2021-12-08, 16:22
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag funderade lite på vad som skulle höja Rysslands beredskap och såg någonstans att Ukraina var i diskussioner om att bli NATO medlem, men det kändes ändå lite avlägset.

Så ser jag att det är maktskrifte i Tyskland. Jag vet att Merkel och Putin känner varandra väldigt väl och det har givetvis påverkat politiken att undvika den allra värsta aggressiviteten.

Med de nya makthavarna i Tyskland är situationen en annan. Flera av de nya är redan kända för att vilja gå mycket längre gentemot Ryssland än man gjort tidigare.

Så det känns logiskt att Ryssland förstärkt sin militära närvaro som en följd av det. Ryssarna måste helt enkelt kalkylera med en kommande attack från Europa / Nato.

"In particular, he warned against the stationing in Ukraine of missile defence systems similar to those in Romania and Poland. Putin claimed they could serve as cover to deploy offensive weapons such as Tomahawk missiles capable of reaching Moscow in minutes.

“We would have to create a similar threat for those who are threatening us,” he said, warning that Russia could deploy hypersonic missiles. “And we can do that already now,” he added."

https://www.theguardian.com/world/2021/nov/30/russia-will-act-if-nato-countries-cross-ukraine-red-lines-putin-says

kubakrisen version 2?
2021-12-08, 16:42
  #110
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Jaså har den dementa pajasen gjort det?
Ryssarna, Kina osv ser ju att USA har sin svagaste ledare någonsin.
Så de ser väl sin chans att invadera och skapa kaos.

Vad är Rysslands tanke? Erövra hela Ukraina eller "bara" delarna nära Ryssland och runt Krimhalvön?.

Biden "svagaste ledare någonsin"? Skulle du klara av att utveckla det där? På vilket sätt är han svagast?
2021-12-08, 16:52
  #111
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
"In particular, he warned against the stationing in Ukraine of missile defence systems similar to those in Romania and Poland. Putin claimed they could serve as cover to deploy offensive weapons such as Tomahawk missiles capable of reaching Moscow in minutes.

Ofta rök och speglar men den gamle spionen Putin, men ovanstående stämmer väl in med gamla sovjetisk-ryska farhågor om inringning.

Min gissning är att Putin sabelskramlar för att markera mot Väst och antyda nån sorts röd linje. Hans långsiktiga mål är sannolikt inte att ockupera Ukraina utan att hålla det permanent försvagat. Men som alltid är det lika mycket improvisation i ett ur ryskt synpunkt pressat läge. Putin är dessutom pressad av inhemska nationalisthökar som tycker han är feg.
2021-12-08, 17:02
  #112
Medlem
Dumheter, Ryssland har inget intresse av att ta över Ukraina. Det är bara vad globalisterna vill få dig att tro. Alltid samma tjafs om Ryssland som om det är de som är hotet. Det är marxisterna i västvärlden som är det stora hotet.

Rysslands problem är att NATO placerar trupper vid Ukraina och vill få med Ukraina i NATO. Säg mig, vad skulle USA göra om Ryssland eller Kina placerade trupper i Kanada eller Mexico?

Sen är det komiskt att demente Bidén och hans marxistgäng snackar om att försvara Ukrainas gränser och till och med kan tänka sig att sända trupper dit, men samtidigt vill han inte ens skydda sina egna gränser mot horderna av invandrare (valboskap) som väller in haha. Jävla hycklare.
2021-12-08, 17:04
  #113
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Energibristen och därför vilja få kontroll över naturgas och oljekällor?

Låter det som ett projekt som är värt fullskaligt krig mot det geografiskt största landet i världen?

Nej. Just det.
2021-12-08, 17:10
  #114
Bannlyst
haha nu har rysshetsarna petat på den ryska björnen och nu är dom helt plötsligt livrädda när den börjar röra på sig.


va inte en idiot och provocera inte supermakter. mitt tips som oberoende åskådare av rosa hår och anknäbbsmilitären.

jag vill inte få en rysk snopp inkörd i baken, men tack vare er kanske det blir så ändå.
__________________
Senast redigerad av WalkerD 2021-12-08 kl. 17:12.
2021-12-08, 17:31
  #115
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalkerD
haha nu har rysshetsarna petat på den ryska björnen och nu är dom helt plötsligt livrädda när den börjar röra på sig.


va inte en idiot och provocera inte supermakter. mitt tips som oberoende åskådare av rosa hår och anknäbbsmilitären.

jag vill inte få en rysk snopp inkörd i baken, men tack vare er kanske det blir så ändå.

Vad fan ska Ryssland göra i Sverige? Din röv må ta mycket snopp från olika människor men en rysk sådan lär du inte få.
2021-12-08, 17:35
  #116
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Dumheter, Ryssland har inget intresse av att ta över Ukraina. Det är bara vad globalisterna vill få dig att tro. Alltid samma tjafs om Ryssland som om det är de som är hotet. Det är marxisterna i västvärlden som är det stora hotet.

Rysslands problem är att NATO placerar trupper vid Ukraina och vill få med Ukraina i NATO. Säg mig, vad skulle USA göra om Ryssland eller Kina placerade trupper i Kanada eller Mexico?

Sen är det komiskt att demente Bidén och hans marxistgäng snackar om att försvara Ukrainas gränser och till och med kan tänka sig att sända trupper dit, men samtidigt vill han inte ens skydda sina egna gränser mot horderna av invandrare (valboskap) som väller in haha. Jävla hycklare.

Vilka trupper har NATO placerat i Ukraina?
2021-12-08, 17:41
  #117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Dumheter, Ryssland har inget intresse av att ta över Ukraina. Det är bara vad globalisterna vill få dig att tro. Alltid samma tjafs om Ryssland som om det är de som är hotet. Det är marxisterna i västvärlden som är det stora hotet.

Rysslands problem är att NATO placerar trupper vid Ukraina och vill få med Ukraina i NATO. Säg mig, vad skulle USA göra om Ryssland eller Kina placerade trupper i Kanada eller Mexico?

Sen är det komiskt att demente Bidén och hans marxistgäng snackar om att försvara Ukrainas gränser och till och med kan tänka sig att sända trupper dit, men samtidigt vill han inte ens skydda sina egna gränser mot horderna av invandrare (valboskap) som väller in haha. Jävla hycklare.
Skillnaden är att USA inte har annekterat delar av vare sig Kanada eller Mexico.

Som man bäddar får man ligga.
2021-12-08, 17:43
  #118
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalkerD
haha nu har rysshetsarna petat på den ryska björnen och nu är dom helt plötsligt livrädda när den börjar röra på sig.


va inte en idiot och provocera inte supermakter. mitt tips som oberoende åskådare av rosa hår och anknäbbsmilitären.

jag vill inte få en rysk snopp inkörd i baken, men tack vare er kanske det blir så ändå.
Hahahaha "supermakt"
Ryssland är lika mycket supermakt som Chile, pissland och u land spräng skiten snälla
2021-12-08, 17:55
  #119
Medlem
jag erkänner att jag inte är så insatt i ämnet men har ryssarna påbörjat någon form av hybridkrigsföring gentemot ukraina just nu?

jag läste här om dagen att ryssarna planerar en blietzkrig, dvs att man snabbt och överraskande genomför ett anfall.

vidare. jag är säker på att ryssarna har sedan åratal tillbaka mullvader på den ukrainska sidan. dessa mullvader har garanterat markerat ut svaga punkter bland ukrainarna för att ryssarna på sätt kan genomföra ett snabbt och plötsligt anfall.
2021-12-08, 18:13
  #120
Medlem
När det är som kallast runt 15 januari gissar jag.
Eller om det är en kall jul, julhelgen.

Det krävs att det är kallt i nån månad för att gasvapnet skall bita

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in