2021-09-09, 17:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
Har faktiskt ingen aning hur Järvagängen gör med sina vapeninköp.
Om det är småspringisar som skjutit, kan det vara sannolikt med sämre vapen.
De har nog inte råd med riktiga doningar.
Motivet skulle ju kunna vara street-cred eller nåt. Vad vet jag.

Att använda en ombyggd är billigare än äkta vara. Kan kasseras. En gång använd vid mord så är det het och ingen vill bli påkommen med den. Därför används billigaste skiten med risk för malfunction som det innebär att ha dålig kvalitet.
Citera
2021-09-09, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Att använda en ombyggd är billigare än äkta vara. Kan kasseras. En gång använd vid mord så är det het och ingen vill bli påkommen med den. Därför används billigaste skiten med risk för malfunction som det innebär att ha dålig kvalitet.

Ja, det låter ju vettigt. Å andra sidan är det ju som du säger risk för att den klickar. Som i Ayyes fall.
Citera
2021-09-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av becko
Vat set man att GM sköt ett skott, åkte iväg och sen kom tillbaka och blev nerbrottad?
På en annan video i ett tidningsklipp i början av tråden så ser man pistolen, där ser det ut som ett äkta vapen med magasin.
Som sagt e d min teori, samt läste jag i artikeln att bo blev skjuten en gång i benet o mg gick o kom tillbaks. Att pistolen låg på marken KAN helt enkelt va att den låg kvar efter att gm blev bojad o bortförd. Man säkrar alltid bevis genom dna o finger avtryck samt fotar som den blev hitad/upptäckt på brottsplatsen innan den bärs bort. En startpistol e nästan omöjlig o se skillnad på i en video sekvens då dom ser likadana ut, med magasin o så. Skillnaden e dock att man har blanka skott i magasinet därav man måste borra i eldröret för att få ut kulan o inte bara luften för knallet.
Citera
2021-09-09, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Enligt expressen så är inte polisen där för att utreda eller bekämpa brottet utan för att skydda ambulanspersonalen mot eventuellt våld riktat mot ambulans.

Kan man läsa mellan raderna.

”Flera patruller och kompetenser är på plats för att få uppgifter bekräftade samt för att kunna biträda ambulanspersonal om detta behövs”, skriver polisen via sin hemsida.
Att man går på ambulanspersonal är för mig vansinnigt. Det tyder på att man vill skapa ett eget samhälle
Citera
2021-09-09, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F

Jag skulle påstå att dom absolut flesta pistolerna ute på gatorna är original/vanliga.
Det är även vanligt att vapnen används vid flera skottlossningar (inte vid mord)

Så nej det ses inte som en jättekostnad att lägga 13-20k på en hyfsat bra pistol.
Citera
2021-09-09, 21:21
Medlem
KommisarieSjalvgods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamchasers
Jag skulle påstå att dom absolut flesta pistolerna ute på gatorna är original/vanliga.
Det är även vanligt att vapnen används vid flera skottlossningar (inte vid mord)

Så nej det ses inte som en jättekostnad att lägga 13-20k på en hyfsat bra pistol.
Tänker samma. Speciellt inte i den gängmiljö som dessa befinner sig i. Oftast lättare att få riktig vara än startpistol.
Citera
2021-09-09, 22:20
Medlem
tedbundys avatar
25lax för använda nu under corona tider

Citat:
Ursprungligen postat av Dreamchasers

Citera
2021-09-10, 08:40
Medlem
massuppfittarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Att det är ett omgjort vapen är intressant eftersom en klipsk polis här kan jobba på att spåra vem som gjort det arbetet och sätta dit den personen.
Haha.. det har aldrig hänt
Citera
2021-09-10, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Haha.. det har aldrig hänt

Nä. Det krävs väl ingen vapen ingenjör för att bygga om en startpistol.
Det gjorde min kusin när vi var i tonåren.
Citera
2021-09-10, 21:53
Medlem
Handsekreterarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sliddjursviskaren
Min teori e att han sköt i benet först, sen skulle avsluta men pistolen jammade(kmr ej ihåg vad d heter på svenska just nu). Då vände han o kom tillbaka när den va fixad alternativt ändrade sig o ville avsluta d han påbörjat. Då kom en flock snutar o brottade ner honom. Vet ej nått om gm, gäng elr dylikt då jag ej e från 08. Borrade luftpistoler e väldigt opåliliga då man inte kan skjuta flera skott, risken finns att dom exploderar, går sönder elr mynningen pajar.
Snarare ett turskott.
Min teori är att han träffade i benet, men lika gärna kunde ha missat, eftersom han i likhet med de flesta andra tomtar i dessa kretsar inte har någon annan vapenutbildning än att ha tittat alldeles för många gånger på Scarface.

Skall man skjuta någon med väst börjar man med två skott centralt i kroppen. Visst, det kanske inte dödar, men det kommer att slå ut målet tillräckligt för att man i någorlunda lugn och ro kan avsluta med ett skott i skallen.
En klassisk Mozambique Drill, fast i slowmotion, med andra ord.

Det är liksom inte så att man inte märker att man blir skjuten för att man har väst på sig, som vissa här tycks tro.
Citera
2021-09-11, 08:43
Medlem
Vad heter den igår gripne tonårige mgm?
Citera
2021-12-12, 14:09
Medlem
”Den häktade pojken, som är under 18 år, är inte känd för polisen sedan tidigare. Åtal ska senast väckas den 23 september klockan 11.”

https://www.expressen.se/nyheter/tonaring-haktad-efter-skottlossning-i-tensta/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in