Citat:
Ursprungligen postat av
JojjeMeduza
Det låter riktigt bra. Tycker att fransk Black Metal har ett speciellt sound, vet inte riktigt vad det är men det låter fan bra. Har ännu bara dock hört första låten, är de andra låtarna lika bra har jag lust att köpa skivan.
Ok, jag fastnade för låt 3 & 4 mest själv.
3. Ce Que le Fleuve a Pris - börjar med en enkel östeuropeiskt intro-doftande melodislinga som liknar en som Nokturnal Mortum använt sig mer än en gång, men övergår sedan till ett rytmiskt downtempo segment (bitvis i baktakt) som ganska snabbt utvecklar sig till någonting väldigt likt en av Absurd's bästa låtar - här imponeras jag av sångaren; klarheten och hur mycket man lyckats fånga av vokalistens register, detaljer m.m samt hur han överträffar originalet i dennes egna sångstil. Efter det blir låten ganska standard mangel PBM med klar körsång som avlutas med ett kort heavy metal inspirerat segment, sedan tas allt om igen fr. början och då är vi bara 02:36 min in i låten fast med ett par twists (Heavy metal riffandet akompanjerar den Absurd-lika sångstilen och ist för körsång får vi stämmor & pbm mangel som avslutas med en bronsåldersdoftande elgitarr-melodi ala 'Tarihan - Hohe Tannen' (Bronzezeitlichen Barbarenblut).
4. L'Hantedro de Linguidic - börjar med ett väldigt Graveland/Ancestors Blood likt komp som efter 25 sek övergår till en östeuropeiskt doftande dans/folk melodi som jag tycker påminner väldigt mkt om denna låt (fast i ett långammare tempo rakt igenom inkl. manglet & baktakten):
https://youtu.be/AU1MvJmcCfI - en låt som inte är utgiven vad jag kan förstå (helt sjuk låt som borde ges ut dock imho).
Efter midtempo-manglet stannar låten upp och börjar om med endast ett slow-tempo trum-komp och elbas varvid vokalisten kommer in med sina Absurd-skrik och elgitarrer och synth (alt. folkmusikaliskt instrument) skapar en Nokturnal Mortum'uesqe ambiens i deras slow-jam stil som varar fram tills 02:36 då den sömlöst övergår till det där Graveland/Ancestors Blood-lika kompet som låten började med. Runt 3 min i övergår detta till en dansant folkmusikalisk melodi i ca 10-11 sek och fortsätter sedan med tidigare komp fram till 03:32 då vi bjuds på ett elbas solo till 03:45 då tidigare dans/folk melodi återkommer med mangel, baktakt & mangel igen (se ovanstående länk). Vid 04:43 blir det renodlad folkmusik (hurdy gurdy, trumslag + ngt instrument till fram till 05:41 då vokalisten tar i med klar stämma och låten fortgår med tidigare komp. Sedan får vi det vanliga pbm manglet och mer av samma komp som avslutas med samma pbm mangel.