2021-12-11, 14:58
Medlem
Neroxxs avatar
Personligen är jag emot all form av inkvotering i alla lägen, så ifall det förekommer så bör det absolut stoppas. Vet dock inte vart det sker idagsläget visserligen.
Citera
2021-12-11, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Vad menar du?

Ja jag vet att de jobbar i team och är beroende av varandra för din säkerhet och för att lösa uppgiften, som kan vara att rädda liv.

Tycker du det motiverar att man kvoterar in mindre lämpade medarbetare för att det är politiskt korrekt!?

Jag anser inte att kvinnor per definition är mindre lämpade att ha i ett räddningstjänstteam. Det handlar om vilken kvinna det är. Samma gäller män, för övrigt.
Senast redigerad av enhalvboj 2021-12-11 kl. 15:02.
Citera
2021-12-11, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jag anser inte att kvinnor per definition är mindre lämpade att ha i ett räddningstjänstteam.

Kan du förklara vad deras roll skulle vara? Vakta bilen eller sköta kranarna vid bilen?.
Rökdyckare har jag svårt att tänka mig.
Citera
2021-12-11, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Kan du förklara vad deras roll skulle vara? Vakta bilen eller sköta kranarna vid bilen?.
Rökdyckare har jag svårt att tänka mig.

Den som individen är bäst lämpad som. Helt efterblivet att försöka dra alla över en kam här.

Nån kanske är en bra pumpskötare, en annan en bra räddningsledare, en tredje en bra rökdykare. Nån kanske är bra sjukvårdare och duktig på att hantera personer i chock. Nån är flink med hydraulsaxen, någon en snabb simmare, en bra förare etc. Fan vet... Det får man ju avgöra på individnivå.
Citera
2021-12-11, 15:11
Medlem
Citat:
Jag anser inte att kvinnor per definition är mindre lämpade att ha i ett räddningstjänstteam. Det handlar om vilken kvinna det är. Samma gäller män, för övrigt.

Så länge kraven kvarstår och alla bedöms från objektiva kriterier har jag inte något som helst emot kvinnor inom räddningstjänsten (utom att de tyvärr kan förväntas få problem mycket tidigare än män)

Tyvärr är det inte så, kriterierna har ändrats för att få in flera kvinnor och därmed har människosynen att "jämställdhet" går före människas liv och hälsa etablerats. Det är en människosyn jag föraktar, speciellt när man påstår sig stå för alls lika värde.
Citera
2021-12-11, 15:17
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TantRossin
Nu får det räcka, jag har jobb och göra i hemmet, och gubben kommer inte flytta på sig. Lite dammsugning har han dock gjord, men jag måste kvalitets kolla hans insats.

Jag skiter väl i vad du gör i hemmet.
Citera
2021-12-11, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratten777
Så länge kraven kvarstår och alla bedöms från objektiva kriterier har jag inte något som helst emot kvinnor inom räddningstjänsten (utom att de tyvärr kan förväntas få problem mycket tidigare än män)

Tyvärr är det inte så, kriterierna har ändrats för att få in flera kvinnor och därmed har människosynen att "jämställdhet" går före människas liv och hälsa etablerats. Det är en människosyn jag föraktar, speciellt när man påstår sig stå för alls lika värde.

Ok. Jag är väl mer pragmatisk då. Jag har inget problem med att man ändrar utbildningskrav i takt med att teknik fortskrider och synen på olika saker förändras i samhället.

Hittills genom åren har jag inte sett någon kavalkad av fall där man satt olämpliga rökdykare på plats av politiska skäl och detta lett till att folk har fått brinna inne. Däremot vet jag att kvinnor gör nytta inom räddningstjänsten och att ett team mår bra av variation.
Citera
2021-12-11, 15:19
Medlem
Citat:
Den som individen är bäst lämpad som. Helt efterblivet att försöka dra alla över en kam här.

Nån kanske är en bra pumpskötare, en annan en bra räddningsledare, en tredje en bra rökdykare. Nån kanske är bra sjukvårdare och duktig på att hantera personer i chock. Nån är flink med hydraulsaxen, någon en snabb simmare, en bra förare etc. Fan vet... Det får man ju avgöra på individnivå.

Jag tror redan räddningstjänsten provat kvinnor i tjänsten utan någon större framgång. Men visst finns det kvinnor som vill jobba och brinner för det, ut och visa att ni finns. Har själv kallat ut räddningstjänsten ett fler tal gånger och själv varit delaktig i räddningsarbeten och där har det inte varit någon kvinna.
Citera
2021-12-11, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekorrex
Jag tror redan räddningstjänsten provat kvinnor i tjänsten utan någon större framgång. Men visst finns det kvinnor som vill jobba och brinner för det, ut och visa att ni finns. Har själv kallat ut räddningstjänsten ett fler tal gånger och själv varit delaktig i räddningsarbeten och där har det inte varit någon kvinna.

Eller så kan de bara knega på, som alla andra brandmän.
Citera
2021-12-11, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koule
Det är din åsikt och jag skiter fullständigt i dig och din åsikt. Du är oviktig och vad du anser är fullkomligt irrelevant. Ingen kunde bry sig mindre om dig och vad du anser om saker och ting.

Välkommen till verkligheten säger jag bara.

Du har verkligen en intressant ingång i den här tråden. Först vill du ha andras input och sedan när de talar om vad de tycker så beter du dig som en omogen unge och börjar kasta otrevligheter kring dig.

För övrigt håller jag med om att rätt person på rätt plats skall anställas. Har man fysiska krav för att få ett jobb så skall det inte anpassas för att få in kvinnor på posten.

En annan sak kan jag också tillägga och det är att kvinnor kvoterar in kvinnor i lika stor utsträcking som män. Jag har många kunder där företagets drivs av en kvinna. I dessa företag är det mycket mer kvinnor än män. Lika anställer lika. Jag tror inte det är så konstigt egentligen. Det är snarare människans natur.
Citera
2021-12-11, 15:23
Medlem
McDerps avatar
Citat:

Nån kanske är en bra pumpskötare, en annan en bra räddningsledare, en tredje en bra rökdykare. Nån kanske är bra sjukvårdare och duktig på att hantera personer i chock. Nån är flink med hydraulsaxen, någon en snabb simmare, en bra förare etc. Det får man ju avgöra på individnivå.

För att bli brandman så måste du klara uppgifterna som tillhör yrket. Du kan väl inte mena allvar? Ska man anställa en massa kvinnor för att försöka få ihop motsvarigheten till en komplett manlig brandman? Men lol.
Senast redigerad av McDerp 2021-12-11 kl. 15:31.
Citera
2021-12-11, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theswedGuy
Du har verkligen en intressant ingång i den här tråden. Först vill du ha andras input och sedan när de talar om vad de tycker så beter du dig som en omogen unge och börjar kasta otrevligheter kring dig.

För övrigt håller jag med om att rätt person på rätt plats skall anställas. Har man fysiska krav för att få ett jobb så skall det inte anpassas för att få in kvinnor på posten.

En annan sak kan jag också tillägga och det är att kvinnor kvoterar in kvinnor i lika stor utsträcking som män. Jag har många kunder där företagets drivs av en kvinna. I dessa företag är det mycket mer kvinnor än män. Lika anställer lika. Jag tror inte det är så konstigt egentligen. Det är snarare människans natur.

+1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in