort alt selv, men det tror jeg ikke. Og da må han ha fått hjelp.
Vanskelig når medhjelper må ha felles motiv.
Innleide folk kan utsette drapet med fordeler, om offeret blir drept ved bestemmelsesstedet.
Et levende offer gir mildere straff, om GM blir pågrepet under transport av offeret. Et dødt offer gir strengere straff.
Minst én/1 medhjelper må ha transportert kroppen.
Spørsmålene mine står seg synes jeg.