2021-12-08, 10:27
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Som publikationen säger, så är detta inte speciellt konstigt. Eftersom skyddseffekten inte uppnås förr än efter dos 2 (var det 3 veckor efter? Minns ej) så är det vettigt att de med endast 1 dos räknas som ovaccinerade ur vårdsynpunkt.
Vaccination är en typ av behandling så de bör inte betraktas som ovaccinerade utan som under behandling. Naturligtvis kan man vara extra känslig under behandling.
Citera
2021-12-08, 10:28
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men första dosen verkar ju ha en anti-skyddseffekt eftersom folk lättare insjuknar strax efter. Finns alltså ingen anledning enbart dela upp i vaccinerade och ovaccinerade, utan det behövs tre grupper. En innan vaccination påbörjats (sant ovaccinerade) en grupp efter full vaccineffekt uppnåtts (2v efter 2a dos) och en grupp "under behandling" , dvs från 1a dos tills full effekt uppnåtts, vilket väl är en period på minst 5v, dvs ca 10% av ett år.

Behandlingen med vaccin tar alltså ganska lång tid från att den påbörjats tills dess att den är klar (i e full effekt uppnådd) och åtminstone i början av denna behandling tycks man vara extra känslig.

Vissa får som sagt covid under denna period. Det räknas som att en ovaccinerad får covid, trots att de kanske fick covid pga extra hög känslighet efter 1a sprutan. Då har de naturlig immunitet i slutet av perioden och är kanske bättre hjälpta av denna än av att vara fullvaccinerade.

Behandlingsperioden på ca 5v bör hanteras som en särskild kategori.

Det är snarare så att folk är hjärndöda och inte begriper att det krävs 2 doser plus 14 dagar efter sista dosen innan man uppnått ett bra skydd. De springer ut som kossor på grönbete efter första dosen och drar på sig smitta, inte svårare än så.
Citera
2021-12-08, 10:29
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vaccination är en typ av behandling så de bör inte betraktas som ovaccinerade utan som under behandling. Naturligtvis kan man vara extra känslig under behandling.
Ja, det kan du ju ha rätt i.
Citera
2021-12-08, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är snarare så att folk är hjärndöda och inte begriper att det krävs 2 doser plus 14 dagar efter sista dosen innan man uppnått ett bra skydd. De springer ut som kossor på grönbete efter första dosen och drar på sig smitta, inte svårare än så.
En smitta är ju nästan helt ofarlig, så vad spelar det för roll?
Citera
2021-12-08, 10:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så kan det ju vara, men allting vore verkligen betydligt bättre om folk bara slutade anta att deras gissningar är fakta.
Citera
2021-12-08, 10:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
En smitta är ju nästan helt ofarlig, så vad spelar det för roll?

Ja vill du tro det så får du givetvis göra det.
Citera
2021-12-08, 10:32
Medlem
Citat:
Då måste de alltså räknas som konstant under behandling eftersom sprutandet inte verkar ha nån ände?
Citera
2021-12-08, 10:32
Medlem
Citat:
Ja vill du tro det så får du givetvis göra det.
Dumma mig. Jag trodde en allvarlig sjukdom var farlig, vilket inte covidden är…, inte smittan i sig….
Citera
2021-12-08, 10:34
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Så kan det ju vara, men allting vore verkligen betydligt bättre om folk bara slutade anta att deras gissningar är fakta.

Ja det vore bra. I mitt fall tänkte jag på Ockham's razor.
Citera
2021-12-08, 10:34
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det har ju också sagts från officiellt håll att redan 1a dosen ger ett visst skydd. Så här lät det i april. Då fick ovaccinerade kramas av vaccinerade.
Man ska ta två doser för att få fullt skydd. Men redan tre veckor efter den första sprutan så har man ett bra skydd säger Folkhälsomyndigheten.

Därför har Folkhälsomyndigheten gjort nya riktlinjer för personer som har fått minst en dos vaccin. Tre veckor efter sprutan kan de träffa människor inomhus. De kan till exempel träffa barn och barnbarn.
https://sverigesradio.se/artikel/vaccinerade-kan-kramas-och-traffa-andra-personer-inomhus
Citera
2021-12-08, 10:35
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Varför är det synd? Virologer är inte de mest lämpade att göra dessa beräkningar. Virologer kan där emot ge sina synpunkter från sitt expertområde.
Men förstår du inte att dessa två herrar kategoriskt förnekat faran med COVID19 och varit emot åtgärder och nu uppenbarligen vacciner?

Man måste ägna sig åt källkritik. Jämnt! Jag Googlar ofta namnen i studier. Alltid när det gäller pre-prints.

Jag tar helt enkelt inte folk på allvar som menar att vaccinerna inte har haft någon effekt och att fler dör av dem än i COVID19. Och det spelar ingen roll om de så är Gud själva.
Citera
2021-12-08, 10:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Dumma mig. Jag trodde en allvarlig sjukdom var farlig, vilket inte covidden är…, inte smittan i sig….

Konstigt att folk dör eller blir jävligt sjuka då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in