2021-12-07, 15:22
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har en Peugeot 308 Style Kombi. bensin, automat från 2016, har rullat 8.700 mil.

Fick vinterdäcken på idag, Kumho friktiondäck/dubbfria, samma däck som låg på förra året, har runt 5-6 mm kvar.
Märkte direkt att ljudnivån var irriterande hög.
Eftersom däcken legat i förrådet sedan i mars, så körde jag en runda på 5-6 mil, ganska aktiv körning och "körde in" däcken så att säga, drog upp bilen i 160+ km/h några gånger etc.

Ingen obalans, bilen är lika körstabil som alltid, men fan vad det låter högt från däcken..
Kollade också luften innan jag testkörde, 2,6 fram och 2,4 bak, enligt boken alltså.

Vad kan det kraftiga dånande ljudet bero på?
Däcken som är värdelösa helt enklet?
Eller kan det vara ett hjullager som börjar ge med sig och hörs mer nu när jag bytte däck?
Eller något annat?

Bilen har som sagt bara rullat 8,700 mil och servad enligt bok.
Höger hjulen på vänster sida så att pilarna går åt fel håll?
Citera
2021-12-07, 17:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Ändras/försvinner ljudet om du gör skarpa höger eller vänster-svängar (i relativt hög fart)?
nej.
Citera
2021-12-07, 17:20
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Höger hjulen på vänster sida så att pilarna går åt fel håll?

Nej, det är som det ska.

Jag kommer ihåg att däcken var rätt bullriga förra vintern också, men inte så högljudda som nu!

Jag misstänker att det är däcken det fel på, alltså att det i princip är skitdäck som inte passar så bra till min 308.
Jag vet att vissa däck ibland kan bli bekymmersamma med vissa bilmodeller, jag har för mig tex E klass W212 kan bli "hoppig" om man kör på en viss sorts Pirelli sommardäck, när dessa slitits ner några mm.

Kanske kan det också vara ett hjullager som håller på att bli slitet?
Citera
2021-12-07, 18:24
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Har en Peugeot 308 Style Kombi. bensin, automat från 2016, har rullat 8.700 mil.

Fick vinterdäcken på idag, Kumho friktiondäck/dubbfria, samma däck som låg på förra året, har runt 5-6 mm kvar.
Märkte direkt att ljudnivån var irriterande hög.
Eftersom däcken legat i förrådet sedan i mars, så körde jag en runda på 5-6 mil, ganska aktiv körning och "körde in" däcken så att säga, drog upp bilen i 160+ km/h några gånger etc.

Ingen obalans, bilen är lika körstabil som alltid, men fan vad det låter högt från däcken..
Kollade också luften innan jag testkörde, 2,6 fram och 2,4 bak, enligt boken alltså.

Vad kan det kraftiga dånande ljudet bero på?
Däcken som är värdelösa helt enklet?
Eller kan det vara ett hjullager som börjar ge med sig och hörs mer nu när jag bytte däck?
Eller något annat?

Bilen har som sagt bara rullat 8,700 mil och servad enligt bok.

Vanesak. Du har kört på sommardäck i sju-åtta månader nu och vant dig vid den ljudnivån. Kör en vecka på vinterdäcken och du kommer inte att tänka på att ljudnivån är annorlunda.
Citera
2021-12-07, 18:48
Medlem
För att försöka komma tillrätta m problemet bör du först byta tillbaks fram o bak som förra vintern för att konstatera om det blir någon skillnad.

Klackarna på däcken slits olika fram o bak. De reser sig olika i fram/bakkant på klacken. Om du känner med handen runt däcket så brukar man kunna känna hur klackarna rest sig, det "taggar" sig.

Det är typiskt på frirullande hjul såsom bakhjulen på en framhjulsdriven men också på släp.

Är där märkbara klackar kan man byta vf -hb o hf-vb. Helt ofarligt att köra med däck i "fel" rotationsriktning.

Jag vet inte om polisen ff gör det men förr satte de främre mot rotationsriktningen för att kunna bromsa hårdare.
Citera
2021-12-08, 12:06
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Nej, det är som det ska.

Jag kommer ihåg att däcken var rätt bullriga förra vintern också, men inte så högljudda som nu!

Jag misstänker att det är däcken det fel på, alltså att det i princip är skitdäck som inte passar så bra till min 308.
Jag vet att vissa däck ibland kan bli bekymmersamma med vissa bilmodeller, jag har för mig tex E klass W212 kan bli "hoppig" om man kör på en viss sorts Pirelli sommardäck, när dessa slitits ner några mm.

Kanske kan det också vara ett hjullager som håller på att bli slitet?
Tror åxå på däcken, hjullager borde du hört innan. Gummit i däck blir hårdare för varje år som går och då låter dom mer.
Citera
2021-12-08, 12:07
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Vanesak. Du har kört på sommardäck i sju-åtta månader nu och vant dig vid den ljudnivån. Kör en vecka på vinterdäcken och du kommer inte att tänka på att ljudnivån är annorlunda.
Detta stämmer riktigt bra det du skriver.
Citera
2021-12-08, 13:21
Medlem
Som flera redan skrivit så är det nog en vanesak. min bullrar också jävligt i början sen vänjer man sig.
Citera
2021-12-08, 16:17
Medlem
Är du ABSOLUT SÄKER på att däcken hamnat rätt plats = där de är "inslitna"?
Som redan skrivits så kan "frirullande" däck slita klackarna på ett konstigt sätt.
"Drivande" däck slits inte på samma sätt, utan mer jämnt.
Har "frirullande" däck fått omvänd rotationsriktning kan kraftigt oljud uppstå.

B t w så reagerade jag själv på det höga ljudet från vinterdäcken, när de blev monterade på Hondan.
Citera
2021-12-08, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Instämmer.
Citera
2021-12-08, 17:12
Medlem
... Satte på dubbdäcken för någon vecka sedan och oljudet är minst sagt störande. Fast som någon skrev så har man kört med sommarhjulen på sedan april och inte blivit riktigt van än.
Citera
2021-12-08, 17:15
Medlem
Däcken hårdnar, plus att vinterhjul ofta har mycket tvärgående mönster...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in