2021-12-07, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Thanx! Misstänkte att Melbourne var en bra startpunkt - sedan trodde jag det var farsans gamle sparringpartner Laszlo Papps EM-guld som spökade - men alla vägar som leder rätt funkar ju - även irrfärder... ...vi MÅSTE väl ändå lägga in Fabios klassiska gås-kollision???
https://www.youtube.com/watch?v=OjAYxpXUklc

Vart åker vi nu?

1) Bilmodell.

2) Det ursprungliga i Gamla världen, en namne i den traditionella Nya, men vi söker ju den nya! (Luuk - släng dig i väggen! Lugn! Det kommer en åttapoängare, efter gissning...).

Bedford, Quebec, Kanada om nu det ska ses som den traditionella nya världen, annars finns det ett antal Bedford i USA
Citera
2021-12-07, 13:19
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
Bedford, Quebec, Kanada om nu det ska ses som den traditionella nya världen, annars finns det ett antal Bedford i USA

Utmärkt gissning, vilket skärper upp kraven på ledtrådarna;

1b) En riktig storsäljare genom decennier.

2b) "Nya världen" - uttrycket traditionellt hänförbart till den västra hemisfären - men icke att förglömma; definitionen omfattar även områden i jordens alla hörn som som koloniserades av européer.

2c) Märk väl att vi inte bara ska till den nyare Nya världen, även staden är ny! Hade originalet varit just Bedford hade vi sökt ett "New Bedford", "Nova Bedford", "Nouvelle Bedford", "Bedford Nuevo"... ...ja ni fattar...

3) Ingen jättestad - i storlek typ Eskilstuna.
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-12-07 kl. 13:21.
Citera
2021-12-07, 16:50
Medlem
horomhebs avatar
Rörigt det här - jag vet fortfarande inte var staden ska ligga - i "nya världen", i "traditionella nya världen", i "nya nya världen", eller i "nya världen" fast utanför västra hemisfären...
Citera
2021-12-07, 17:44
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horomheb
Rörigt det här - jag vet fortfarande inte var staden ska ligga - i "nya världen", i "traditionella nya världen", i "nya nya världen", eller i "nya världen" fast utanför västra hemisfären...

Kan inte bli enklare! Nya världen, men inte västra hemisfären. Vi söker den "nya" staden, varav det finns en ursprunglig i Gamla världen, en namne i Nya...

4) ...t o m i New England! Men vi ska som sagt inte ens till den västra hemisfären. Och som sagt - vi ska till den "nya" staden!
Citera
2021-12-07, 17:46
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Julbordsfrånvaro några timmar - ska försöka hålla koll - men nu tar ni den!
Citera
2021-12-07, 18:32
Medlem
namnskylts avatar
Gissar på New Plymouth, Nya Zeeland?
Citera
2021-12-07, 19:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt

Bilmodell, är det inte ett bilmärke?
Citera
2021-12-07, 23:04
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namnskylt

Där satt den, snyggt! Självförklarande leads. En Plymouth last ed (01a) samt frågan till namnskylt!
Senast redigerad av GoggeGogelius 2021-12-07 kl. 23:07.
Citera
2021-12-07, 23:06
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Bilmodell, är det inte ett bilmärke?

Njee... Chrysler, skulle jag vilja hävda..?
Citera
2021-12-07, 23:28
Medlem
horomhebs avatar
Citat:

Nja, Chrysler-koncernen.
På samma sätt som Skoda i VW-koncernen.
Senast redigerad av horomheb 2021-12-07 kl. 23:32.
Citera
2021-12-07, 23:29
Moderator
OYs avatar
Citat:

Nja, jag tycker nog att det är att tänja på gränserna här.
Citera
2021-12-08, 00:14
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
OY och horomheb; Semantik... "car brand". Min sambo tycker jag har klockrent fel - vilket brukar tyda på motsatsen...

Allvarligt talat: retirerar ganska kraftigt... inte modell lika klockrent som "Corolla är en Toyota-modell" - och skulle man ta det till domstol tror jag OY utan Silberskys hjälp skulle få rätt.

Men! Jag hänvisar till "McCartneys lag" - denne sa en gång om sina plattor, "when you´ve done so many they can´t all be good, you can´t get it right all the time..." och detsamma om man gjort 50-11 frågor här... peace guys???

Nu inväntar vi nästa fråga! (utan inbyggd slamkrypare... )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in